Formel 1-feltet i Mindeparken dækker tre årtier Feltet af Formel 1-biler ved Classic Race Aarhus den 13.-15. maj er på mange måder enestående. Dels vil det give publikum lejlighed til at opleve brølet fra motorsportens kongeklasse, dels er det en rullende fortælling over Formel 1-sportens udvikling, da feltet spænder biler fra 1970 til 1996 – en periode, hvor der er sket en gigantisk udvikling i bilernes udformning og konstruktion. BRM P153 – 1970
For 40 år siden var det kun Ferrari, som byggede F1-racere med V12-motorer – og så BRM. Det britiske mærke fremstillede P153-modellen til 1970-sæsonen, hvor den vandt det belgiske Grand Prix på Spa-banen. Det eksemplar, der kan opleves ved Classic Race Aarhus, blev i sin tid kørt af både Jo Siffert og Pedro Rodriguez. (Foto: CRAA)
BRM P201 – 1974
Denne racerbil er et af de sidste eksemplarer fra BRM – British Racing Motors – der var aktiv i Formel 1-klassen med enkelte afbræk i perioden fra 1951 og frem til 1977. Denne BRM P201-model har en tre-liters V12-motor, og den blev i 1974 kørt af Jean-Pierre Beltoise, der to år tidligere havde vundet BRM’s sidste sejr i Monacos gader. (Foto: CRAA)
Hesketh 308E–Ford – 1977
Hesketh havde i 1975 vundet sit første Formel 1 Grand Prix med den senere verdensmester James Hunt, og to år senere var man klar med en ny model. Bilen, der deltager i Mindeparken, blev i sin tid kørt af Rupert Keegan og var i tiden mest kendt for sin dekoration med en pinup fra mandebladet Penthouse, der var sponsor for teamet. (Foto: CRAA)
Toleman TG184-Hart – 1984
Denne model var med til at sætte Ayrton Senna på verdenskortet, for det var nemlig i 1984, at den senere tredobbelte verdensmester debuterede i Formel 1 med en Toleman. I silende regnvejr kørte han sig i Monacos gader op gennem feltet, og var løbet ikke blevet stoppet før tid, havde han vundet sin første Grand Prix-sejr. Bilen er udstyret med en fircylindret turboladet motor på bare 1,5 liter. (Foto: Peter Austin - CRAA)
Lola LC87-Ford – 1987
Den britiske racerbilsfabrik Lola har i flere omgange fremstillet Formel 1-biler, men oftest har man leveret til andre teams, der har stået for at indsætte dem i løbene. Det gjaldt således også det franske Larrousse Calmels-team, som man byggede biler til. Denne bil fungerede som såkaldt reservebil for teamet i dets første Formel 1-sæson i 1987.
Lotus 101-Judd – 1989
Lotus-mærket er for mange englændere synonym med Formel 1, ligesom Ferrari er det for italienerne. Bilen, der er med i Classic Race Aarhus, blev i 1989 kørt af den tredobbelte verdensmester Nelson Piquet, der sluttede som nummer otte i VM-stilling i det år. Den hører dermed til blandt nogle af de sidste ’ægte’ Lotus-racere i Formel 1, da de biler, som findes i F1-feltet i år, blot har navnet til fælles. (Foto: CRAA)
Coloni C4-Ford – 1991
Gennem halvfjerdserne og firserne dukkede mange nye mærker op i Formel 1, da man nemt kunne bygge en racer omkring en Ford Cosworth-motor og en Hewland-gearkasse. Coloni gjorde dette, men konkurrencen blev hårdere, og dette eksemplar er en af de sidste F1-racere, man byggede. Bilen blev kørt af Pedro Chaves og Naoki Hattori, der dog aldrig kvalificerede den til et løb i 1991. (Foto: CRAA)
Benetton B192-Ford – 1992
Denne Benetton-racer brugte Michael Schumacher i sin første hele Formel 1-sæson i 1992, hvor han sluttede som nummer tre i verdensmesterskabet. Det var også i denne sæson, at han på Spa-Francorchamps vandt sit første Formel 1 Grand Prix. Bilen køres nu i historisk race af den kvindelige kører Lorina McLaughlin. (Foto: Rob Ryder - CRAA)
Footwork Arrows FA13 – 1992
Det japanskbritiske team forsøgte sig i starten af 90’erne med forskellige unikke motorløsninger til deres Formel 1-racere, bl.a. specialbyggede motorer fra Porsche og Mugen. Denne bil fremstår nu med en tidstypisk Ford Cosworth V8-motor, og i sin tid havde teamet Michele Alboreto og Aguri Suzuki som kørere. (Foto: Pete Austin - CRAA)
Benetton B193B-Ford – 1993
I 1993 kørte Michael Schumacher sin anden fulde sæson i Formel 1 for Benetton. Det skete bl.a. i denne racer, der var med til at give ham hele 10 podieplaceringer på vej mod en sammenlagt fjerdeplads i verdensmesterskabet. Året efter sikrede Michael Schumacher sig den første af sine mange verdensmesterskaber i en videreudvikling af denne bil. (Foto: Ford - CRAA)
Williams FW18-Renault - 1996
Denne bil var en af dem, der blev brugt af Damon Hill i 1996-sæsonen, hvor briten vandt verdensmesterskabet. Den bil, der vil kunne opleves i Mindeparken, vandt i 1996 tre Grand Prixer med Damon Hill bag rattet, og eksverdensmesteren kørte den selv senest ved en præsentation i 2010, da man fejrede 60 års jubilæet for VM i Formel 1. Bilen har en 3,5 liters Renault V10-motor, der når op til 17.000 omdrejninger, hvilket giver en fantastisk lyd. (Foto: Renault - CRAA) Morten Alstrup Læs mere om: Mindeparken (Gadeløb)15/05/11 - Mindeparken (Gadeløb) - Classic Race Aarhus |