Det er ikke længe sinden at Peugeot præsenterede deres 908 model som skal bruges i sæson 2011. Det er en ren diesel bil, men der er nok ikke mange som var i tvivl om det kun var step 1 hen imod en hybrid bil.
Den dieselhybrid bliver i disse dage præsenteret på Geneva Motor Show, og det mest bemærkelsesværdige er at Peugeot nu hævder at bilen skal køre allerede i 2011. Den nye 908 908 HYbrid4 er designet så den efterlever ACO's 2011 reglement og Peugeot siger at bilen kommer til at spille en rolle i deres 2011 satsning Hynrid teknologien er slet ikke ny for Peugeot. Den første gang de kunne vise en sådan racerbil var på Silverstone i 2008, og siden da har Peugeot Sport arbejdet hård for at få den teknologi til at fungere.
Systemet, der er indarbejdet i Peugeot 908 HYbrid4, opsamler bremseenergi og den energi skydes så af under den følgende acceleration, fuldstændig som reglementet foreskriver. El motoren i bilen har en en maksimal effekt på 80 hestekræfter.
(Foto: Peugeot Media)
Peugeot 908 Hybrid4, som er præsenteret ved Geneva Motor Show, og den helt store og nok afgørende nyhed er at Peugeot vil tage bilen med til den officielle Le Mans test dag, den 24. April .
Hvor vidt det betyder at Peugeot kommer til Le Mans med den ny 908, eller om de stiller til start med 908 HYbrid4 afgøre nok først efter testdagen.
Diesel motoren
Diesel V8 HDi FAP
Størrelse: 3.7 liter
Effekt: 550 hestekræfter
Hybrid system
effekt: 80 hestekræfter
Brug af den opsparede energi
Effekt fra både el og dieselmotoren afleveres til bagakslen
Der opsamles maksimalt 500kJ fra to nedbremsninger
Energien mellemlagres i et lithium-ion batteri
Den opsamlede energi afleveres automatisk under acceleration
Det er muligt for denne bil udelukkende at køre på el motoren i pit lane.Vejgaard
Læs mere om: Peugeot SportLe Mans12/06/11 - Le Mans - Le Mans |