Rally Sprint   26/07/10

Suzuki Motorsport 0,7 sekund fra generel tredjeplads
Suzuki Motorsport viste både konkurrencekraft og fighterånd, da et af Danmarks mest traditionsrige rallysprints i weekenden blev kørt i den store grusgrav ved Gammelrand nær Kalundborg. Det blev til top 3-placeringer for alle teamets tre mandskaber, hvor et af holdene – Kenneth Madsen/Carina Møller (Dianalund/Tåstrup) – endog var meget tæt på at komme på podiet i det generelle resultat.

”Vi manglede kun syv tiendedele i at blive treer generelt, og det var lidt ærgerligt,” siger Kenneth Madsen. ”Det resultat ville jeg gerne have haft, for det kunne være sjovt. Det var større biler, som var foran, så resultatet var egentlig godt, og så lykkedes det os også at køre fra Mats Andersson fra Sverige. Han slog os, da vi indledte sæsonen i Sverige, men vi kørte fra ham i sidste heat og henviste ham til femtepladsen.”


Kenneth Madsen og Carina Møller gav de fleste konkurrenter baghjul. Holdet sluttede på en generel fjerdeplads.
(Foto: Suzuki Motorsport)

Den generelle fjerdeplads blandt 66 tilmeldte mandskaber blev suppleret med en klassesejr, men Kenneth Madsen/Carina Møller var nær ved ikke at nå så langt i løbet.

”Dagen startede ikke så godt, for da vi efter en omstart var nået op i femte gear, begyndte gearkassen at skratte,” forklarer Kenneth Madsen. ”Da vi kørte gennemkørsel, havde femtegearet ellers været perfekt, så vi endte med at køre hele første heat med kun de fire første gear. Det mistede vi nogle sekunder på.”

Med yderligere tre heats på programmet skulle der knokles, for at den brede Suzuki Swift Maxi kunne fortsætte i feltet.

”Mekanikerne begyndte at skille gearkassen, og de fandt fejlen, som var en dog-ring, der var gået i stykker,” fortæller Kenneth Madsen. ”Sådan en havde vi ikke med, så mekanikerne tog indmanden fra gearkassen med til værkstedet i Gørlev, hvor de skiftede den, og de nåede at komme tilbage og montere det, så vi som det allersidste mandskab kunne komme ud og starte andet heat, hvilket skete til store klapsalver fra publikum.”

At teknikken nu fungerede, viste stopuret. I andet heat blev der kappet tre sekunder af heattiden, der samtidig var den fjerdebedste generelt, og selv om det tredje heat resulterede i et par kiksere, endte det altså med en sejr i klassen og en generel fjerdeplads for Kenneth Madsen/Carina Møller.

For Claus Steensen (Ringsted) var rallysprintet i Kalundborg hans første løb siden den voldsomme afkørsel ved den foregående DM-afdeling i Sønderjylland.

”Jeg synes ikke, at der sad noget i kroppen, men jeg skulle naturligvis bruge de to første heat på at få lidt rytme i bilen, og så synes jeg, at det gik helt OK,” siger Claus Steensen, der sammen med sin faste makker – Peter Petersen (Sorø) – kørte en generelt 26. plads og en andenplads i klassen hjem.

”Bilen kørte bare. Det eneste problem, vi havde, var, at den brændte en styreboks til servicestyringen af, men det skete til al held under prøv-rally-delen, hvor vi kørte med tilskuere. Tilskueren fik sin tur som planlagt, og vi kunne få skiftet boksen og derefter fortsætte.”

For René Harms (Nørre Alslev) var løbet det første i mere end to måneder, da en rygskade har tvunget ham til en ufrivillig pause.

”Det gik faktisk rigtig godt, hvor vi blev treer i klassen. Vi havde aldrig kørt løbet før, og det lykkedes faktisk til fulde. Vi forbedrede vores tider hele dagen, og da vi også endte med præmie, styrkede det selvtilliden som nyt par,” siger René Harms, der for første gang havde Michele Danielsen (Bramming) med i co-driver-sædet.

”Samarbejdet mellem Michele og jeg kørte som på skinner, som om vi havde kørt sammen hele tiden, så vi glæder os til at skulle arbejde sammen fremover.”

René Harms kunne også på andre måder se tilbage på en perfekt rallydag i Gammelrand-grusgraven.

”Tingene fungerer bare hos Suzuki Motorsport, og det er dejligt at være en del af teamet,” siger han. ”Vi havde ikke nogen problemer, men der er mange ting, som skal checkes på bilen. Olievejen og grusgraven i Gammelrand er en svær bane, som tager hårdt ved materialet, så vores bil skulle også serviceres lidt. Men ved Kenneths bil skulle mekanikerne dog arbejde noget voldsommere…”

Suzuki Motorsport
Anders Lysen


Læs mere om:
  • Carina V. Møller
  • Kenneth Madsen
  • Suzuki Motorsport
  • Gammelrand

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto