- men distancepokalen glippede Der var både glæde og skuffelse hos DK Racing, da teamet afsluttede årets langdistancesæson på Padborg Park.
Peter Ager, Tom Pedersen og Per Johansen vandt nemlig mesterskabet i den hårdeste af alle klasser, division 2 for
biler op til 2000 cm3. Derimod glippede drømmen om at erobre den prestigefyldte distancepokal, som uddeles
på tværs af divisionerne. ”Vi er tilfredse med at vinde klassen og tage titlen, men vi har meldt ud, at vi går efter at vinde det hele, og det så
det på et tidspunkt også ud til, at vi kunne gøre,” forklarer Per Johansen.
”Vi skulle være ti omgange foran vores nærmeste konkurrent til distancepokalen, og vi var 11 omgange foran, så det passede jo fint. På det tidspunkt var Tom i bilen, og vi bad ham om at køre pænt derude, men da der var ti minutter tilbage, begyndte vores bil at sætte ud, og når den gør det, ved vi godt, hvad det er. Så er det ved at være slut med benzinen.”
(Foto: DK Racing)
DK Racing måtte igennem et tredje pitstop, og det kostede ikke blot den generelle sejr ved Finaleløbet, men også
distancepokalen gled holdet af hænde. I stedet for at vinde den med en omgang tabte man den med to.
”Når vi kikker tilbage på sæsonen, er det løbet på Jyllandsringen, der har ødelagt det for vores vedkommende, for her reparerer vi i 47 minutter og taber rigtig mange omgange,” siger Per Johansen. ”Men alt i alt har vi fået bygget en god bil, der har gjort det godt. De menneskelige fejl kan bilen jo ikke gøre ved!”
”Denne her gang brugte vi bare mere benzin,” forklarer Tom Pedersen, der i hast måtte ind til en ekstra optankning
kort før mål. ”Der var ikke nær så mange perioder med safety car, som der plejer at være, og da det var tørt hele
tiden, har vi bare brugt mere benzin.”
I Danish Endurance Championship har holdene mulighed for at starte med fuld tank, og undervejs skal de afholde
mindst to tankstop, hvor der dog højst må hældes 40 liter benzin på bilen.
”Vi har jo haft meget benzin med hjem de andre gange, og det ville vi undgå denne her gang, for det er jo ekstra
vægt, der skal slæbes på,” siger Tom Pedersen. ”Vi havde også nogle små udsættere, og her har bilen måske også
brugt lidt mere benzin, fordi det var et gasspjældspotentiometer, der får den til den.”
”Jeg er da tilfreds med, at vi vinder vores klasse, men vi ville gerne have haft distancepokalen, men her var vi oppe
mod en stærk C2’er, og det hold har gjort det rigtig godt også.”
(Foto: DK Racing)
”Det er fint med titlen, men det var irriterende, at vi måtte ind at tanke igen til sidst, men når vi kikker tilbage
på det hele, endte dette her løb også med at være det, hvor der blev kørt flest omgange på Padborg Park,” slår
Peter Ager fast. ”Vi havde indhentet alle de omgange, vi skulle, men så satte vi det hele over styr på de sidste
15 minutter med et ekstra pitstop. Det var også lidt ærgerligt, at vi tabte generalsejren med to omgange til den
enlige Porsche.”
Peter Ager mener dog ikke, at DK Racing kunne have undgået det ekstra pitstop ved at have valgt et andet tempo.
”Det mener jeg ikke, for jeg var selv nødt til at give noget gas, for vi vidste, hvad vi var oppe imod. Vi havde meget,
vi skulle hente. Vi var nødt til bare at komme af sted, ellers havde vi ikke en chance,” slår han fast.
DK Racing Læs mere om: Per JohansenPeter AgerTom PedersenDK RacingPadborg Park02/10/10 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |