Formel 1   25/07/10

Kontroversiel sejr til Alonso
1-2 sejr til Ferrari på Hockenheim

Opdateret Kl. 19.15: Ferrari straffet

Det var Fernando Alonso der kom først over stregen på Hockenheim i dag. Men sejren er til diskussion - for i lang tid var det Felipe Massa der førte i mange mange omgange, indtil en radiobesked fortalte ham at Alonso var hurtigere. Og kort efter kom Alonso forbi, i en manøvre der lignede mere en forbikørsel af en lastbil i slæbesporet på en jævn dansk motorvej.

Vettel havde jo ellers pole-position, og den lykkedes det ham at konvertere til en 3. plads. Og skylden er helt og holdent hans egen. Igen demonstrerede den talentfulde tysker, at det ikke er altid at han drengede hoved er helt køligt når det gælder. I dag da starten gik, var hans fokus tydeligt på at holde Alonso tilbage. Derfor krydsede han tværts over banen og pressede på Alonso - uden at det lykkedes og Alonso kom forbi ham. Men allerede inden det, havde Felipe Massa udnyttet den frie bane han fik foræret da Vettel trak til højre - og var blæst forbi både Vettel og Alonso.

Og sådan set skete der ikke meget mere i det løb. Webber mistede placeringer til Hamilton på første omgang - og senere til Button efter pitstoppene. Toro Rosso racerne havde et hændeligt sammenstød på første omgang. Og drama var der ikke meget af i løbet.

Jenson Button kørte mange omgange på sine bløde dæk, men satsningen gav reelt set kun en enkelt placering. Overordnet set var dagens løb et af de mere forglemmelige.

Webber sluttede som 6'er, efter de to McLaren racere, mens Kubica, Rosberg, Schumacher og Petrov tog de sidste sjove placeringer. Alle uden den store dramatik.

Men snakket vil der blive om Ferraris ikke-teamordre, hvor Massa får at vide at Alonso er hurtigere og efterfølgende lukker ham forbi.

Set i forhold til VM er det oplagt at de to skal bytte plads, Massa ligger for langt tilbage til han kan få nogen indflydelse, mens Alonso godt nok er på 5. pladsen også efter i dag, men stadig har mulighed for VM.

Det er også ganske korrekt at Alonso er tydeligt hurtigere end Massa - og kører mere stabilt. Set fra teamets side er man ikke interesseret i en alt for tæt kamp mellem kørerne. For ærligt talt er det ikke svært at forestille sig hvor indædt Massa ville have kæmpet for at beholde sin placeringer - og med hans nogle gange moderate talent, og tydelige svagheder under pres, ville en åben duel mellem dem være russisk roulette.

Teamordrer er ikke noget pænt syn - en ærlig kamp er altid at foretrække. En formildende omstændighed i denne situation er at Alonso nok havde vundet en duel.

Problemet er i virkeligheden Felipe Massa. For det er Massa der skal kende virkeligheden, at Alonso både er hurtigere og har større chance for at vinde VM. Og Massas opgave som medarbejder i den virksomhed der hedder Ferrari vil så være at finde en passende lejlighed til at lade Alonso passere, uden at teamet skal blandes ind i det.

Det kunne have været ordnet hvis Ferrari havde stolet på Massa og på at han ikke ville kæmpe særlig indædt for sin placering, hvis Alonso angreb.

Hvad er rigtigt og forkert i denne situation? Forkert er det at give ordre til bilernes placering, og forkert er det Massa ikke forstår sin rolle i den aktuelle situation og presser sit team til at give ham ordrer.

Efter løbet indkaldet løbsledelsen Ferrari til en samtale, og kom frem til at Ferrari havde overtrådt den regel, omkring teamordrer, de selv er skyld i, eksisterer, samt at de havde bragt sporten i miskredit. Straffen er i første omgang $ 100.000. Derudover er sagen overdraget til FIAs motorsportsråd, der skal afgøre om Ferrari skal straffes yderligere.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Hockenheim
  • 25/07/10 - Hockenheim - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto