Årets finale i Bel-Ray SSC Challenge bød på adskillige overraskelser. Op til sæsonfinalen på Padborg Park var det ikke svært at danne sig et billede af slutstillingen, men flere uforudsete hændelser fik alligevel vendt op og ned på tingene.
Alex Frederichsen startede weekenden med at sætte sig på pole position til første løb, med Dennis Holbæk Pedersen kun 0,085 sekund efter. Vanevinderen Claus Christensen tog til takke med tredje hurtigste tid, da han testede en ny dækcompound som viste sig ikke at være optimal til asfalten på den sønderjyske racerbane lørdag morgen.
Dennis Holbæk sikrede sig sejren i SP4-mesterskabet. (Foto: Gripping Media)
Senere på dagen kom der dog gang i Porschen igen, og malermesteren fra Århus satte hurtigste tid i 2. tidtagning. Claus nåede som en af de eneste at sætte en hurtig omgangstid før regnen satte en dæmper på tidsjagten.
Regnen nåede dog ikke for alvor at bytte rundt på placeringerne, men der var enkelte kørere, der blev noget overraskede over vanddråberne på forruden.
Efter et spind på opvarmningsomgangen til første heat - angiveligt for at skabe lidt ekstra spænding - måtte Claus Christensen starte bagerst til første løb, og de to Aquila-kørere fik fred og ro til at lægge sig i front.
Først på de sidste par omgange var Porsche-køreren tilbage på 3. pladsen, og da havde Alex Frederichsen og Dennis Holbæk et forspring der ikke kunne hentes.
Jørgen Hansen blev offer for en sivepunktering efter at have samlet en skrue op i sit fordæk, og måtte således trække i pit med få omgange tilbage. Det gav ekstra point til Andreas Kjærgaard, der havde held med at trække fra svenske Andreas Boström.
I SS2 stod mesterskabets umiddelbart tætteste duel mellem forhjulstræk og baghjulstræk, nærmere betegnet Jakob Borum i Honda Integra og Christian Vejby i BMW 320i E46. Med kun 10 point mellem de to kørere forud for weekenden, var der lagt op til nervepirrende race. Nervepirrende var første løb ikke ligefrem, men ikke desto mindre fik Borum som bedst placerede SS2-kører reduceret konkurrentens forspring til sølle fire point.
Mens mange nok havde forventet at se SS2-mesterskabet afgjort i sidste sving på sidste omgang i sidste løb, blev det i stedet til et dramatisk antiklimaks. Da starten gik til andet heat, kom Andreas Boström ikke afsted. Vejby trak udenom svenskeren for at undvige, men her var Jakob Borums Honda i vejen. BMW'en ramte Hondaens venstre baghjul, for så at sætte dækmærker hele vejen hen ad siden på rivalens bil, der måtte udgå med en bøjet bærearm.
Christian Vejby kunne gennemføre løbet, og efter to strafbaner og et hjulskifte sikrede han sig point nok til kun at efterlade en mikroskopisk chance for et mesterskab til Borum.
SS2 fik endnu en gang Christian Vejby som mester. (Foto: Gripping Media)
Efterfølgende viste de to rivaler ægte Special Saloon Car-ånd, da de med et smil på læben betragtede skaden på Borums bil.
"Jeg kunne til gengæld se, at Christian skal have undervognsbehandlet BMW'en", spøgte Borum, før han og mekanikerne forsøgte at rette den bøjede bærearm ud - hvis Vejby udgik af sidste løb, og Honda-køreren fik maksimumpoint, ville det nemlig betyde sejr til østjyden!
Heatet tog hårdt på flere deltagere i klassen. Motoren i Alex Frederichsens Aquila CR-1 blev træt af fabrikskørerens hårde speederfod og efterlod et hul, hvor olien sivede ud på kørebanen hele vejen ned ad langsiden. Uopmærksomme flagposter fik ikke friktionsflaget ud i tide, så Claus Christensen blev noget overrasket, da han næste gang skulle forsøge at bremse før hårnålen. Det lykkedes ikke, og århusianeren kunne for første gang i denne sæson se resten af løbet fra pitten. Forinden nåede han dog at sætte ny banerekord i tiden 1:01,448.
Det anderledes løb gav også nye personer i den samlede top 3. Andreas Kjærgaard sikrede sig en generel 2. plads efter Dennis Holbæk's Aquila, og Frankie Jørgensen fik sin brutale Audi A3 i mål på 3. pladsen.
Kun ni biler var tilbage på gridden til weekendens - og årets - sidste SSC-løb. Flere af topkørerne var pga. uheld og defekter placeret i den bagerste del af feltet, men det lykkedes alligevel Claus Christensen at køre sin Porsche op igennem feltet og indlede en hektisk duel med Dennis Holbæk om årets sidste sejr.
De to kørere leverede en yderst seværdig kamp, også selvom et puf fra Porschekøreren blev takseret til en strafbane. Det lykkedes ikke Christensen at komme forbi den brede, gule Aquila, men til gengæld var der hele 44 sekunders forspring ned til Jørgen Hansen på 3. pladsen.
Der blev kørt tæt i årets sidste SSC-løb. (Foto: Gripping Media)
For anden gang i weekenden satte malermesteren ny banerekord, denne gang i tiden 1:00,853 - et halvt sekund hurtigere end tidligere på dagen!
Nils Davidsen, der i andet heat sikrede sig en klassesejr, havde ikke meget kobling tilbage i sin Peugeot 306 før det sidste løb.
"Jeg kører ud og håber på at den holder hjem, bare for at få pointene med", fortalte Davidsen.
Den tidligere DTC-bil lød da også til sidst som om den var udstyret med automatgear, men ikke desto mindre fik Nils bilen over stregen.
"Det var godt nok en lang, halv time!", måtte han indrømme.
Med weekendens resultater blev endnu en sæson i Special Saloon Car kørt til ende. Mestrene årgang 2010 er hermed:
SS1: Morten Schmidt, VW Golf GTi Mk.II
SS2: Christian Vejby, BMW 320i E46
SS3: Claus Christensen, Porsche 997 GT3
SP4: Dennis Holbæk, Aquila CR-1
Til lands, i sand og i luften – Claus Christensen vandt suverænt SS3-mesterskabet. (Foto: Gripping Media)
Bel-Ray SSC Challenge ønsker mestrene et stort tillykke med titlerne og giver en stor tak til alle, der har været med til at bakke op om Danmarks sjoveste banesportsklasse.
Bel-Ray SSC Challenge Gripping Media ApS Læs mere om: Christian VejbyClaus ChristensenDennis Holbæk PedersenMorten SchmidtPadborg Park03/10/10 - Padborg Park - Special SaloonSpecial Saloon Car mesterskabsstillingen |