1600 Challenge   18/08/10

Plads til forbedringer
Det blev en lidt blandet weekend for Peugeot 106 køreren Jens Jensen ved 5. afdeling af 1600 Challange mesterskabet på Ring Djursland.
Det blev både til forbedringer og gode kampe, ved weekends løb på den kuperede bane.

Ring Djursland er normalt køreteknisk anlæg med bl.a. glatbane. Dog var det ikke kun glatbanen som var glat, da træningen blev kørt lørdag formiddag.


Jens Jensen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Banen var halv fugtig efter lidt finregn, og det gjorde den meget glat. Noget som Jens også fik at mærke i bilen.

"Under træningen havde jeg et par små snurreture pga den glatte asfalt. Men ikke noget alvorligt", udtaler Jens og fortsætter

"Men der er nok en fotograf, som har fået nogle rigtig gode billeder, da jeg fik lavet en 360 graders snurretur for enden af publikumslangsiden - lige foran ham."

Under kvalifikationen var banen imidlertid tørret helt op, så det var optimale forhold for alle. Det blev også til personlig hurtigste omgang på banen nogensinde. Den gamle tid fra 1600 Challenge løbet sidste år, blev slået med præcis 2/10. dele af et sekund - ned til mindste /1000. del!


Jens Jensen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Dette resulterede i en startplacering som nummer 20 i det tætte felt, som ialt talte 27, hvoraf kun 26 deltog i kvalifikationen. En forbedring i forhold til det forrige løb på Jyllandsringen, hvor det blev til en startplacering som nummer 22.

"Jeg kender bilen meget bedre nu, end jeg gjorde i kvalifikationen på Jyllandsringen, og derfor kunne jeg presse bilen meget mere end sidste gang. Og jeg var meget tilfreds med kvalifikationen, da jeg nu har kørt hurtigere rundt på Ring Djursland end nogensinde før", reflekterer Jens Jensen.

Løb 1 skulle køres søndag formiddag, og det blev på tør asfalt.

Jens får en ok start fra ydersiden af banen, og kæmper fint med omkring pladserne ned mod 1. sving. Men som altid på Ring Djursland, er der trængsel der, og det blev også til et mindre puf fra en konkurrent, som måske kostede en placering eller 2, pga mistet hastighed ned af langsiden.

Men Jens holdt fast i de forankørende, og pressede dem gennem alle løbets 13 omgange.

"På sidste omgang kommer en kører op til mig, som havde haft et spin tidligere i løbet. Jeg havde set ham i spejlene, så jeg prøvede at køre en anelse defensivt. Men da jeg bremser oppe i depotsvinget, når jeg lige at kigge i spejlet, og ser at han alligevel laver et meget sent dyk indenom. Og for at undgå evt buler, giver jeg ham god plads - men måske lidt for god plads. han får i hvert fald så stort forspring, at jeg ikke kan nå at komme op til ham igen, før løbet er slut," udtaler en lidt ærgelig Jens.


Jens Jensen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Løb 2 bliver startet i samme rækkefølge som løb 1 sluttede. Derved blev det startplads 21 - en startplacering på indersiden af banen.

Jens får en god start og kommer ok ned mod første sving, hvor han dog er ved at blive klemt lidt, og derfor må gå af gassen. Dette resulterer i dårlig udgangshastighed ned mod sving 2, og et par biler smutter forbi.

Resten af løbet foregår med en god kamp. Specielt de sidste 2 omgange ligger han og 2 andre kørere rigtig tæt. Dog bliver der ikke ændret ved placeringerne, og løbet bliver fuldført på en 19. plads. Og endnu et par point kommer på kontoen i mesterskabet.


Jens Jensen.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Jeg står tilbage med lidt blandede følelser. Hvis jeg havde fået en bedre start på løb 2 og kommet forbi de konkurrenter, som jeg havde sluttet løb 1 bagved, kunne jeg have kørt endnu hurtigere. Jeg følte at jeg var meget hurtigere end dem, og kunne også aflæse det på omgangstiderne. Men problemet var, at alt min ekstra fart lå rundt i svinget kaldet Skoven, hvor man ikke kan overhale uden at tage store chancer, mens hastigheden ned af selve langsiden var den samme, og jeg derved ikke kunne hale ind på dem. Men jeg vælger at se det positive fra weekenden, og ser frem mod min næste afdeling i Tyskland om 1 lille måned, hvor den blå Peugeot 106 Rally med nummer 86, forhåbentlig kan slutte endnu længere fremme i rækkerne", slutter Jens Jensen.

Jensen Racing


Læs mere om:
  • Jens Jensen
  • Ring Djursland
  • 15/08/10 - Ring Djursland - 1600 Challenge

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport