Clio Cup - DK   05/07/11

Siepmann på badeferie
Clio CupChristian Siepmann og CS Racing kørte deres første udenlandske racerløb på Zandvoort-banen i Holland.
Sidste år debuterede køreren i den fragtmandsblå Renault Clio i dansk banesport, og siden er det støt gået fremad med flotte resultater som et bevis på talentet. I år er to af løbene i Tegee-Dan Clio Cup henlagt til udenlandske racerbaner, og Zandvoort var første nyhed på menuen.

"Banen er helt vildt udfordrende", fortæller Christian, der hurtigt opdagede at der var meget at vænne sig til. "Svingene er markant hurtigere end på de danske baner, og det kræver lige en smule tilvænning. Men det er sk... skægt!"

Christian og chief engineer René Andersen drog midt på ugen sydpå mod den hollandske ferieby, og fredag blev de første træninger kørt. Her var det aarhusianske team godt med, og det var en fortrøstningsfuld Siepmann, der lørdag formiddag gjorde klar til tidtagning.


På vej rundt på Zandvoort.
(Foto: Gripping Media)

Resultatet af tidtagningen blev dog ikke helt som håbet. Netop som Christian kørte i pit for at skifte til nye dæk, var der så lidt tid tilbage, at pitten blev lukket - så den hurtige omgang kom aldrig. "Det var ret træls, for at sige det lige ud. Jeg havde kørt mig varm og var klar til at sætte en god tid, men det nåede jeg ikke. Jeg havde helt sikkert rykket noget længere op i tabellen, hvis jeg havde fået en omgang på friske dæk."

Ved det obligatoriske førermøde lørdag morgen fik den danske Clio-delegation en overraskelse: I det første heat, som skulle vare hele 40 minutter, var der indlagt et pitstop. Ikke med dækskift og benzinpåfyldning, som man ser i fjernsynet, men det skulle vise sig at være ganske avanceret alligevel:
"Bilen skal køre i pit, holde stille og køre ud igen", forklarer René. "Men den lille twist på pitstoppet er, at fra bilen kører ind i pitlane til den kører ud igen, skal der gå minimum 60 sekunder - ellers får man en straf. Det kræver lidt timing!"

Lørdag aften blev der derfor trænet pitstopteknik, så det til sidst sad på rygraden.

Mens vejrrapporterne for de hjemlige egne viste skybrud og oversvømmelser, kunne de danske Clio-kørere nyde en søndag formiddag i solskin og sommerlige temperaturer. Der blev derfor også sørget godt for væskebalancen før det 40 minutter lange løb.

Christian startede fra en 27. plads - den er god nok; der var mere end 30 biler til start - og avancerede stille og roligt op igennem feltet i løbet af de fyrre minutter. Ved målflaget havde den fragtmandsblå Clio rykket sig helt op til en 15. plads foran Jan Seerup - svarende til en tredjeplads blandt de danske kørere.

Det var derfor en noget tilfreds kører, der kunne bestige præmieskamlen og modtage sin pokal - men glæden varede kort. "Mit pitstop varede åbenbart kun 56 sekunder", fortæller en slukøret Siepmann. "Det har jeg fået 10 sekunders straf for, og det koster altså tredjepladsen. Lige nu er jeg ret skuffet, men så er der da noget at køre for i sidste heat."


Foran Jan Seerup.
(Foto: Gripping Media)

Og der blev bestemt også kørt i weekendens andet og sidste heat. Størstedelen af danskerne samlede sig lige omkring midten af feltet, og her blev der kæmpet om danske point. Christian lå det meste af heatet og kørte omgangstider der var hurtigere end konkurrenten, Jan Seerup. Alligevel var det ikke muligt for aarhusianeren at arbejde sig forbi uden risiko for at lave unødig skade på hans og konkurrentens biler.

"Der er ingen grund til at brage ind i hinanden bare for at komme forbi", fortæller Christian. "Det var da dødfrustrerende ikke at kunne komme forbi, men jeg kan godt lide den respekt der er mellem os danskere på banen, og den skal ikke ødelægges."

Weekenden i Holland har været en blandet fornøjelse for det unge racerteam. Den uheldige tidtagning kostede noget mere i begge løb, end det har gjort under de hjemlige himmelstrøg.


Den fragtmandsblå Clio fik lov til at køre stærkt i Holland.
(Foto: Gripping Media)

"Det ødelagde mere eller mindre weekenden at tidtagningen gik i vasken", konstaterer Christian. "Med så stort et felt, og en tidtagning der gælder til begge løb, så er det svært at få chancen for at kæmpe sig hele vejen op." Alligevel er der en vis tilfredshed at spore: "Jeg er da glad! Jeg synes at jeg er sluppet godt igennem weekenden, og selvom det er en helt anden slags bane end jeg har prøvet før, faldt jeg ikke igennem eller kørte håbløst langsomt - så lad os endelig tage en tur mere herned næste år!"

Nu viser kalenderen sommerferie for Christian og resten af Tegee-Dan Clio Cup. Næste løb er til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen den 26-28. august.

CS Racing

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Christian Siepmann
  • Zandvoort
  • 03/07/11 - Zandvoort - Clio Cup - DK

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport