Tre gange op ad bjerget, de to bedste tider tæller. Det var formlen, da Munkebjerg HillClimb blev kørt søndag ved Vejle med et rekordstort deltagerfelt på 104 biler fra før 1987. Og som sidste år blev dansk-italieneren Vincenzo Santangelo fra Hunnerup ved Århus den store vinder, men kun med det yderste af neglene. Sekunder efter at have rundet dette hårnålesving kørte Vincenzo Santangelo af banen efter målstregen og beskadigede sin Fiat x1/9 Dallara Abarth fra 1973. Men han vandt alligevel. (Foto: Michael Eisenberg)
I andet heat kørte han sin Fiat x1/9 Dallara Abarth fra 1973 af vejen efter målstregen med skader overalt på karosseriet til følge. Men med 50 meter gaffatape blev bilen flikket sammen, så den kunne køre tredje heat.
Dansk-italieneren Vincenzo Santangelo vandt for andet år i træk Munkebjerg Hill Climb, men der venter en del hjemmearbejde, før den ellers så smukke Fiat er pæn igen. (Foto: Michael Eisenberg)
Og selv om Santangelos tid blev dårlig her, så var de to første heat nok til, at den populære kører vandt med et halvt sekund foran hollænderen Jan van der Kooi i Lotus Europa fra 1967.
Vinderen fra 2008, Jan van der Kooi fra Holland, måtte nøjes med andenpladsen i dette års udgave af Munkebjerg HillClimb. (Foto: Michael Eisenberg)
På tredjepladsen kom løbets store sensation, roskildenseren Christian Jacobsen, der har brugt flere år på at bygge en fantastisk flot Ford Escort Mk 2 BDG fra 1975. Han var knapt 0,4 sekund efter van der Kooi.
Christian Jacobsen fra Roskilde blev løbets sensation, da han med sin Ford Escort Mk 2 BDG fra 1975 besatte tredjepladsen og blev bedst placerede rallykører. (Foto: Michael Eisenberg)
Historisk motorsport handler dog ikke kun om at vinde løb, men også om at ære sin gamle bils historie ved at bruge den aktivt. Det var en 98 år gammel Bugatti et flot bevis på.
Munkebjerg HillClimb bød nemlig på et overflødighedshorn af mageløse førkrigsbiler som Bugatti, Alvis, Amilcar, SS (forløberen for Jaguar) med flere. Den allermest sjældne var dog ikke kun fra før Anden Verdenskrig, den kom også Første Verdenskrig i forkøbet.
Med sin 98 år gamle Bugatti levede Claude Teisen-Simony op til historisk motorsportsgrundlov om, at det lige så meget gælder om at ære bilens historie som at vinde. Han blev nummer 93 og sidst. (Foto: Michael Eisenberg)
Det var københavneren Claude Teisen-Simonys Bugatti T 15 Racing fra 1912, som gennemførte alle de tre krævende hastighedsløb op ad bjerget, om end tempoet var adstadigt. Claude Teisen-Simony blev nr. 93 og sidst af alle gennemførende, men sammen med sin 98 år gamle bil levede han fuldt og helt op til historisk motorsports grundlov om, at det lige så meget gælder om at ære bilens historie som at vinde. Michael Eisenberg
|