Fuldt hus på banerekorder Claus Møller og Alex Frederichsen danner team om den hurtige Gulf-farvede PRC prototype i Super Car Challenge, og sidste weekend var det tid for finaleløbet. Sæsonen har budt på nogle problemer med mekanikken i de første løb, så den samlede sejr kunne ikke nåes.
Claus mødte op med et klart mål: Der skulle vindes og banerekorden skulle i hus – for så kunne teamet gå til vinterpausen med banerekorderne i hus for alle danske baner. Alex havde samme målsætning om at vinde – men ikke i den fælles bil. Siden sommerferien har Alex fået stillet en Aquila CR1 til rådighed af fabrikken, og med en motoropgradering skulle han nok kunne gi’ Claus kamp til stregen.
Efter at have vist imponerende hastighed og have vundet en sejr i Special Saloon Car finalen på Padborg Park ugen før, så have Alex arbejdet på højtryk for at få Aquilaen. På Padborg opstod et motorproblem, og på Jyllandsringen var det først i løbet af lørdagen at bilen igen snurrede. Og den snurrede fint. Aquilaen satte sig nemlig på Pole Position. Claus var lidt ærgerlig, for han havde indstillet kørslen med en tilsyneladende komfortabel føring til de øvrige kørere, men Alex fik efterhånden rigtigt godt gang i sin bil og med varme dæk gled han til slut forbi med 0,2 sekunder.
Tæt kamp om føring, Claus på vej indenom Alex i opløbssvinget (Foto: Gripping Media)
I løbet skulle slaget stå for alvor. Vores norske ven Andreas Ernestus i en moderne Juno snød Claus i starten, og det tog nogle omgange før Claus var forbi og havde fanget Alex. Herefter var de øvrige konkurrenter henvist til at være statister, imens Claus og Alex omgang efter omgang kæmpede hårdt for sejren.
Claus fandt åbningen indenom Alex i opløbssvinget, hvor Alex oplevede en højfarts snurretur og imponerende nok blot tabte 5 sekunder på episoden. Desværre løb Alex herefter ind i tekniske problemer og Claus kunne cruise en komfortabel føring i mål. Banerekorden blev sikret undervejs, men var dog næsten et helt sekund fra bilens hurtigste træningstid på 44,8 sekunder.
Claus på vej mod en forbedring af banerekorden og sejr i heat 2 (Foto: Gripping Media)
Alex’ bil blev desværre ikke klar til 2. heat, så nu heppede han på ”sin egen bil” igen. I Super Car Challenge startes 2. heat i omvendt rækkefølge af resultatet fra 1. heat, så Claus skulle starte bagerst. I starten var Claus heldig, og da feltet krydsede målstregen efter første omgang, kunne Claus bremse sig i front for løbet. Andreas Ernestus havde meget bedre fart i bilen i heat 2, så Claus måtte holde bilen rimeligt godt til ilden løbet igennem for at bevare et forspring.
Undervejs fik Claus dog forbedret banerekorden til 45,3 sekunder – 1 sekund hurtigere end dagens nye banerekord for DTC. Her er onboard-video fra heat 2:
Næste år ændres løbsformatet for klassen fra en blanding af 1-times og sprintløb til udelukkende 1-times løb. Til næste år danner Claus og Alex igen fælles front, og vinterpausen vil gå med at optimere yderligere på bilen, så den forhåbentlig fortsat er konkurrencedygtig i næste års felt, hvor bilen langtfra vil ligge i den skarpeste ende i vægt/effekt inddelingen.