Bel-Ray SSC Challenge beviste endnu en gang, at den alsidige klasse leverer spændende racerløb. Traditionen tro er Grand Prix Danmark den weekend, hvor Special Saloon Car-klassen bliver proppet med spændende biler fra ind- og udland. I år var det dog de danske kørere, der bidrog med de spændende biler. Hele 23 biler kom til start i klassen. Bel-Ray SSC Challenge leverede et af weekendens største felter. (Foto: Gripping Media)
Johannes Graversen var på deltagerlisten, og det af en ganske særlig årsag: Ved Grand Prix Danmark for 30 år siden kørte han sit første løb med den efterhånden legendariske Fiat X 1/9 - den samme bil, som han i denne weekend kørte race - og vandt - i! En imponerende bedrift, som blandt andet er blevet belønnet med Hølzer-pokalen.
Johannes Graversen kørte sit første løb med den legendariske Fiat X1/9 ved GP Danmark i 1980. (Foto: Gripping Media)
En anden potent racerbil, der bidrog til lydbilledet på Jyllandsringen, var Hans-Henrik Pedersens brutale Corvette C5R, der siden sidste sæson havde fået monteret spjældhuse på den i forvejen store V8-motor.
Netop Hans-Henrik og den sort-orange Corvette blev kombinationen, der kunne fravriste en pole position fra Claus Christensen i den mest intense tidtagning i mange år. Med de syv hurtigste biler inden for halvandet sekund i 2. tidtagning - hvoraf de tre første var inden for en tiendedel sekund - var der spænding i pitten, hvor man kunne se føringen skifte flere gange.
Hans-Henrik Pedersen i Corvette C5R er en seriøs udfordrer til Claus Christensen. (Foto: Gripping Media)
Til første heat var det dog malermesteren fra Århus, der startede på førstepladsen. På trods af at Dennis Holbæk startede på andenpladsen i sin Aquila CR-1, var han ikke i stand til at lægge pres på Porsche-køreren, da han måtte køre ind til siden med tekniske problemer. Det samme overgik mærkefællen Alex Frederichsen, der få omgange senere ligeledes parkerede sin bil. Her var det et defekt speedertræk, der satte en stopper for deltagelsen.
Det blev ikke Claus Christensen, der vandt første løb. Vanevinderen overhalede til sin store fortrydelse under gult flag, og det blev opgjort til en stop & go-straf. Det betød, at Johannes Graversen kunne tage en sejr på den bane, han og den røde Fiat debuterede på for 30 år siden. På tredjepladsen efter Johannes og Claus sluttede Michael Klostermann, der kørte et flot løb i sin BMW M3 GTR.
To år efter Jens Hansens tragiske ulykke på banen, er der endelig blevet monteret autoværn på langs med langsiden. Et tiltag, der hæver sikkerheden markant på banens hurtigste sted. Det blev desværre Jørgen Hansen, der gav autoværnet det første stød, da han under starten fik kontakt til en bagvedkørende bil og spandt af banen. Autoværnet virkede, men det kostede flere bøjede hjulophæng på den grønne Renault Megane Trophy, og "Gamle Hansen" var derfor uden mulighed for at køre mere race i denne weekend.
Under weekendens andet heat endte Morten Schmidt og den flotte VW Golf på taget i en spektakulær afkørsel for enden af publikumslangsiden. Sikkerhedsburet tog store dele af slaget, men bagenden på sydsjællænderens racer blev hårdt medtaget, og vil kræve nogle timers arbejde, før den er klar til race igen. Heldigvis skete der ingen alvorlig skade på køreren.
Morten Schmidt var ikke den eneste VW-kører, der afprøvede sikkerhedsburet i weekenden. Under fredagens tidtagning rullede Lasse Pedersen med sin VW Lupo på vej ud af første sving, men her skete der stort set ingen materiel skade, og Lasse kunne da også selv kravle ud af bilen.
Alex Frederichsen viste imponerende reaktionsevner, da starten gik til andet heat. Polesitter Hans-Henrik Pedersen missede starten fuldstændigt, og Aquila-køreren formåede trods den voldsomme acceleration at dreje udenom den "parkerede" Corvette. Herefter gik jagten på Claus Christensen, der atter havde lagt sig i spidsen af feltet, og Johannes Graversen.
Klokworks Racing nåede akkurat at få deres Lotus Elise 1,8T klar til Grand Prix Danmark. (Foto: Gripping Media)
Jesper Bisgaard og Klokworks Racings grønne Lotus Elise havde en succesfuld weekend, hvor de fik gennemtestet den nye turbomotor. Den grønne sportsvogn sluttede de to løb midt i feltet.
"Denne weekend har virkelig vist, at Special Saloon Car kan levere underholdning i topklasse", siger Erik Byrgesen, klassens promotor. "Kørerne kæmper om placeringerne med respekt for hinanden, og i pitten er der også den rigtige SSC-stemning, hvor man kan hjælpe hinanden og hygge sig om aftenen."
Tæt og fair kamp mellem Andreas Kjærgaard, Porsche 948, og Christian Vejby, BMW 320i E46. (Foto: Gripping Media)
Sidste chance for at opleve Bel-Ray SSC Challenge i 2010 bliver på Padborg Park den 2-3. oktober, når klassen kører de sidste tre løb i denne sæson.
Bel-Ray SSC Challenge Gripping Media ApS Læs mere om: Jyllandsringen05/09/10 - Jyllandsringen - Special Saloon |