For Yokohama-cuppen har året budt på en ny bane i udlandet; nemlig Ring Knutstorp i Skåne. Næstsidste afdeling i mesterskabsserien er netop blevet afviklet på den kuperede bane med tilnavnet 'Valley of Speed' 40 kilometer fra Helsingborg, så det var en lang tur fra Silkeborg. Fredag morgen lagde klassen ud med fri træning, og for Kim Lund var det et gensyn med den bane, han havde kørt mange gange i sin road racing karriere. Bilen kørte som udgangspunkt ganske godt, og det kunne mærkes, at der var forsvundet yderligere 30 kilo siden sidste løb på FDM Jyllandsringen. Desværre blev den gode stemning ødelagt efter ti omgange, da en af de bagerste støddæmpere knækkede.
På vej gennem sving 1. (Foto: Gripping Media)
Begge de bagerste støddæmpere blev skiftet inden tidtagningen, men Kim nåede dårligt at få varme i dækkene, inden det sluttede med et brag. 'Jeg var kommet ud på langsiden og havde lagt fjerdegearet ind, da der kom et brag og en masse grimme lyde." Da bilen var kommet ind til siden, kunne han konstatere, at vandet løb ud af en ødelagt køler, olien var løbet ud af gearkassen, der var slået hul i bundkarret og startermotoren var sprængt af. Anders 'Maler' Christensen kunne fremvise en forrude, som var blevet ramt af metalstumper fra koblingshuset, så det var med lidt bange anelser Jens og Kim dykkede ned i motorrummet for at gøre skaderne op. Det viste sig, at koblingen var eksploderet, og sprængstykkerne havde forårsaget de øvrige skader.
Der var ikke andet at gøre end smøge ærmerne op og forsøge at blive klar til første heat sidst på eftermiddagen, men det var en hård kamp, da resten af teamet ikke ville være fremme før om aftenen. Der manglede da også en times arbejde, da der blev linet op til start, men til gengæld ville man være klar til søndagens løb.
Op mod hårnålen. (Foto: Gripping Media)
Uden at have kørt mere end fire omgang på kolde dæk i tidtagningen var det ikke overraskende, at startpositionen var på sidste række, men så kunne det trods alt stort set kun gå fremad. Og det gjorde det så, selv om koblingen havde en tendens til at glide. Stille og roligt blev der avanceret til femtepladsen, da Peter Olsen pludselig tabte farten. Kim var vaks ved havelågen og øjnede muligheden for også at snuppe Lars Vendelbo. Manøvren lykkedes - der var bare den lille detalje, at det var midt i en gul flagzone og blev takseret til en drive through. 'Jeg må have spændt hjelmen for stramt, så jeg fik tunnelsyn, men den slags sker, og så får man et rap over nallerne'. Resultatet af løbet blev en femteplads, og alt taget i betragtning var det slet ikke så ringe.
Kim Lund jagter Anders ’Maler’ Christensen. (Foto: Gripping Media)
Efter løbet blev Kim kaldt til dommerne, som hårdnakket hævdede, at han skulle have en straf for unfair kørsel ved at køre en konkurrent af banen - og de kunne endda dokumentere det med en videooptagelse! Kim benægtede på det kraftigste og efter at have konsulteret indberetningen og facts, indrømmede dommerne deres fejl. 'Jeg trode da ikke, at det var så svært at se forskel på min blå-hvide bil og en grøn bulldozer', kom det bagefter tørt fra den lille blikkenslager.
Pointhøsten blev af gode grunde ikke overvældende, og dermed er de sidste chancer for en podieplads i mesterskabet forduftet. Næste løb bliver sæsonens sidste og finder sted på FDM Jyllandsringen den 9. - 10 oktober. Gripping Media ApS Læs mere om: Kim Lund JohansenRing Knutstorp18/09/10 - Ring Knutstorp - Yokohama Cup - DM |