Familiefar og tredobbelt danmarksmester I mange år har Rallycross stået i skyggen af de andre banesportsdiscipliner, primært asfaltløb og Speedway, men gennem de seneste år har denne særligt actionprægede og publikumsvenlige sportsgren vokset sig større og større. Rallycross er en konkurrence på kombineret underlag, hvilket vil sige at banerne består af hårdt og løst underlag, helt specifikt skal underlaget bestå af minimum 20 % asfalt eller beton, den resterende del er jord, grus eller slagger. Der køres på forskellige baner rundt om i Danmark; Nisseringen på Sjælland ved Næstved, Løvelbanen ved Viborg, Ørnedalsbanen syd for Frederikshavn og mest kendt af alle køres der på Nysumbanen ved Hobro. Nysumbanen er kendt fra de mange sæsoner af Zulu Djævleræs, og netop dette event har haft stor indvirkning på den stigende interesse - fra både omverdenen og medierne – offroadbanesporten oplever disse år.
Det skal dog understreges at forskellen på Zulu Djævleræs og Rallycross er David og Goliat. De mere moderate racerbiler som huserer i Folkerace, er oftest gamle biler der har overskredet sidste salgsdato og hvor der efter hvert løb altid er en fast auktionspris på 5000 kroner, og bydes der 5000 kroner, har sælger intet valg. I Rallycross er der intet tvangssalg, og derfor forekommer Rallycrossbilerne som toptunede fuldblodsracere.
Rallycross er opdelt i klasser; Gruppe N, Super 1600 National, Super 2000 og Supernational. Gruppe N-klassen er for biler op til 1,6 liter, her er kun enkelte modificeringer tilladt. Konkurrencen i denne klasse er specielt benhård, fordi bilerne i det store hele har samme ydeevne. Super 1600 National er for tunede biler op til 1,6 liter. Turbotryk er ulovligt, men det er heller ikke nødvendigt, da mange af Super 1600 bilerne har langt over 200 hestekræfter og racergearkasser. Stort set de samme regler gælder for Super 2000 og Supernational klassen, men Super 2000 klassen går grænsen for motorstørrelser ved 2,0 liter og Supernational ved 3,0 liter, her dominerer de publikumsvenlige Volvo’er.
I gennem de sidste 6 år har der i særdeleshed været én mand der har domineret toppen af dansk Rallycross – 25 årige Rasmus Nielsen, fra Frederikshavn Sæby Autosport (FSAS).
Rasmus Nielsen har trods sin unge alder, allerede opnået mere end de fleste sportsfolk - 2 DM sølv i 2006 og 2007, og de seneste 3 sæsoner har den farverige racerkører fra Asaa scoret et suverænt hattrick, med 3 velfortjente DM titler.
Rasmus Nielsens indbringende rallycrosskarriere startede i en alder af 18 år, men Rasmus havde rent faktisk allerede mange år på bagen som banesportskører.
”Det startede faktisk allerede dengang jeg begyndte at kunne styre pedalerne” fortæller Rasmus Nielsen. ”Min fætter John, og min far (Kurt Nielsen, formand FSAS) har et autoværksted i Asaa, og der havde jeg som dreng altid en gammel havareret bil til at stå, som jeg kunne fyre lidt rundt i”.
Det var dog ikke nogen stor tilfældighed der gjorde at den lille fartglade Asaa-dreng, blev introduceret for folkerace, og offroadbanesport i særdeleshed. ”Min fætter John har kørt folkerace al den tid jeg kan huske, så det handlede bare om at jeg fyldt 13 så jeg kunne skifte industriområdet omkring fars værksted ud med en bane” fortæller Rasmus Nielsen.
Rasmus Nielsen har repræsenteret mange forskellige bilmærker i sin folkeracekarriere, lige fra Volvo 244 over Toyota Corolla til Opel Kadett og Skoda 130.
Efter mange år i folkerace, valgte nordjyden andre græsgange og ønskede at udfordre sig selv i en lidt mere krævende disciplin; nemlig DM-serien i Rallycross. ”Da jeg fyldte 18 år, byggede jeg en Honda Civic til 1600-klassen” forklare Rasmus Nielsen.
