DM Rally   16/06/10

Genner-prøven er Danmarks bedste hastighedsprøve
En hastighedsprøve gør Rally Sønderjylland Skærbæk markant
I dansk rallysport er der mange gode hastighedsprøver. Hver for sig har de deres særkender og specielle udfordringer, men når man beder rallykørere om at pege på landets bedste hastighedsprøver, er der en, som altid er med på deres top 5-lister. Det er Genner-prøven, der ligger mellem motorvej E45 og hovedvej 170 på området mellem Genner og Skovby.

”Jeg synes, at det er den bedste rallyprøve i Danmark,” siger Kim Boisen, Broager. ”Den prøve har bare det hele. Det hopper og drejer hele tiden. Den har et enkelt lige stykke og så er der grus, og så er den lang. Den er 26 km, så de gamle rallykørere kan også nå at komme i gang.”

Kim Boisen er sammen med co-driver Jesper Petersen, Broager, en af de lokale deltagere i Rally Sønderjylland Skærbæk, men det er ikke på grund af lokalpatriotisme, at han peger på Genner-prøven som landets bedste.

”Der er en rallyprøve på Fyn, der hedder Gerup, som ligner Genner-prøven meget, men prøven på Fyn er bare ikke så lang som Genner-prøven, og det er det, der er med til at gøre den sjov,” slår Kim Boisen fast. Og sønderjyden er ikke ene om denne opfattelse.


Den flerdobbelte Danmarksmester Freddy Pedersen – der her er codriver for Karl-Åge Jensen – er af den klare overbevisning, at man skal til udlandet for at finde bedre gruselementer på en rallyprøve end dem, man finder på Genner-prøven i Rally Sønderjylland Skærbæk.
(Foto: Morten Alstrup)

”Det er kongeprøven,” siger Freddy Pedersen, Bjerringbro, der er en af Danmarks mest rutinerede co-drivere med flere Danmarksmesterskaber på sit lange CV.

”Det er forløbet og mikset mellem asfalt og grus, der gør Genner-prøven god, for der sker bare noget hele tiden. Der er hop på asfaltdelen og såkaldte svenskerkurver på grusdelen, hvor den ene kurve går over i den næste. For asfaltdelens vedkommende kan man finde noget tilsvarende på Fyn, men grusdelen findes ikke bedre i Danmark, så der skal man til udlandet for at finde noget tilsvarende.”

Det er efterhånden en del år siden, at Genner-prøven sidst har været andet til et DM-rally, og den er en udfordring, som alle deltagerne i Rally Sønderjylland Skærbæk ser frem til at møde – eller gense.

”Jeg har i hvert fald kørt den ti gange. I forhold til baneløb er det ingenting, men i forhold til rally, er det en del, så jeg kender næsten hvert et hjørne på den,” siger Kim Boisen.

”Genner-prøven har været anvendt i mange år og i forskellige versioner. Helt tilbage, da man kørte Wikinger Rally i Danmark brugte man asfaltdelen. Grusdelen kom først til senere omkring 1990,” erindrer Freddy Pedersen.


Der bliver mange skarpe sving, som rallydeltagerne skal igennem på Genner-prøven fredag eftermiddag og aften ved Rally Sønderjylland Skærbæk. Det gælder bl.a. Klaus Hammer og Marc Troels-Smith på billedet.
(Foto: Morten Alstrup)

Genner-prøven køres to gange under Rally Sønderjylland Skærbæk. Det sker fredag eftermiddag, hvor første deltager sendes af sted 16:43, og fredag aften, hvor første bil starter 18:21.

”Kan man komme ind på grusstykket i skoven, vil man som tilskuer kunne få en god oplevelse, men det kræver, at man kommer i rigtig god tid. Men tro mig, de lokale skal nok finde frem til skoven,” siger Kim Boisen.

Motor Sport Sønderjylland

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Skærbæk rallyprøver
  • 18/06/10 - Skærbæk rallyprøver - DM Rally

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk