KF3   23/10/10

Christian Sørensen ser frem til slutdyst
- i WSK World-serien
De italienske karting-ildsjæle bag Winning Series Karting (WSK) er kraftigt medvirkende til, at motorsporten for de unge teenagere sprænger nye rammer på verdensplan. Nyeste tiltag er introduktion af WSK World-serien, som i 2010 har fået opbakning fra Europa, USA og Afrika. Blandt fremtidsplanerne er også at få løbsserien til Asien.

En lille afgørende brik i udviklingen af den internationale karting-klasse KF3 (køreralder: 12-15 år) er sydvestjyske Christian Sørensen, hvilket har ballast i udfordringen som officiel fabrikskører for norditalienske Birel Motorsport. Sidste store udfordring i 2010 bliver WSK World-finalen i Sharm El Sheikh (Ægypten) i løbsweekenden: 30.-31. oktober.


Christian Sørensen er klar til WSK World-finalen i Sharm El Sheikh.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- I al beskedenhed ligger Christian på en foreløbig 7. plads i WSK World-mesterskabet, oplyser teamchef og far Erik Sørensen. - På de 10 øverste pladser er repræsenteret kørere fra 9 forskellige nationer, og der er fornuftige muligheder for Christian til at score et slutresultat i top tre. Kun ærkerivalen: Max Verstappen fra Holland har etableret et vægtigt forspring på førstepladsen.


Christian Sørensen har fornuftige muligheder for at slutte i top tre for WSK World 2010.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Jeg har aldrig før prøvet kræfter med den ægyptiske karting-bane, supplerer Christian Sørensen. - Rundbanen er 1.308 m. lang, og fra layoutet ser den ud til at være forholdsvis langsom. Den nuværende banerekord er på 77 km/t, hvor vi normalt kører omkring 85 km/t. Ved 2. afdeling af WSK World-serien i USA var vi helt oppe på 93 km/t. Min forventning er dog, at banerekorden bliver markant forbedret under besøget fra WSK World, idet hovedparten af de førende kart-fabrikker er repræsenteret. Sharm El Sheikh er placeret på sydspidsen af Sinai-halvøen ud til Det Røde Hav, og deltagerne kan derfor forvente specielle udfordringer i opsætningen af konkurrence-materiellet.

- Karting-banen ligger tæt på Sinai-ørkenen, fortsætter Erik Sørensen. - Sandblæst kan derfor nemt forhindre et godt greb i asfalten. Det bliver derfor afgørende at holde sig i ideallinjerne, hvorimod varmen ikke skulle volde de store problemer. Hen over sommeren har vi været oppe på omkring 40 grader i løbsweekenderne, og på nuværende tidspunkt er ligger temperaturen på 30 grader i Ægypten.


Christian Sørensen ser frem til de specielle udfordringer i Sharm El Sheikh.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

WSK World-finalen bliver samtidig den sidste store opgave for Christian Sørensen i KF3-klassen. Af aldersmæssige årsager rykker sydvestjyden i 2011 op i den lidt hurtigere KF2-klasse, som også byder på bremsning med forhjulene.


Christian Sørensen rykker i 2011 op i den lidt hurtigere KF2-klasse.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- En kart har i princippet opbygget med stiv bagaksel, forklarer Christian Sørensen. - Karten vil derfor helst styre lige ud, fordi begge baghjul kører lige hurtigt rundt. Men efterhånden kan både chassiset og bagakslen vride sig så meget, at det er forholdsvis nemt at dreje den rundt i skarpe kurver. Førhen var det nødvendigt med det såkaldte firehjulsdrift til at komme hurtigt rundt i svingene.

Kartingteam Christian Sørensen

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Christian Sørensen
  • Kartingteam Bo & Christian Sørensen

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto