Tegee-Dan rallyet blev afviklet i flot sommervejr, højt solskin og en temperatur på omkring de 21 grader, så det var perfekt rallyvejr. Alle prøverne skulle udelukkende afvikles på asfalt, så forholdende var perfekte til bilen og kørerne. "Bilen kører rigtigt godt nu" fortæller Alex. "De ændringer vi har lavet ved spærredifferentialet op til løbet, gør at bilen nu kører meget bedre end før, så det er meget positivt".
Det var derfor et trist mandskab der nedslåede måtte kaste håndklædet i ringen i første servicepause efter SS3 i Tegee-Dan rally. ("SS": Special stage/hastighedsprøve, red.)
Da Alex og Per kommer ind til service efter SS3, kan servicefolkene se at støddæmperen ved højre baghjul hænger løst under bilen.
(Foto: Keld Vinther, ASRallyRacing.dk)
Alex fortæller: "Det gik rigtig fint derude, bilen kører nu som jeg gerne vil have det og vi kører gode tider på både SS1 og SS2, men i første sving på SS3, kan vi mærke og høre at der er sket noget med bilen og vi må derfor liste os gennem prøven for at få bilen kigget efter og få fejlen repareret i den servicepause der venter lige efter SS3".
Et hurtigt kig under bilen afslører at den øverste bolt som holder støddæmperen er knækket og man må derfor i gang med værktøj og en del mekanisk trylleri for at få løsnet den del der sidder tilbage i beslaget.
"Desværre måtte servicefolkene give op efter 45 minutters intens og brav kamp for at få løsnet den tilbageværende stump" fortæller en ærgerlig Alex. "Vi fik den afmonteret, men respittiden var ved at løbe ud og vi havde ingen ekstra bolte med det specielle gevind ved hånden. Vi overvejede godt nok at lave en nødløsning, men jeg turde ikke løbe risikoen for at det ikke kunne holde til belastningerne. Vi skal jo tænke på sikkerheden for os selv, prøvemandskabet og ikke mindst publikum, med de hastigheder vi kører med derude. Ingen skal udsættes for unødig risiko blot fordi vi ville fortsætte i løbet med en risikabel reparation".
Han fortæller videre "Vi undrer os lidt, for vi har ikke ramt et hul eller andet derude, hoppene hen over de små toppe skal ophængene kunne holde til. Ved nærmere eftersyn og kontrol af brudfladen, ser det ud til at der er tale om et træthedsbrud som har udviklet sig over længere tid. Lige netop de bolte er ikke noget vi tidligere har kontrolleret så nøje, vi har aldrig tidligere oplevet nogle der er knækkede" og Alex fortsætter "nu håber vi, at vi kan nå at få fat i nye bolte og bøsninger, så skifter vi dem alle steder i undervognen, pudser vinduerne og fylder bensin i tanken, og så vi er klar til minirallyet i Billund næste weekend".
(Foto: Keld Vinther, ASRallyRacing.dk)
Holdet lagde i øvrigt fra start ud med at køre en god tid på SS1, hvor de kørte 3. hurtigste tid i klassen, ca. 6,5 sekund efter den hurtigste konkurrent og kun 1,9 sekunder op til næst hurtigste i klassen.
Alex fortæller videre: "På SS2 kører vi næst hurtigste tid 3,9 sekund efter hurtigste bil i klassen, (som også senere måtte udgå af løbet), og med 4,8 sekund ned til nr. 3 (som var den hurtigste bil i klassen på SS1), så det kunne have været en rigtig sjov dag med tæt konkurrence dagen igennem, havde 306'eren blot holdt til strabadserne. På prøven blev vi opholdt bag en tysk deltager der kørte langsommere end os og vi kunne ikke komme forbi, selvom vi tydeligvis var noget hurtigere. Vi satte derfor noget tid til, vel en 5 – 10 sekunder og både Per og jeg vurderer at vi kunne have kørt hurtigste tid i klassen, hvis han havde været lidt hurtigere til at give os plads til at overhale på de smalle veje".
Fredag aften afvikledes en byprøve, dels som ”shakedown” test, dels som et pr-arrangement, hvor medarbejdere fra Rally-DM's hovedsponsor Mekonomen, havde mulighed for at sidde i 2.kører sædet hos rallykørerne rundt på prøven inde i Juelsminde. Alex havde en ung mand med, som bagefter kommenterede oplevelsen sådan: ”Det går godt nok stærkt – og er lidt skræmmende, når man kører lige hen mod et hus med de hastigheder, for så at dreje i en skarp vinkel til højre eller venstre, lige når man tror det er for sent og er helt overbevist om at man vil ramme muren med et brag”.
Det bliver nok svært at ”tørre smilet” af hans ansigt det kommende par dage, så fast som det sad, da han stod ud af bilen efter turen og oplevelsen vil givet stå klar i hans hukommelse et stykke tid ud i fremtiden.
Nu kigger teamet - en erfaring rigere - frem mod Suzuki Billund minirallyet d. 28. maj, og håber at få bilen klar, så Alex og Per kan køre dette løb som ekstra træning for samarbejdet mellem de to og ikke mindst for at Alex kan få bilen endnu mere ”ind under huden”, så tiderne kan blive endnu bedre i næste DM-rally, der afvikles på vejene på Als og ved Sønderborg i weekenden d. 17 og 18. juni.
Keld Vinther
www.ASRallyRacing.dk
Læs mere om: Juelsminde21/05/11 - Juelsminde - DM Rally - DM |