Formel 1   15/06/10

Dårlige dæk giver mere underholdning
Hvis der var en ting vi lærte af weekendens Grand Prix i Montreal: så var det at den hurtige dæk slidtage gjorde løbet mere spændende og uforudsigeligt. Men skal Formel 1s nye dæk leverandør tvinges til at fremstille dæk af dårligt kvalitet, for at seerne hjemme i stuerne kan få bedre race?

I de første 7 Grand Prix løb i 2010 så det længe ud til, at de nye pit stop uden brændstofpåfyldning, hurtigt kunne have gået hen og været lidt af en showkiller for Formel 1. For uden de forskellige brændstof/dæk pit stop strategier, har det hele været i år afhængig af dækkene.
Der har i mange løb (undtagen regnvejrs løbene) været alt for lidt forskel på de bløde og hårde dækcompounds Bridgestone har leveret til løbene.
Ofte har vi været vidner til, at man kan gennemføre 2/3 af løbs distancen på det bløde dæk, en præstation der næppe skulle kunne lade sig gøre på et såkaldt ”blødt dæk”.

Den lille forskel på de bløde og hårde dæk, har givet løb uden den store strategiske værdi: for når man kan gennemføre over halvdelen af løbet på de bløde dæk, så bliver et pit stop bare en ren formalitet, og det strategiske element af et Formel 1 løb forsvinder dermed.

Men 2010 sæsonens 8. løb bød på flere underholdende overraskelser.
Næppe er det en overraskelse, at Gilles Villeneuve banen i Canada ligger højt rangeret på enhver Formel 1 fans liste over favorit baner.
Banen, har altid været god for masser af overhalinger, in fights kørerne imellem, samt løb præget af strategiske finurligheder.

Søndagens store samtaleemne i Formel 1 pitten, var uden sammenligning, dæk slidtagen. De kolde temperaturer betød at både de hårde og bløde dæk led af betydelig dæk graining.
Da vejrguiderne om søndagen, efter lange forhandlinger endelig skrev under på en kommerciel fornuftig aftale med Bernie Ecclestone, leverede lidt varmere temperature, betød den højere banetemperatur, at dækkene blev nedslidte meget hurtigere end vi har set det tidligere i denne sæson.

Lewis Hamilton der sammen med blandt andre, Fernando Alonso og Jenson Button, alle valgte at køre kvalifikationen, og dermed starte løbet, på bløde dæk, måtte alle i pit inden 10 omgange for at skifte de nedslidte dæk.
Dermed så vi for første gang i denne sæson en ren dæk kamp, mellem dem der havde valgt at starte på de bløde (Alonso, Button og Hamilton) og dem der startede løbet på de hårde dæk (Webber og Vettel).

Efter første pitrunde har der i denne sæson ikke været den helt store spænding om dækkene. Men ved søndagens løb i Canada, var det tydeligt, at selv de hårde dæk led under massiv nedslidning. Således var trioen; Alonso, Button og Hamilton, efter deres første pit stop, i stand til at køre op til 1 sekund hurtigere på deres nye hårde dæk i forhold til de to Red Bull biler, der stadig kørte løbet på de hårde dæk de startede på.


De svære dækforhold ved Canadas Grand Prix skabte masser af underholdning på banen
(Foto: bridgestone-f1)

Dette faktum, samt adskillige flere undervejs i løbet, skabte rammerne om et rigtigt godt løb med masser af underholdning over alle 70 omgange. En kendsgerning vi måske kan lære noget af?

For til næste år skal Formel 1 bilerne have nyt gummi. Det italienske Pirelli firma ser for tiden ud til at løbe væk med kontrakten, men hvordan skal 2011 dækkene så bygges?

Det bliver næppe en realitet, men tænk over hvor spændende det kunne være, hvis FIA forlangte at Pirelli, med vilje, leverede dæk til Formel 1 feltet, der ikke havde den samme holdbarhed som vi har set Bridgestones dæk have i år.

Et ”dårligt” Pirelli dæk kan betyde flere pit stop, og dertilhørende mere underholdning for os tilskuere. Et ”dårligt” dæk, som vi så det i Canada, kan være medvirkende til mere underholdning på banen; flere små kørerfejl, flere overhalinger blandt top kørerne, og mere uforudsigelige løb. Alle emner, som Formel 1 i mange år har været foruden.

Trods ihærdige forsøg fra FIA for at gøre løbene mere underholdene, har regelændringerne de seneste par sæsoner ikke virket efter hensigten.

I 2009 så vi de største ændringer i bilernes aerodynamik vi har set i mange år. Mens de mindre vinger og mangel på traction control, skulle gøre det sværere at køre bilerne, og dermed nemmere at overhale, skete der aldrig det store i sidste sæson.
En af hovedårsagerne til dette, var Ross Brawn og Brawn GPs indførelse af det, vi i dag kender som ”double diffusers”. Det geniale ændring i designet af Brawn GP, Williams og Toyota bilerne, skabte en enormt mængde downforce, og dermed blev det alligevel sværere for de andre kørere at overhale. En ærgerlig kendsgerning, vi måtte leve med gennem 2009, specielt efter, at det blev obligatorisk for resten af Formel 1 feltet at udvikle deres egen ”double diffuser”.

Men trods FIAs bestræbelser på at gøre Formel 1 showet mere spændende, er der ikke sket den store udvikling af overhalinger i Formel 1. Men ved søndagens Formel 1 løb så vi endnu engang, at dækkene måske kan være det eneste element som virkelig kan give os en forbedret underholdningsværdi i Formel 1.

Pirelli, eller hvem der nu bliver dæk leverandør fra næste sæson af, vil formentlig aldrig være med til at levere dæk under deres egne kvalitetsforventninger. For en kommende dæk leverandør har satset alt for mange penge (... og har alt for meget kommerciel prestige på spil) på et Formel 1 eventyr, til at, indgå i, at levere dårlige dæk for underholdningens skyld.

Men tanken er dog værd at lege med; tænk nu hvis alle Formel 1 løb var så spændende som det løb vi så i Montreal i weekenden.

Jacob Carsting


Læs mere om:
  • Gilles Villeneuve
  • Valencia (gadeløb)
  • 27/06/10 - Valencia (gadeløb) - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto