Yokohama Cup   17/08/10

Blandet weekend for Number 1 Racing
Lige fra den fri træning lørdag formiddag viste de to Number 1 Racing kørere Anders Majgaard og David Falch, at de ville være med helt oppe foran i Yokohama Cup feltet ved 'Sommerløbet' på Ring Djursland.
Men trods den gode speed de havde i deres Peugeot 308 EPO1 racere, blev weekendens udbytte ikke helt som forventet, men føringen i mesterskabet blev dog fastholdt.


Anders Majgaard var hurtigst i den fri træning.
(Foto: Motorsporten.dk)

I den fri træning sluttede Anders Majgaard som nummer 1 med tiden 0:59,887, David Falch blev nummer 2, han kørte 1:00,144 så det var kun +0,257 sekund der skilte de to teamkollegaer på de to første pladser.

Tidtagningen i Yokohama Cup klassen udviklede til at være meget tæt, og hele fem kørere kom under minuttet, blandt dem var begge Number 1 Racing kørerne.
David blev nummer 4 og Anders nummer 5, de to var henholdsvis 0,358 og 0,427 fra pole position tiden.

"Min bil kørte perfekt i tidtagningen, men jeg havde lidt besvær på grund af de 80 kilo succesballast jeg havde med i bilen" - var David Falch's kommentar til 4. pladsen.


David Falch kørte sig til en startplacering som nummer fire.
(Foto: Motorsporten.dk)

Søndagens første løb udviklede sig et et meget hårdt løb, hvor der ikke blev givet ved dørene, her måtte de to Number 1 Racing kørere kæmpe om hver en placering - der skulle på en gang både angribes og forsvares, ikke nogen let opgave!

Resultatet efter de 13 omgange som løbet strakte sig over blev; at David fik arbejdet sig op på 2. pladsen, mens Anders sluttede løbet på 5. pladsen, kun 8,8 sekund efter den vindende kører.

På løbets 11 omgang satte Anders Majgaard den hurtigste omgangstid af alle deltagerne med tiden 0,59,785.
De to placeringer indbragte David og Anders 17 og 11 point til mesterskabet.


David Falch (tv) på anden pladsen, her sammen med løbets vinder Peter Olsen, samt Lasse Rolighed Pedersen (th) på tredje pladsen.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Vi havde problemer med servostyringen, den 'døde' på vej op til tidtagningen, og mekanikerne arbejde hele lørdag aften på problemet, og fik det også løst. Men under det første løb var der en computerfejl på bilen, som desværre betød at den nogle gange trak helt som den skulle, og nogle gange slet ikke ville trække" - udtaler Anders Majgaard.

I søndagens andet løb startede Anders fra 2. pladsen og David fra 5. pladsen, løbet fik en kedelig start for Anders, der allerede på første omgang blev sendt ud på en 1½ omgangs snurretur af David der fik et bremsesvigt, noget der kostede både tid og placeringer.

"Da jeg skulle bremse i svinget for enden af 'trapperne' var min bremsepedal hård som en sten, og jeg røg lige op bag i Anders, det var rigtig ærgerligt, og jeg er meget ked af det på hans vegne" - udtaler David Falch om uheldet mellem de to Number 1 Racing kørere.

David kom under vejs i nærkamp med en anden konkurrent, noget der af dommerne blev takseret til en strafbane til David for at trænge ham, det kostede tid.

På næstsidste omgang er Anders med i bremseduel for enden af langsiden, desværre med det resultat at han endte løbet i en støvsky ude i sandfanget. Men inden da havde Anders igen kørt løbets hurtigste omgangstid, denne gang lød den på 1:00,044, så speeden er der, nu er det bare heldet der mangler!

David fik kørt sig til en 5. plads, hvilket var et par placeringer fra weekendens mål om to podieplaceringer.
Andet løb indbragte David og Anders 11 og 7 point.


Anders Majgaard satte hurtigste omgangstid i begge Yokohama Cup løbene.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Mekanikerne hos Number 1 Racing fik repareret computerfejlen til løb nummer to, hvor bilen bare kørte perfekt, desværre 'løb jeg tør for talent' for enden af langsiden. Det var et sats, men desværre gik det ikke denne gang!" - slutter en lidt ærgerlig, men meget ærlig Anders Majgaard.

Jeg kom rigtig godt fra start, altså bortset fra bremsesvigtet og sammenstødet med Anders, bilen kørte ellers som den skulle, men hen over distance kom der lidt småproblemer, men dog ikke mere end at jeg kunne fuldføre. Jeg havde undervejs nogle gode kampe med konkurrenterne, men kom efter dommernes mening lige tæt nok på en af dem, så jeg måtte en tur gennem strafbanen" - slutter David Falch.

Selv om scoren denne weekend var noget mindre end David Falch havde håbet på, holder han stadig fast i 1. pladsen i mesterskabet, hvor han med 115 point er 5 point foran Steffen Larsen på 2. pladsen.
For Anders Majgaard blev weekendens to uheld dyre, på trods af at han scorede 18 point rykkede han fra 2. til 4. pladsen i mesterskabet.

Stillingen i Yokohama Cup mesterskabet:
(efter 4 af de 7 løbsweekender der køres i år)
Pl. Kører Mærke Point
1 David Falch Peugeot 308 115
2 Steffen Larsen Peugeot 307 110
3 Lasse Rolighed Pedersen Peugeot 307 107
4 Anders Majgaard Peugeot 308 104
5 Peter Olsen Peugeot 307 101
6 Bruno Rasmussen Peugeot 307 98
7 Kim Lund Peugeot 307 85
8 Anders Christensen Peugeot 307 66
9 Jens Henrik Hansen Peugeot 307 60
10 Michael Skipper Ford Fiesta 34
11 Søren Marquard Peugeot 307 23
12 Michael Markussen Peugeot 307 15
13 Allan Jensen Peugeot 206 13

Næste løb i Yokohama Cup mesterskabet køres på Jyllands Ringen, det er Grand Prix Danmark den 3. til 5. september - årets eneste tre dages arrangement.


Hr. Nielsen


Læs mere om:
  • Anders Majgaard
  • David Falch
  • Number 1 Racing
  • Ring Djursland
  • 15/08/10 - Ring Djursland - Yokohama Cup - DM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto