Udenlandsfynboen: Nils K. Vestergaard går nu i gang med sin femte sæson i det vesteuropæiske single seater-mesterskab: Formula Ford Benelux (FFB). Fra en start som privatteam uden baggrunds-erfaring kørte Racingteam Vestergaard sig i 2009 frem til en samlet tredjeplads i FFB-slutstillingen, hvilket skete i FF-racer fra franske Mygale. - Arbejde/studier tolder meget af fritiden, konstaterer Nils K. Vestergaard. – I 2011 måtte jeg derfor springe over FFB-premieren, fordi jeg skulle lave de sidste forberedelser til eksamen på mit fjerde år som racing engineer-studerende. Dette foregår hos Brookes Oxford University i England.
Nils K. Vestergaard sigter mod en slutplacering i TOP TRE for Formula Ford Benelux-mesterskabet (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Før Formel Ford-projektet var teamchef: Gert Vestergaard aktiv kører i Rally Crsss (RC), og dette blev afsluttet med flere års deltagelse i EM-serien omkring årtusindskiftet: - Nils har været mekaniker på min RC-racer næsten lige siden han kunne gribe fat i en skruetrækker og en svensknøgle. Gennem årene har vi derfor gennemsnakket utallige detaljer omkring at finde ekstra brøkdele sekunder ude på rundbanerne.
Teamchef Gert Vestergaard har gennemgået og renoveret Formel Ford-raceren i detaljer inden genopbygningen til 2010-specifikationerne (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Racingteam Vestergaard anerkender naturligt, at konkurrenterne er lidt foran på indkørte placeringspoints, når danskerne lidt forsinket sæsonstarter i pinsen på den tidligere Formel 1-grand prix bane i det vestlige Holland.
- Det tegner meget til at blive en jævnbyrdig 2011-sæson, fortsætter Nils K. Vestergaard. – Frontplaceringerne i FFB-premieren blev jævnt fordelt mellem 4-5 kørere. Vi går derfor til opgaven med krumme halse og god selvtillid. Vi sigter mod at betræde en af de andre to pladser på slut-sejrspodiet i forhold til 2009.
- Nils har som sagt været travlt beskæftiget med eksamensforberedelser, supplerer Gert Vestergaard. - Jeg har derfor selv puslet med at gennemgå og renovere Mygale-raceren. Chassiset blev adskilt i atomer, og samtidig fik motoren, ledningsnettet og sliddelene en gennemgang med kritisk hånd. FFB-serien har lagt sig fast på at fastfryse det tekniske reglement således, at vi kører videre med 2010-specifikationerne i både 2011 og 2012.
Nils K. Vestergaard er klar til at optage forfølgelsen til konkurrenterne i FFB-serien 2011 (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I Formel 1 står udviklingen derimod ikke stille, og Nils K. Vestergaard prøver så vidt muligt at holde fingeren på den tekniske puls. I 2010 afsluttede udenlandsfynboen en etårs praktikperiode hos Force India-teamet: - De tekniske muligheder er virkelig imponerende. Nu kan man jo bogstaveligt talt foretage en tredimensional udprintning af mekaniske emner, hvilket jeg også har udnyttet i mit eksamensprojekt, som bl.a. omfattede et nyudviklet hjulophæng.
Racingteam Vestergaard ser frem til et racing-gæstebesøg på Brands Hatch i England (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Allerede i den efterfølgende weekend kommer Racingteam på en spændende konkurrence-opgave, idet FFB-løbsfeltet skal konkurrere med kørerne i det britiske FF-mesterskab. Dette foregår på Brands Hatch lidt uden for London i England. Denne berømte motorbane danner også omgivelser for det traditionsrige - uofficielle – Formel Ford-verdensmesterskab hvert år i oktober/november.
Racingteam Vestergaard
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. Vestergaard |