Der er tradition for tætte rallyafgørelser, når der kæmpes i det sønderjyske Når årets Rally Sønderjylland Skærbæk skydes i gang ved Torvetcentret i Rødekro på fredag, er det næsten fire år siden, at der sidst er blevet kæmpet om point til Danmarksmesterskaberne i rally i det sønderjyske område. Det var i efteråret 2006, hvor man blev vidne til en hårfin duel mellem to af de kørere, som også er med i årets løb, Ib Kragh, Juelsminde, og Martin Johansen, Vejen. ”Det løb kan jeg godt huske, for der vandt jeg med 1,2 sekund over Martin,” erindrer Ib Kragh. ”Jeg håber bestemt, at det er et resultat, der kan gentages denne gang. Ikke bare i kampen mod Martin, men også i kampen mod de andre kørere.”
Ib Kragh vandt sidste gang, der blev kæmpet om point til Danmarksmesterskabet i rally i Sønderjylland. Det var i 2006. Ved Rally Sønderjylland Skærbæk stiller han til start i denne Fiat Abarth Grande Punto. (Foto: Morten Alstrup)
”Det var hylende skægt, da vi sidst kæmpede om DM i Sønderjylland, for vi kørte på marginalerne. Føringen vekslede hele tiden med et par sekunder til den ene og så til den anden. Løbet i 2006 og så et på Fyn, hvor Martin i øvrigt slog mig, er de to sjoveste løb, jeg har kørt.”
Ved årets Rally Sønderjylland Skærbæk får Danmarkseliten i rally et gensyn med mange af de hastighedsprøver, de kæmpede på for fire siden.
”Om fredagen skal vi køre Genner-prøven, der absolut er Danmarks bedste. Der er ikke nogen hastighedsprøve, der kommer i nærheden af den, og ikke engang Gerup-prøven på Fyn tåler sammenligning,” siger Martin Johansen. Da han for fire år siden blev slået af Ib Kragh, kørte begge i forhjulstrukne biler, men denne gang råder de over firhjulstræk. Men deres Fiat Abarth Grande Punto og Subaru Impreza har dog hver især deres styrker i løbet.
Martin Johansen stiller til start i Rally Sønderjylland Skærbæk i en firhjulstrukket Subaru Impreza, og han går efter sejren. (Foto: Morten Alstrup)
”Genner er en rigtig Super 2000-prøve, hvor kørerne i de tunede biler kan have en fordel. Hvis de andre klemmer ballerne sammen, kan de give os stryg med 20 sekunder, men jeg kender prøven som min egen bukselomme, så det kommer ikke til at ske,” siger Martin Johansen. ”Til gengæld tror jeg, at vi med vores gruppe N-biler har en fordel af at kunne køre hurtigere på lørdagens prøver, men der bliver helt sikkert mange ting, som kommer til at spille ind i løbet. Når vi går i gang med anden del af løbet i Skærbæk, sker det med en prøve, der har 11 km grus, og meget af det er rullegrus, så lørdag morgen kan det måske være en fordel at være lidt bagud og starte som treer og firer, så der er et spor at køre i. Det skal nok blive spændende.”
”Det er et meget langt løb,” supplerer Ib Kragh. ”Det er ikke muligt at vinde løbet på den første prøve, men man kan godt tabe det på prøve to, for jeg tror, at Genner-prøven bliver udslagsgivende. Den er teknisk meget svær, og det er den bedste i Danmark. Det kører op og ned, og den prøve har alt. Kommer man godt af sted på den, ser det fornuftigt ud.”
”Da vi kørte Genner-prøven i 2006, satte jeg 13 sekunder til første gang i forhold til Ib, men anden gang tog vi os sammen og slog ham med 11 sekunder,” siger Martin Johansen med klar understregning af den betydning, netop den hastighedsprøve har.
Toppen af feltet i Rally Sønderjylland Skærbæk er virkelig skrapt og understreger den udvikling, dansk rallysport har taget i de senere år. Med undtagelse af de to stærke mandskaber Brian Madsen, Slagelse, og Tim Svanholt, Roskilde, der er gået imod strømmen med deres Peugeot 306 Maxi og Volkswagen Golf Maxi, sidder hele rallyeliten bag rattet af firhjulstrukne biler, når det går løs den 18. og 19. juni.
”Max Christensen og Christian Jensen er nok de to kørere, man skal holde mest øje med, men også Michael Pedersen og Martin Johansen kan være med,” vurderer Ib Kragh, der i år kører den anden sæson i sin Fiat Abarth Grande Punto.
”Jeg vil vinde. Hvis jeg ikke havde den ambition, kørte jeg ikke rally. Det er vind eller forsvind, for jeg har prøvet at blive nummer to mange gange,” slår Martin Johansen fast. Han har i år taget hul på sin første sæson i en firhjulstrækker.
”Der skal meget mere flow i svingene, og den kan ikke køres så aggressivt som min tidligere bil, og det skal lige læres. Men ved vores første løb begyndte vi med at køre tider mellem top 5 og top 10, og til sidst var vi blandt de fire bedste. Hvis vi kan starte med at køre top 5 tider og arbejde os opad, så er det fint med mig.”
DM-stilling
Klasse 4WD
|
Pl. |
Kørere |
Mærke |
Point |
|
1 |
Max Christensen/Dorthe Ravn |
Subaru Impreza |
20 |
2 |
Karl-Åge Jensen/Freddy Pedersen |
Peugeot 207 Super 2000 |
15 |
3 |
Martin Johansen/Finn Thomsen |
Subaru Impreza |
12 |
|
4 |
Michael Broberg/John Veis |
Subaru Impreza |
10 |
5 |
Christian Jensen/Søren Tøndborg |
Peugeot 207 Super 2000 |
9 |
6 |
Michael Pedersen/Mie Petersen |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
8 |
|
7 |
Jens Chr. Pilgaard/Carsten Bjerregaard |
Subaru Impreza |
7 |
8 |
Steen Johansen/Suna Schwaen |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
6 |
9 |
Klaus Hammer/Marc Troels-Smith |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
5 |
|
10 |
Claus Vinter/Rikke Skovgaard |
Mitsubishi Lancer Evo X |
4 |
|
Klasse 2WD
|
Pl. |
Kørere |
Mærke |
Point |
|
1 |
Brian Madsen/Anja Posorski |
Peugeot 306 Maxi |
20 |
2 |
Tim Svanholt/Per Henriksen |
Volkswagen Golf fKit Car |
15 |
3 |
Jesper Bisted/Arne Pagh |
Citroën C2 R2 |
12 |
|
4 |
Frank Nielsen/Børge Jensen |
Citroën C2 R2 |
10 |
5 |
Kasper Nymann/Claus Kammersgaard |
Opel Astra OPC |
9 |
6 |
Søren Jensen/Tue Reenberg |
Citroën C2 Super 1600 |
8 |
|
7 |
Kenneth Kolbe/Janne Enevoldsen |
Peugeot 205 Maxi |
7 |
8 |
Morten G. Nielsen/Fritz G. Nielsen |
Peugeot 206 RC |
6 |
9 |
Claus Lisberg/Henrik Lisberg |
Citroën C2 |
5 |
|
10 |
Thomas Hansen/Peter Kristian Lyngs |
Citroën C2 R2 |
4 |
|
Motor Sport Sønderjylland Morten Alstrup Læs mere om: Ib KraghMartin JohansenIK MotorsportSkærbæk rallyprøver |