Kim Lund Johansen og Point-S Madbull Racing deltog i Tegee-Dan Clio Cup på den hollandske Zandvoort-bane. Man kan jo lige så godt springe ud i det og tage imod udfordringerne, når de kommer. Det er i hvert fald hvad Kim Lund og Point-S Madbull Racing har gjort i denne sæson. Efter kun to løb i den spritnye Renault Clio Cup-racer drog teamet til Holland for at køre den næste afdeling af Tegee-Dan Clio Cup på Zandvoort-banen vest for Amsterdam. "Vi har ikke ret meget erfaring med bilen endnu, men jeg vælger at se det som en fordel", forklarede Kim Lund forud for det hollandske løb. "Vi har ikke låst os fast på hvordan bilen skal sættes op, så vi kan tage det én bid ad gangen og forholde os til hvad vi kan se og måle os til - i stedet for at tænke, at det virker forkert."
Tidtagningen var ikke den store succes. Kombinationen af aldrig at have en helt fri omgang og en kamp for at få dækkene til at fungere betød at den røde Clio lå langt nede i det store felt, hvor også den hollandske Renault Clio Cup deltog. Set på den positive side skabte det potentiale til en masse overhalinger i weekendens to løb.
Fuld fart på Clioen. (Foto: Gripping Media)
Det første løb indeholdt to nye udfordringer for de danske kørere. Løbet varede hele 40 minutter, og på en bane med hurtige sving og markante højdeforskelle kræver det ekstra kræfter og udholdenhed at holde til. Den anden udfordring var for de, der stod i pitten. I løbet af de 40 minutter skulle kørerne også nå et pitstop - eller en slags planlagt stop 'n go. Finten var, at pitstoppet, som ikke indeholdt hverken hjulskifte eller påfyldning af benzin, skulle vare minimum 60 sekunder fra bilen kørte ind i pitlane til den var ude igen. Heldigvis var der mulighed for at træne pitstop og brug af bilens pitlimiter (hastighedsbegrænser, red.) lørdag aften, så de danske teams var forberedt på udfordringen.
At starte et racerløb fra 28. pladsen er ikke let. Slet ikke når man ikke kan se startlysene. "Jeg holdt så langt nede i feltet, at jeg ikke kunne se hvornår lysene gik ud - med det resultat at jeg ikke engang holdt i 1. gear da starten gik. Derfra var det bare om at komme fremad, men undervejs var der en hollænder der fik puffet lidt til mig, og han ramte i hvert fald mit venstre baghjul. Umiddelbart skete der vist ingenting, men rytmen røg sig en tur."
De lokale kørere var ikke lette at bide skeer med. (Foto: Gripping Media)
Det 40 minutter lange løb sluttede med en dansk 5. plads og en generel 17. plads til Kim, der trods alt var godt tilfreds. "Jeg gjorde hvad jeg kunne, og det gik da fornuftigt. Nu skal vi bare se om det kan forbedres i det næste heat."
Selvom en Renault Clio trækker på forhjulene, betyder det ikke at den ikke kan ende med baghjulene forrest. Det kan Kim skrive under på efter weekendens sidste løb. I et forsøg på at overhale en forankørende konkurrent kom det ene baghjul ud i gruset - og så spandt Clioen rundt i en fart.
"Det kostede lige den sidste chance for at hive gode point hjem - så resten af løbet kørte jeg bare for at samle de point op, jeg nu en gang kunne. Ærgerligt, men sådan kan det også gå når man tager en chance."
Kim Lund er tilfreds med weekendens afdeling af mesterskabet. (Foto: Gripping Media)
Midtjyden var efter weekendens løb fortrøstningsfuld. "Bilen er stadigvæk ny, men vi viste at vi godt kan være med - og at vi ikke bare giver os. Nu er der godt med motivation i kroppen til når vi skal køre igen."
Næste løb i Tegee-Dan Clio Cup er ved Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen den 28. august.
Point-S Madbull Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Kim Lund JohansenZandvoort03/07/11 - Zandvoort - Clio Cup - DK |