Nu stunder sommerpausen til og racerbilerne skal have et fortjent pusterum og lidt kærlig pleje, inden slutspurten om årets mesterskab sættes ind i august. Sidste weekend blev sidste afdeling inden pausen afviklet på den sydligst beliggende bane i Danmark, Padborg Park på de flade strøg nær grænsen til Tyskland. Lørdag formiddag stod programmet på træning, og heldigvis for det. Trods grundige forberedelser – måske endda for grundige – måtte Anders Christensen se sig distanceret med godt to tiendedele af et sekund, hvad der naturligvis pinte ham. Tilbage i teltet opdagede han, at begge forhjul næsten ikke kunne drejes rundt med håndkraft. Det viste sig, at bremsekaliperne ikke gik tilbage i udgangsstilling, og han havde derfor kørt med bremserne aktiveret under træningen.
Gennem Audi-kurven og ud mod chikanen (Foto: Gripping Media)
”Jeg mente, at jeg havde gjort det så godt med at smøre kaliperne, men præcis den type smøremiddel bliver nærmere som lim, når det bliver varmt”, forklarer den århusianske malermester roligt. Kaliperne er ved at blive renset, og der er indkøbt et sæt nye bremseklodser til erstatning for de ellers nye, men nu nedslidte klodser, der var monteret hjemmefra.
”De to tiendedele kan jeg godt hente, når jeg ikke kører og bremser hele tide, så nu må vi se i morgen til tidtagningen”.
Sådan kom det nu ikke til at gå, men det var mere fordi konkurrenterne havde strammet elastikken lidt mere. De fem første biler indenfor 0,8 sekund viste lidt om konkurrencen, så Anders var ikke helt utilfreds med femtepladsen.
Dagens første løb blev desværre et af de meget korte. Starten forløb planmæssigt og alle kom med rundt i svinget efter langsiden, men i næste sving blev der tumult. En overivrig konkurrent brugte sin bil som stødbal i carambole-billard, og det sendte Anders sidelæns ud på græsset.
”Det gav en brag i bilen, så jeg tænkte, at det var bedst at stoppe, inden der var mere, som gik i stykker. Nu viste det sig, at det kun var gået ud over fælgen, så jeg kunne godt have fortsat”. Havde han fortsat kørslen, var han endt sidst i feltet, men det havde givet pole position, da de seks første starter i omvendt rækkefølge i andet løb.
Man skal holde sig til i svinget (Foto: Gripping Media)
Dagens andet løb blev en mere kontrolleret affære. Fra sin plads bagerst i feltet kunne Anders overskue de øvrige konkurrenter og holde sig fri af ballade. Bilen kørte også perfekt og det lykkedes at sætte andenhurtigste tid i heatet som bevis på, at nu var bilen på toppen. Det blev til et par overhalinger, hvor også den mangeårige ven og rival, Peter Olsen fra Havdrup, måtte se sig passeret. Inden weekenden havde de begge 74 point, men dagens høst på tretten point var kun det halve af Olsens. Det forspring vil Anders forsøge at gøre det af med, når de næste gang mødes til kappestrid om splitsekunderne. Indtil da står programmet på sommerpause og finjustering af bilen, så den er helt på mærkerne til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen i den sidste weekend af august.
Gripping Media ApS Læs mere om: Anders ChristensenPadborg Park26/06/11 - Padborg Park - Yokohama 2000 - DM |