I onsdags blev et mesterskab afgjort hos FIAs appeldomstol. Sagen går tilbage til da FIA GT3 klassen kørte sæsonens sidste afdeling på Zolder banen i Belgien.
Tilsyneladende var vægten på de bagerste skivebremser på Prospeed Competions bil #61 for lav efter de to heats. Det blev opdaget i den tekniske kontrol efter afdelingens to løb var kørt. Det er ikke det man lige ønsker sig - at mesterskab skal afgøres ved en appeldomstol. Det var dog det der skete i år efter at FIA GT3 klassen havde kørt deres sidste afdeling på Zolder banen i Belgien.
Prospeed Competion #61 bilen havde vundet det andet af to heats og blev efter sejren udtaget til teknisk kontrol. Her fandt de tekniske delegerede at de bagerste skivebremser på bilen var for lette i forhold til bilens homologeringsattesten. Bilen fik derfor frataget sejren og pointene i race 2. Den afgørelse appellerede teamet til FIAs appeldomstol, som så måtte træffe en afgørelse. Efter at have hørt teamets og de tekniske delegeredes forklaringer, kom så afgørelsen.
Appeldomstolen fandt at de tekniske delegerede havde ret i deres bedømmelse af vægten på skivebremserne. Der har tilsyneladende været visse uoverensstemmelser i forbindelse med leveringen af skivebremserne til teamet, hvilket der blev fremlagt dokumentation for. Appeldomstolen finder at der er formildende omstændigheder i sagen og giver sejren tilbage til bil #61 tillige med pointene, men idømmer istedet teamet en bøde på 10.000 €uro.
Med afgørelsen sikrer Prospeed Competion sig holdmesterskabet, mens kørerne Marco Holzer og Paul van Splunteren bliver sikret andenpladsen i mesterskabet for kørere.
Slutstillingen i teammesterskabet:
|
Pos |
Team |
Points |
|
1 |
Prospeed Competiton |
202 |
2 |
Callaway Competition |
192 |
3 |
Need for Speed by Schubert Motorsport |
179 |
|
4 |
Graff Racing |
109 |
5 |
Argo Racing |
96 |
6 |
Hexis AMR |
84 |
|
7 |
Mühlner Motorsport |
81 |
8 |
Team Rosberg |
56 |
9 |
Sainteloc-Phoenix Racing |
51 |
|
10 |
Trackspeed |
41 |
11 |
Chad Racing |
32 |
12 |
United Autosports |
31 |
|
13 |
Black Falcon |
30 |
14 |
Marc VDS Racing Team |
28 |
|
Slutstillingen for kørere:
|
Pos |
Kører |
Points |
|
1 |
Daniel Keilwitz |
183 |
|
Christian Hohenadel |
183 |
2 |
Paul van Splunteren |
137 |
|
|
Marco Holzer |
137 |
3 |
Mike Parisy |
108 |
|
Joakim Lambotte |
108 |
|
4 |
Csaba Walter |
101 |
|
Claudia Huertgen |
101 |
5 |
Manuel Rodrigues |
62 |
|
|
Frederic Makowiecki |
62 |
6 |
Edward Sandström |
60 |
|
Patrick Söderlund |
60 |
|
7 |
Philip Geipel |
57 |
8 |
Gilles Vannelet |
57 |
9 |
Jose Luis Cunill |
52 |
|
10 |
Mikko Eskelinen |
52 |
11 |
Toni Seiler |
51 |
|
Dino Lunardi |
51 |
|
12 |
Petri Lappalainen |
48 |
|
Markus Palttala |
48 |
13 |
Albert von Thurn und Taxis |
42 |
|
14 |
Tim Bergmeister |
40 |
15 |
Christoffer Nygaard
|
40 |
16 |
Kenneth Heyer |
35 |
|
17 |
Diego Alessi |
31 |
|
Giacomo Petrobelli |
31 |
18 |
Ellen Lohr |
27 |
|
19 |
Bernd Herndlhofer |
25 |
20 |
Stephane Lemeret |
24 |
|
Greg Franchi |
24 |
|
21 |
Antoine Leclerc |
21 |
22 |
Sean Paul Breslin |
21 |
23 |
Jerome Thiry |
20 |
|
|
Joseph Osborne |
20 |
|
Armand Fumal |
20 |
24 |
Zakary Brown |
19 |
|
|
Matthew Bell |
19 |
25 |
Eric De Doncker |
16 |
|
Mathias Beche |
16 |
|
26 |
Christer Jons |
16 |
27 |
Thomas Accary |
14 |
|
Giorgio Sanna |
14 |
|
|
Luc Paillard |
14 |
28 |
Niels Lagrange |
12 |
|
Maxime Martin |
12 |
|
|
Florian Gruber |
12 |
|
Martin Matzke |
12 |
|
Gael Lesoudier |
12 |
|
|
Nikolaus Mayr-Melnhof |
12 |
|
Raymond Narac |
12 |
29 |
Pierre Hirschi |
10 |
|
|
Arnaud Vincent |
10 |
|
Gregoire Demoustier |
10 |
|
Niki Lanik |
10 |
|
|
Gregory Guilvert |
10 |
|
Arnaud Peyroles |
10 |
30 |
Michael Ammermüller |
6 |
|
|
Paulo Bonifacio |
6 |
31 |
Johannes Stuck |
5 |
|
Marius Ritskes |
5 |
|
32 |
Dennis Retera |
4 |
33 |
Michael Guasch |
3 |
|
Mark Patterson |
3 |
|
34 |
Charles Hollings |
2 |
|
Damien Charveriat |
2 |
|
Charlie Geipel |
2 |
|
35 |
Bernhard van Oranje |
1 |
|
Dons
Læs mere om: Marco HolzerPaul van SplunterenProspeed Competition |