2/1000 sekund adskiller nummer 1 og nummer 2 Kvalifikation forud for morgendagens Grand Prix på Hockenheim banen, indeholdt både dramatik og spænding. Dramatikken opstod i Q1 da Vitantonio Liuzzi i sin Force India racer kom på den forkerte side af kerbkanten, hvor der stadig var vådt, og hvorefter bilen kom i spin og bragede ind i pitmuren. Heldigvis skete der kun materiel skade.
I Q3 var der spænding på om pole, da Sebastian Vettel og Fernando skulle finde ud om placeringerne. Q1 havde dramatikken, Q2 havde elementet hvor en tysker slog den anden ud, og Q3 havde den tætteste afgørelse i mands minde. Det var i korte træk sådan kvalifikationen forløb på Hockenheim.
Q1 var kun 4,5 minut gammel da der kom rødt flag. Vitantonio Liuzzi kom ud over kerbkanten med bilen i udgangen af sidste sving. Det skulle han ikke have gjort, da der stadig var temmelig fugtig der. Han var allerede på gassen med det resultat at bilen spandt rundt, forsatte tværs og banen og ramlede ind i den første del af pitmuren, hvor der ingen sikring er. Liuzzi var uskadt, men kom selvfølgelig til det obligatoriske lægetjek. Bortset fra noget ømhed, led han ingen skade. Derimod er der overarbejde til mekanikerne der skal genopbygge bilen.
Ud af Q1 røg de forventede langsomste teams. I Q2 afgjorde en forskel på kun 8/1000 sekund at det var Michael Schumacher der ikke kunne forsætte til Q3. De 2 x gange Nico var begge hurtigere end den tidligere verdensmester som faktisk får sin dårligste startplacering nogensinde i et tysk Grand Prix.
Q3 blev afgjort i de absolut sidste sekunder og med den næsten mindst mulige margin. Fernando Alonso havde tidligere sat en ganske god tid, men efter at alle havde været inde til det sidste dækskifte, skulle det hele afgøres. Det startede med at Sebastian Vettel satte sin absolut hurtigste tid, men lige efter kørte de to Ferrari biler ud. De var inden da rykket en anelse ned ad listen efter at konkurrenterne havde sat deres hurtigste tider. Men deres indbyrdes parløb gav næsten det forventede resultat, men også kun næsten.
Da de kørte over målstregen for sidste gang, var det med en minimal margin til Sebastian Vettel. Tyskeren sikrede sig pole med en forskel til Fernando Alonso på kun 2/1000 sekund og med et halvt sekund til Felipe Massa. Sebastian Vettels teamkollega blev nummer 4.
Begge Williams biler opnåede at komme med i Q3 og er dermed det af de Cosworth motoriserede teams, der har klaret sig bedst. Både i dagens kvalifikation, men også generelt henover sæsonen. Nedtur for di Grassi der ikke fik noteret nogen tid, grundet gearkasse-problemer. Adrian Sutil får en deklassering på 5 placeringer grundet gearkasseskift.
Resultatet af kvalifikationen:
|
Pos |
# |
Kører |
Team |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Omg |
|
1 |
5 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
1:15.152 |
1:14.249 |
1:13.791 |
22 |
2 |
8 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:14.808 |
1:14.081 |
1:13.793 |
22 |
3 |
7 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:15.216 |
1:14.478 |
1:14.290 |
24 |
|
4 |
6 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
1:15.334 |
1:14.340 |
1:14.347 |
25 |
5 |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:15.823 |
1:14.716 |
1:14.427 |
23 |
6 |
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:15.505 |
1:14.488 |
1:14.566 |
20 |
|
7 |
11 |
Robert Kubica |
Renault |
1:15.736 |
1:14.835 |
1:15.079 |
23 |
8 |
9 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
1:16.398 |
1:14.698 |
1:15.109 |
25 |
9 |
4 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:16.178 |
1:15.018 |
1:15.179 |
25 |
|
10 |
10 |
Nico Hulkenberg |
Williams-Cosworth |
1:16.387 |
1:14.943 |
1:15.339 |
22 |
11 |
3 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:16.084 |
1:15.026 |
|
18 |
12 |
23 |
Kamui Kobayashi |
BMW Sauber-Ferrari |
1:15.951 |
1:15.084 |
|
12 |
|
13 |
12 |
Vitaly Petrov |
Renault |
1:16.521 |
1:15.307 |
|
17 |
14 |
14 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
1:16.220 |
1:15.467 |
|
16 |
15 |
22 |
Pedro de la Rosa |
BMW Sauber-Ferrari |
1:16.450 |
1:15.550 |
|
11 |
|
16 |
17 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
1:16.664 |
1:15.588 |
|
14 |
17 |
16 |
Sebastien Buemi |
STR-Ferrari |
1:16.029 |
1:15.974 |
|
15 |
18 |
18 |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
1:17.583 |
|
|
12 |
|
19 |
19 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
1:18.300 |
|
|
11 |
20 |
24 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
1:18.343 |
|
|
6 |
21 |
21 |
Bruno Senna |
HRT-Cosworth |
1:18.592 |
|
|
10 |
|
22 |
15 |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
1:18.952 |
|
|
3 |
23 |
20 |
Sakon Yamamoto |
HRT-Cosworth |
1:19.844 |
|
|
11 |
24 |
25 |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
Ingen tid |
|
|
1 |
|
Dons
Læs mere om: Felipe MassaFernando AlonsoMark WebberSebastian VettelRed Bull RacingScuderia FerrariHockenheim25/07/10 - Hockenheim - Formel 1 |