Thomas Harding, Slagelse og Team Skjern Mc / Vallø Rengøring i året første rigtige skarpe kamp. Weekenden var kommet hvor vores anstrengelser i foråret skulle stå sin prøve. Det var første afdeling af det internationale tyske mesterskab – IDM. 300 kørere havde taget plads i ryttergården for at tage hul på en af Europas skarpeste serier. Vi har ført kørt gode løb på Lausitz banen og havde set frem til denne weekend. Det var høj solskin allerede fra torsdag aften da vi landede på banen.
Taktikken var lagt, der skulle gives max gas allerede på fredagens frie træninger. Kun eet brugt var til rådighed og ellers skulle der bare ”klikkes” nye dæk på. Vi havde nogle forskellige dæk vi skulle nå at teste fredag, så vi vidste hvad vi skulle bruge til lørdagens kvalifikation. Nogle dæk imponerede os og dem skal der arbejdes videre med. Andre blev bare testet og vi konstaterede at de måske ikke helt levede op til de forventninger vi havde til dem.
Et imponerende anlæg – billedet er taget fra morgenstunden. Til løbene var der 25-30.000 tilskuere. (Foto: Team Skjern Mc)
Vi har til forårstræningerne haft lidt problemer med fronten af cyklen og efter de frie træninger fredag stod vi og kløede os noget i håret. Fronten drillede os og til sidst pillede vi forgaflen af og sendte den til eftersyn hos de affjedringsfolk som er på banen. Diagnosen var klar, der var defekt på det ene ben og det andet ben trængte til en opdatering….og da det var sket var det lige som at få en gammel ven tilbage…nu spillede fronten bare max og vi kunne ligge pres på ind i svingene.
Kvalifikationerne gik rigtigt godt efter dansk målestok, jeg kørte en enkelt 1.42 tid. som til et dansk løb ville havde rakt til en pole position – men til IDM er man så nr. 23. Jeg ved ikke hvor de skråner ind over – men de må gøre det et eller andet sted – de kører bare stærkt
Jeg havde bedt mekanikkerne om at tage lidt billeder……de fik dog ikke taget nogle af motorcykler. (Foto: Team Skjern Mc)
Jeg kommer godt af sted i løb 1 men kommer lidt i klemme bag den nordiske mester fra 2010 Niclas Cajbak og bruger 2-3 omgange på at komme udenom ham. Der er nu et stort hul op til den næste gruppe. Jeg prøver at lukke hullet, men overkører simpelthen bagdækket, med det resultat at det går i stykker. Jeg udgår på 12 omgang fra en 15 plads lige akkurat i pointene.
Vi ændre lidt på opsætningen til løb 2 med en blødere bagfjeder og cyklen føres bedre allerede fra starten af. Til sidst i løbet begynder fornemmelsen fra løb 1 dog at komme , men hva – det er lange løb og tingene bliver slidt. Jeg ligger i en 3 mandsgruppe med en Finne og en Hollænder og synes jeg har overskuddet til at køre udenom dem, jeg laver dog en indbremsningsfejl og taber akurrat lige snorren til dem. Jeg presser alt hvad jeg har og selv på sidste omgang kan jeg ligge en 1.42 tid……men de kører samme tempo. Et super løb med tårnhøjt tempo. Vi gav den alt hvad vi havde, men det rakte ikke til point
Pirelli har i år lavet en privatfører cup og i den blev jeg nr. 2. Privatfører cuppen er for de kørere som ikke er fuldsposorerede – ikke professionelle.
Sådan ser et presset dæk ud fra løb 2. (Foto: Team Skjern Mc)
Vi kunne se på tider og dæk at vi var i den rigtige retning til løb 2 med opsætningen – vi skulle dog havde gjort bagenden endnu blødere.
Team Skjern Mc / Vallø Rengøring Læs mere om: Thomas Harding Nielsen |