Dækleverandøren til World Touring Car Championship serien igennem en lang årrække, Yokohama, er startet på de sidste forberedelser inden finalen i både World Touring Car Championship serien, og det berømte Macau Formel 3 Grand Prix der køres i den kommende weekend.
Blandt andet skal man se på den 6,117 km lange bane, der hvert år ændres på et bestemt og vigtigt punkt. Den kommende weekend byder på sæsonfinalen for 2 væsentlige klasser. WTCC finalen køres efterhånden pr. traditon i Macaus gader ligesom det nok endnu mere Macaus Grand Prix for Formel 3 biler køres i samme weekend. Verdens øjne er i den kommende weekend rettet med stor fokus mod Macau.
Dækfabrikanten Yokohama leverer dæk til begge klasser, og der venter et stort arbejde med at aflæse banen i de kommende dage. Godt nok er ruten den samme, men asfalten er ikke den samme. Banen bliver forud for de to berømte finaler repereret, så den står i så god stand som muligt.
Yvan Muller har store chancer for at vinde mesterskabet (Foto: Chevrolet WTCC Racing)
Forholdene er derfor aldrig de samme. Derfor skal Yokohamas teknikere på en spadsertur hele banen rundt mindst en gang for at få lavet notater og så videre til brug for især WTCC teamene. Det er måske især vigtig i år, idet Yokohama tidligere på sæsonen lancerede en væsentlig forbedring af de Yokohama Advan dæk som man leverer.
Det nye Eco racing dæk har forlængst bevist sit værd. Det holder længere, men er især blevet rost for sit meget forberede vejgreb. Noget som stort set alle kørere har fremhævet siden dette nye dæk blev introduceret tidligere på sæsonen.
Andy Priaulx kan stadig fravriste Yvan Muller mesterskabet (Foto: BMW Press)
Yokohamas teknikske udviklingschef Susumu Watanabe fortæller endvidere at selvom sæsonen er slut efter den kommende weekend - i hvert fald når det gælder Macau, WTCC og Formel 3, så bliver vinterpausen ikke stille. Arbejdet med yderligere at forbedre Yokohama Advan racerdækkene vil stadig pågå. Det er noget som kørerne i næste sæson vil få gavn af.
Desuden skal der arbejdes med at få overført de anvendelige data og erfaringer fra racerdækkene til de almindelige gadedæk. Derfor byder vinterpausen også på adskillige dæktests for både racerdæk og gadedæk for at gøre dækkene fra en af verdens allerstørste dækfabrikanter endnu bedre.
Allan Osbech
Yokohama Danmark
Læs mere om: Macau21/11/10 - Macau - WTCC |