Til det traditionsrige 3 dages løb på Ørnedalsbanen i sommeren 2005, fik vi for første gang den unge mekaniker at se i en rigtig racerbil. De første par løb blev ikke nogen stor succes, men allerede i det fjerde løb blev det til en flot 3. plads. I 2006 og 2007 scorede Rasmus Nielsen flot DM-sølv i klassen for tunede biler op til 1,6 liter, kun overgået af Jacob Pedersen og Michael Christensen i henført rækkefølge. Specielt sæsonen i 2007 var bemærkelsesværdig tæt. Michael Christensen kørte i en tilsvarende Honda Civic, og var sammen med Rasmus Nielsen helt suveræne gennem hele sæsonen. ”Efter et par hårde dueller med Michael, måtte jeg desværre se mig slået i guldkampen, men vi gav da publikum noget at kigge på” konstaterer Rasmus Nielsen.
Umiddelbart efter DM-sølvet i 2007 var hjemkørt, blev der i vinteren 07/08 lagt en større motor i Hondaen, for at tage skridtet op i den lidt større og mere konkurrenceprægede klasse, klasse 2 (nu Super 2000). En 1,8 liters motor med godt 200 hestekræfter, og tillige præstere på den gode side af 8000 omdrejninger har nu hjemme i motorrummet. Kombineret med en modificeret racergearkasse skulle denne kombination udgøre det nye materiel. Siden skiftet til Super 2000-klassen har Rasmus Nielsen fejet al modstand af banen; 3 sæsoner i streg er det blevet til suverænt DM guld. (2008, 2009 og 2010) ”Det er lidt sjovt at blive ved” smiler Rasmus Nielsen.
Specielt er 2009-sæsonen særdeles bemærkelsesværdig, 7 helt suveræne sejre i 8 DM-afdelinger, desværre blev der ikke gjort ”rent bord” da en påkørsel i 7. DM-afdeling. Desværre blev Hondaen så medtaget at man måtte udgå, til trods for at have været klart hurtigst hele dagen.
Rasmus Nielsen vinder af DM 2 Løvel 2011 (Foto: Kim Lauritsen)
I skrivende stund er DM-sæsonen 2011 i fuld gang, og igen er Rasmus Nielsen førende i den samlede DM-stilling med 2 sejre af 2 mulige. Planerne for denne sæson ligger klart for den tredobbelte danmarksmester, hvorimod planerne for fremtiden stadig er på tegnebrættet:
”Jeg vil selvfølgelig gøre alt hvad der står i min magt for at vinde min fjerde titel” forklare Rasmus Nielsen, og fortsætter: ”Jeg har en bus der står, der skal gøres færdig, hvornår det bliver, må tiden vise. Jeg er så heldig at jeg lige er blevet far for første gang, til en dejlig dreng og har fornylig købt hus sammen med min kæreste Camilla (Camilla Andersen, tidligere topkører). Vi har snakket lidt om at få bygget bussen færdig, og finde en bil til Camilla så hun kan komme i gang med at køre igen. Så kunne det være sjovt at køre rundt sammen med familien og deltage i nogle enkelte løb hist og her.”
Det bliver helt sikkert spændende at følge den lille familie fra Asaa i fremtiden. I særdeleshed Rasmus Nielsens titelforsvar; der er specielt i år kommet rigtig mange nye og opgraderede racerbiler med i feltet, og konkurrencen spidser til, men det er vel også lige nøjagtig det en tredobbelt danmarksmester har brug for. Selvom succesen er regnet ned over den farverige chauffør, vil han dog ikke høre tale om at han skal have hele æren: ”Der skal simpelthen lyde den største tak til min familie og mine venner. Uden dem kunne jeg langt fra forestille mig den samme succes. Ligeledes tilfalder min succes også til Jonna og Niels Helledie fra NH Løft, som har hjulpet mig meget; tusind tak til jer alle”
Løvelbanen – Farverige Rasmus Nielsen viser kontrolleret firhjulsdrift i sin Honda Civic V-tec (Foto: Kim Lauritsen)
Kunne du eventuelt have lyst til at opleve Rasmus Nielsen i fuld fart for at forsvare dit DM-hattrick? Så tag ud og oplev Rallycrossløb i Danmark. Informationer og meget mere kan findes på www.rallycross-info.dk eller www.fsas.dk.
Kim Lauritsen |