Seks timer i træk skal kørerne kæmpe på asfalten i den sidste weekend af juni Siden 2006 har Padborg Park været omdrejningspunktet for endurance- eller langdistancesporten på de danske racerbaner. Et sted mellem to og fire gange årligt har en lang række af landets racerkørere sat hinanden stævne på racerbanen ved den dansktyske grænse og konkurreret om, hvem der har kunnet køre længst i de godt fire timer, løbene har varet. Men når næste afdeling af Danish Endurance Championship køres på Padborg Park på lørdag, bliver der føjet et nyt afsnit til føljetonen om dette racermesterskab. Udfordringerne bliver nemlig meget større end normalt, for denne her gang kommer løbet ikke til at gå over de normale fire timer, men over hele seks timer. Det bliver faktisk også et lille stykke Danmarkshistorie, der den dag bliver skrevet på Padborg Park.
Padborg 6 Timer bliver nemlig det længste asfaltbaneløb i Danmark siden 1958. Ikke nok med det. Der er også tale om en tangering af den hidtidige rekord for varighed mellem start og mål på et dansk baneløb. I 1958 blev der kørt et 12-timers løb på den nu lukkede Roskilde Ring, men da banen befandt sig i bymæssig bebyggelse, var der ikke muligt at køre om aftnen, hvorfor løbet blev afviklet som to 6-timers løb. Og det er først nu, at man herhjemme kommer til at køre race uafbrudt i så lang tid.
Kurt Poulsen/René Andreassen/Henrik Larsen var mindre end et minut fra sejren i sæsonpremieren i Danish Endurance Championship, men hvordan vil holdet stå sig i konkurrencen mod de hurtigere biler fra division 3? (Foto: Morten Alstrup)
Da årets sæson i Danish Endurance Championship tog sin begyndelse i maj, skete det med en meget tæt premiere, hvor de to første biler i generalklassementet – en Opel Corsa med Per Johansen/Peter Ager/Tom Pedersen, Kolding/Esbjerg/ Christiansfeld og en Renault Clio med Kurt Poulsen/René Andreassen/Henrik Larsen, Odense/Ringsted/Gudbjerg – kun var adskilt af 54 sekunder ved det ternede flag. Om man får en lige så tæt afgørelse ved Padborg 6 Timer, kan kun tiden vise, men den længere distance tilføjer løbet en ny dimension.
Reglementet for Danish Endurance Championship foreskriver, at hvert mandskab minimum skal tanke to gange under et løb, og når man tanker, skal hver tankning af sikkerhedsgrunde minimum vare tre minutter. Under de traditionelle løb over fire timer er de to obligatoriske tankninger mere end rigeligt for holdene til at gennemføre, men kan man ved Padborg 6 Timer klare sig med et tankstop mindre end de nærmeste konkurrenter, er der pludselig tre ekstra omgange at hente. Det er nemlig det, man sætter til på Padborg Park ved at holde stille i tre minutter i pitten!
Denne Porsche med Michael Jakobsen bag rattet synes at være et godt bud på sejren i Padborg 6 Timer. Med mindre bilen skal have for mange tankstop undervejs. (Foto: Morten Alstrup)
Netop benzinforbruget – eller forskellen i det – kan også udligne konkurrencen blandt to liters bilerne i division 2 og de større biler i division 3. Bilerne i division 3 – hvor man bl.a. vil opleve Michael Jakobsen, Haderslev, og hans makkere gøre et nyt forsøg på at komme til tops generelt – er generelt hurtigere på Padborg Park, men spørgsmålet er, om de ekstra indkørte omgange kan opveje det større benzinforbrug og de ekstra pitstops, som følger med. Morten Alstrup Læs mere om: Padborg Park26/06/10 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |