- til Mikkel Mac Med 2 sejre, 2 pole positions og en 4. plads har Mikkel Mac vist, at den status han har som en af Danmarks største unge formeltalenter er velfortjent; der er nu kun 17 point mellem Mikkels samlede andenplads i Formel Renault 2.0 Northern European Cup mesterskabet og den førende Ludwig Ghidi. Den unge kører fra Nykøbing Falster kom frisk fra en sejr i det sidste løb på Zandvoort, så selvtilliden var høj hos både team og kører. For første gang i Formel Renault NEC historien indeholdt en løbsweekend hele tre løb, og dermed var der 90 point at kæmpe om.
Så strategien var angreb hele weekenden igennem, hvert et point var vigtigt. Mikkel havde levet op til de ord, ved allerede i fredagens kvalifikation at køre hurtigst af alle.
Opgaven var klar, for den 17 årige kører forud for weekendens tre løb på den tyske bane Oschersleben i Magdeburg: Den samlede andenpladsen skulle forsvares, og den førende i mesterskabet skulle indhentes!
Løb 1:
Pole position og en sejr!
Det første løb lørdag middag kom dog med en mindre behagelig overraskelse for Mikkel og det belgiske KTR team. Strategien var ellers blevet lagt fredag aften, efter fejringen af teamets første dobbeltpole med teamkammeraten Rogier De Wit lige bag Mikkels pole position, men i motorsport er der altid små overraskelser.
”Da jeg lørdag kom ud på gridden med bilen for at indtage min pole position, tænkte jeg godt nok at det her blev svært. De andre teams havde næsten alle sammen sparet dæk, så de havde nye dæk på til det første løb. Mange af dem var kørere fra Formel 3 og Formel 2, og Mul fra topteamet van Amersfoort der lå bag mig havde ligeledes nye dæk på. Jeg selv skulle starte på brugte dæk i 38 graders varme, men jeg måtte jo bare kæmpe for min pole.”
”I starten kom Jeroen Mul forbi mig, og fik straks åbnet et hul. Jeg var travlt optaget af at holde Liroy Stuart bag mig og forsvare min andenplads. Men så kom jeg ind i rytmen, og pressede Mul så meget at han begik en af de fejl jeg ved han ofte begår under pres, og han kørte sig selv af. Jeg fik samtidig også plads ned til Stuart bag mig. På fjerdesidste omgang begyndte han at angribe mig igen, jeg havde pludseligt kun 1,4 sekund ned til ham. Jeg satte farten op og koncentrere mig om at sætte tider, og så forsvandt han.”
”Jeg vandt løbet med 3,5 sekund ned til Stuart, med den førende i mesterskabet Ludwig Ghidi på tredjepladsen. Jeg er ret sikker på at det var på grund af min fitness i den ekstreme varme, at de så hurtigt gav op. Jeg skulle således starte på 2. pladsen i løb 2, og havde endnu en pole position i løb 3.”
(Foto: Chris Schotanus)
Løb 2:
Fra en andenplads til en fjerdeplads med en defekt kobling Løb 2 blev afviklet lørdag eftermiddag, og efter en del ros fra både teamet og konkurrenterne var Mikkel klar til at gå til angreb på Ghidis pointføring igen. Varmen var stadig ekstrem, med over 30 graders lufttemperatur.
”Jeg starter fra en andenplads på gridden, men jeg får en elendig start. Da starten gik, var min koblingspedal alt for lang, og flere af de bagvedliggende kom forbi mig. Da jeg kommer ned til det første skarpe sving lå jeg på ydersiden af min teamkammerat, og jeg kunne ikke få plads ind til kerben for at komme hurtigt rundt i svinget. Vi havde ellers talt om at hjælpe hinanden, men lige her glippede det desværre så han lå i vejen for mig.”
”Flere af de forankørende i top 4 rørte ved hinanden i starten, men jeg ligger så langt tilbage at en fjerdeplads er alt hvad jeg realistisk kan forvente. Så jeg koncentrerer mig om at sætte hurtige tider, komme ind i rytmen og sikrer vigtige point på min fjerdeplads.”
Løb 3: Pole position og en sejr! Nu kun 17 point op til Ghidi!
For første gang i Formel Renault historien var der tre løb på en løbsweekend, og det sidste løb skulle afholdes søndag eftermiddag, hvor man ellers havde lovet regn. Men det holdt tørt, regn havde efter Mikkels sidste sejr på Zandvoort ellers ikke været noget problem.
”Jeg starter fra pole position, og får en super god start. Teamet havde løst mit koblingsproblem fra det sidste løb, dejligt med et team der arbejder så godt for én. Jeg kommer godt af sted, selvom jeg på vej ned i det første sving bliver ramt bagfra i min crashbox, så jeg kommer lidt rigeligt langt rundt i svinget. Men jeg kommer først ud af det sving, som jeg hele weekenden havde frygtet ville blive et problem med så skarpt et sving, og så mange biler i feltet.”
”Jeg begynder at køre efter at slå min hurtigste tid konstant. Omgang for omgang, man begynder at perfektionere sine linjer, sine bremsepunkter og vil hele tiden være hurtigere. Jeg når faktisk at slå min egen kvalifikationstid med en tiendedel, så den hurtigste tid hernede er min med 1.28,161. Til sidst kan jeg ikke se feltet så langt er jeg foran, og vinder løbet med 5,1 sekund.”
(Foto: Chris Schotanus)
”Jeg synes faktisk ikke at weekenden kunne være gået meget bedre. Lidt ærgerligt med mit koblingsproblem i løb 2, men alt i alt fik jeg hentet 20 point på Ludwig Ghidi så han nu kun fører med 17 point mod 37 før weekenden. Og eftersom man får 30 point for en sejr,
så tror jeg at han skal begynde at holde godt fast i den føring, for jeg synes virkeligt at teamet fungerer godt, og bilen var perfekt denne weekend!"
Mikkel Mac er således den kører der har hentet flest point på en løbsweekend. Næste løbsweekend afvikles på den spektakulære Assen bane i Holland den 6./8. august. Aslak Vind Læs mere om: Mikkel MacOschersleben11/07/10 - Oschersleben - Formula Renault 2.0 NEC |