- oplyser ASRallyRacing ASRallyRacing var klar til at køre rally DM2. Motoren og gearkassen havde været ude af den lille 106 Maxi, for at vi kunne finde den fejl i gearkassen, der opstod under DM1. Det viste sig at være en bolt, der var gået løs, og havde forhindret gearstangen i at kunne bevæges sidelæns. Der blev også monteret lidt andre nye dele på bilen efter sidste DM. Alex og Per havde i ugerne op til løbet været nede at køre noter til løbet der skulle foregå omkring Rødekro og Skærbæk i Sønderjylland. Så alt var klart - nu skulle det være...
Fredagens prøve 2 er "Gennerprøven", der blandt rallykørere regnes for en af Danmarks bedste rallyprøver. En prøve med en blanding af både asfalt og grus.
Bil og mandskab kommer godt afsted på prøven og begynder at hente ind på en forankørende bil. På et af grusstykkerne går det så lidt for stærkt gennem et sving: Bilen skrider ud over nogle plovfurer og videre ud over en mark. Alex får heldigvis hurtigt styret bilen tilbage på vejen igen, men udflugten ud i botanikken har desværre bevirket lidt skader i form af en punktering, den forreste kofanger var revet af og en sporestang ved det ene baghjul var knækket, foruden diverse andre småskader på bilen.
Alex og Per må ud for at skifte hjulet inden prøven er kørt færdig. Ved mål på prøven viser uret, at uheldet og hjulskiftet sammenlagt har kostet ca. 8 minutters tidstab, men glæden over at de to slap heldigt fra uheldet var stor: En af de øvrige deltagere kørte af samme sted og rullede rallybilen to gange, og måtte udgå af løbet. Kørerne slap, takket være det krævede sikkerhedsudstyr, heldigvis uskadte fra det voldsomme uheld, men der er nu til mange timer på værkstedet for den bil...
Det lykkedes servicemandskabet efter en ihærdig indsats ved næste 20 minutters servicepause at få Peugeot'en gjort køreklar igen og aftenens 2 sidste prøver bliver kørt færdige, hvorefter der så igen er 45 minutters service inden nattens parc fermét. I denne 45 minutters pause får vi lavet et lidt større eftersyn på bilen, og selv om den ikke kører helt optimalt, beslutter vi at køre rallyet færdigt, for om ikke andet, så for at Alex og Per få mere køretræning og måske tage nogle DM points (- hvis altså nogle af de andre deltagere udgår).
Lørdag skulle der så afvikles endnu 6 hastighedsprøver inden løbet var slut.
På dagens anden prøve begynder bilens motortemperatur pludselig at stige drastisk, og da Alex ikke kan få den til at falde igen ude på prøven, vælger han og Per hurtigt, at det må være nok for denne gang, da der med en placering blandt de allersidste i løbet, ikke er nogen grund til at fortsætte og risikere et stort og måske meget dyrt motorhavari.
Teamet pakkede sammen og måtte nøjes med at være tilskuere til lidt rally resten af dagen.
Nu er det så hjem på værkstedet igen. Med udsigt til en god lang sommerpause inden næste planlagte løb, er der så en del ting at gå i gang med. Gearkassen skal bl.a. ændres til en lavere gearing, da Alex føler, at den gearing der sidder i bilen lige nu, er lidt for ”langbenet” til den type hastighedsprøver der typisk køres i Danmark.
Næste løb vi deltager i, bliver Rallyshow rallysprintet i Fårvang fredag d. 13. august 2010.
ASRallyRacing v. Alex Siersbæk Læs mere om: Skærbæk rallyprøver18/06/10 - Skærbæk rallyprøver - DM Rally |