Den talentfulde karting-kører Christian Sørensen blev suveræn tysk mester i 2010 for junior-klassen: Karting Formula 3 (KF3), men i den kommende sæson skifter sydvestjyden til den noget hurtigere KF2-klasse. Topresultaterne i 2010 har desuden banet vejen for, at Christian Sørensen samtidig bliver officiel fabrikskører for kartingsportens skrappeste chassis-udviklere: Tony Kart. Christian Sørensen ser frem til de nye udfordringer hos Tony Kart Racing Team. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I 2009 kørte Christian og storebroderen Bo det tyske mesterskab i samarbejde med KSM Motorsport, oplyser far og teamchef: Erik Sørensen. - Vi er derfor glade for at genoptage samarbejdet med tyskerne, hvilket også har givet baggrund for introduktionen til Tony Kart Racing Team. Christian får i KF2 kompagniskab med den italienske kører: Damiano Fioravanti, og parallelt i to andre karting-klasser er tilknyttet kørere fra Storbritannien, Belgien, Japan samt yderligere 4 fra Italien.
Christian Sørensen (t.h.) og far Erik får i 2011 lejlighed til at besøge mange forskellige kart-baner i Europa. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jeg glæder mig til at give mit bidrag/indspark i et internationalt udviklings-miljø, supplerer Christian Sørensen. - Til 2011-sæsonen har Tony således lanceret et helt nyt chassis: EVRR, som bl.a. har fået god kritik af Formel 1-køreren: Michael Schumacher. Jeg er i fuld gang med at spotte/teste de nye muligheder, hvor jeg samtidig skal vænne mig til håndbremsning på forhjulene.
Den syvdobbelte Formel 1-verdensmester har aldrig glemt sine rødder i karting, og har givet god kritik til Tony Kart’s EVRR-chassis. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Michael Schumacher er tilknyttet KSM Motorsport som supervisor, og kartingteamet har base i Kerpen lidt uden for Köln. Schumacher senior ejede her den lokale kartingbane, hvor den syvdobbelte Formel 1-champion samt lillebroderen Ralf scorede de første erfaringer med fysiske love udi racing.
- I lighed med front-konkurrenterne finder Tony Kart løbende nye forbedringer på chassiset, fortsætter Christian Sørensen. - En kart har en stiv bagaksel, og med permanent træk på begge baghjul vil den helst køre lige ud i svingene. Derfor har konstruktørerne gjort, at både bagakslen og chassiset kan vride sig i kurverne. Herudover har karten ingen fjedre og støddæmpere til at holde hjulene mod underlaget, hvilket giver nogle udfordringer omkring vægtfordelingen.
Christian Sørensen var flyvende for KSM Motorsport i KF3-klassen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I princippet præsterer karterne den samme tophastighed, supplerer Erik Sørensen. - En indbygget omdrejningsbegrænser bevirker således, at kørerne ikke kan finde ekstra fart blot ved at træde speederen helt i bund. Hemmeligheden til frontplaceringer ligger derfor i optimering af svinghastighederne.
Et krævende sæsonprogram venter Christian Sørensen i 2011. Sydvestjyden fortsætter i Team Danmark-eliteudviklingen i regi af Dansk Automobil Sports Union. Dette giver basis for deltagelse i de udfordrende løbsserier i Winning Series Karting: WSK Europe og WSK Master.
Tony Kart har nyudviklet EVRR-chassiset til 2011-sæsonen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jeg skal køre det tyske mesterskab i samarbejde med KSM Motorsport, forklarer Christian Sørensen. - Sammen med WSK-serierne giver dette en god forberedelse til EM- og VM-finalerne senere på året. Allerførst skal jeg dog køre den traditionsrige sæsonpremiere: Winter Cup 2011 på den norditalienske South Garda-bane.
102 kørere fra 20 forskellige nationer er med på startlisten, og er samtidig den første styrkeprøve for kart-fabrikkerne omkring 2011-materiellet.
Kartingteam Christian Sørensen Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Christian SørensenKartingteam Bo & Christian Sørensen |