For første gang i denne sæson fik Michel Nykjær lejlighed til at starte med en motor, der er bygget efter det nye reglement, da fjerde afdeling af verdensmesterskabet for standardvogne blev kørt på Hungaroring i Ungarn. Motordebuten var præget af visse børnesygdomme, men det var noget så simpelt som en punktering, der kostede sydsjællænderen maksimumpoint blandt privatkørerne og den flotte femteplads, han havde kæmpet sig til efter at være startet andet løb i bageste halvdel. ”Jeg startede som nummer 13 og alle stillede op på tørvejrsdæk, men på den første omgang kom der pludselig regn, og så stoppede de løbet,” fortæller Michel Nykjær. ”Da det blev genstartet, kunne jeg køre mig op, og da vi gik ud på næstsidste omgang, lå jeg til at vinde privatcuppen. Jeg var nummer fem generelt og lå lige bag Tom Coronel på fjerdepladsen, da jeg pludselig punkterede.”
Michel Nykjær lå på femtepladsen, da han måtte udgå af søndagens VM-løb i Ungarn. (Foto: FIA WTCC)
Selv om racerkøreren fra Pole Position Denmark ikke fik det ternede flag at se, blev han alligevel klassificeret, fordi det var så sent i løbet, at han havde sin punktering.
”Jeg fik en 13. plads, og det er vel rimelig godt, når jeg punkterede og udgik,” siger Michel Nykjær. I det første løb måtte han en tur udenfor banen, og det blev kostbart. ”Jeg røg udenfor banen, men kom tilbage på banen uden at vinde noget ved det, men det blev takseret til en drive-thorugh-straf, og så sluttede jeg langt nede i feltet.”
De to løb på Hungaroring var de første, hvor sydsjællænderen startede med den nye turboladede benzinmotor, som Sunred har udviklet som erstatning for den dieselmotor, der hidtil er blevet anvendt.
”Vi har haft nogle indkøringsproblemer i det, man vil kalde for kategorien børnesygdomme, men sådan er det, når man skal køre en ny motor ind,” siger Michel Nykjær. ”Jeg endte med at kunne køre lige op med dieselbilerne og Tom Coronel, der har en BMW med den nye type motor, så det gik fornuftigt.”
Michel Nykjær kommer dog ikke til at skulle vente 14 dage, inden han ved næste VM-afdeling i Brno atter skal bruge den nye motor.
”Vi skal have testet, for at vi kan få noget mere power ud af den,” siger han. ”Jeg synes, at vi har en god base, for mange andre har haft de samme problemer, da de begyndte med deres motorer, så der skal bare testes. Og jeg skal til Spanien i den kommende uge for at teste den, og det glæder jeg mig til. Jo mere, jeg får testet, jo bedre.” Pole Position Denmark Læs mere om: Michel NykjærPole Position DenmarkSR-SportSUNRED EngineeringHungaroring05/06/11 - Hungaroring - WTCC - FIA VM |