Le Mans   13/04/11

Peugeot har testet på Paul Ricard
Le MansPeugeot fabriks teamet har i denne uge testet på HTTT Paul Ricard med Le Mans versionen af deres Peugeot 908 ano 2011. Peugeot teamet har gennemført en 30 timers test med alle deres fabrikskørere involveret.
Peugeot er lige så lukket omkring test resultatet som det vi kender fra Audi lejren, men det betyder jo ikke at der ikke er kommet officielt nyt.

En spotter ved banen kan oplyse at Peugeot 908’eren som kørte på Sebring er væsentligt modificeret, og at der er åbenlyse visuelle forskelle på mange aerodynamiske komponenter til Le Mans versionen. Der er ikke noget mærkeligt i det, fordi La Sarte er en low downforce bane.

En vigtig nyskabelse er at de såkaldte endplates på bagvingen nu er er bygget sammen med bagendens bodywork. Det modsvare helt den tendens vi så ved Audi R18 version 2 som testede på Sebring, så noget tyder på det er den rigtige trend i år.

Hertil er periskop luft indtaget til de bageste bremser også blevet fjernet og erstattet af NACA luft indtag, helt åbenlyst for at optimere luftstrømmen hen over bilen.

Ud over de visuelle forandringer på bilen er der selvfølgeligt det helt essentielle nemlig, er den hurtig?
Den før omtalte spotter kan berette at hans håndholdte målinger viser at Peugeot 908 Le Mans er hurtig, faktisk målte han den til at være ikke mindre en 2,3 sekunder hurtigere på den midterste sektor end den hurtigste benzin bil som kørte med i Le Mans Series åbnings løbet.
Og uofficiel sladder fra pitlane under denne her test fortæller, at Le Mans specifikations 908 HDI FAP'en kører med en hastighed imellem 295 og 298 km/t i slutningen af Mistral langsiden. Til sammenligning kørte den nye 908’er imellem 325 og 330 km/t på samme sted.

Der er nok ikke nogen tvivl om at den nye 908’er er hurtig, men er den hurtig nok?
Og er den driftstabil?

Vejgaard


Læs mere om:
  • Peugeot Sport
  • Le Mans
  • 12/06/11 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport