KF2   15/07/11

Christian Sørensen på vej til Europameterskabet i karting
Den sydvestjyske teenager – Christian Sørensen – er førsteårsdeltager (rookie) i den skrappe klasse: Karting Formula 2 (KF2). Som skulderklap for en flot indsats og værdigheden som første danske kører øverst på sejrsskamlen i det tyske junior-kartingmesterskab (DJKM) blev sydvestjyden kåret som Årets kartingtalent 2010 af Dansk Automobil Sports Union (DASU).


Christian Sørensen er klar til en top-indsats ved EM i Karting Formula 2 på Zuera-banen i Spanien.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- I al beskedenhed havde den prestigefyldte DJKM-titel skabt nye muligheder for Christian, oplyser far og teamchef: Erik Sørensen. - Resultatet i Tyskland banede vejen for opgaven som officiel fabrikskører for kartingsportens skrappeste chassis-udviklere: Tony Kart. Første halvdel af 2011 har budt på masser af udfordringer rundt omkring i Europa.

Et stort pejlemærke i karting-sæsonen er kvalifikationen til Europamesterskabet (EM). EM-finalen bliver i 2011 afviklet på den spanske top-bane: Zuera.


Som fabrikskører for italienske Tony Kart har 2011 budt på masser af udfordringer for Christian Sørensen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Med 1.700 pr. baneomgang rangerer Zuera blandt Europas længste og hurtigste karting-baner, supplerer Christian Sørensen. - Jeg har tidligere kørt på banen i det nordlige Spanien, som faktisk er blandt mine favoritter. Sidste år blev jeg nr. 3 i en afdeling af Winning Series Karting Europe på Zuera, og var samtidig hurtigst i kvalifikationen. Derfor deltager jeg naturligvis sammen med Tony Kart-fabriksteamet i den officielle EM-fortest i Zuera, som foregår midt i juli.

EM-kvalifikationen (North European Trophy) blev afviklet på PF International karting-banen i Midtengland: - Banen i England er noget kortere og derfor også mere kringlet. Som fabrikskører oplever man at få lejlighed til at konkurrere med det hurtigste og bedste materiel, men samtidig sker der konstant en videreudvikling af både motorer og chassiser.


Med sine brede baghjul står KF2-karten godt ved på asfalt-underlaget for Christian Sørensen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- I England drillede motorerne en smule, konstaterer Erik Sørensen. – I KF2 anvendes højtydende totakts-motorer med et omdrejningstal på små 15.000 omdrejninger i minuttet. Motorerne bliver hele tiden udfordret af konstruktørerne til at finde de afgørende brøkdele sekunder pr. baneomgang.

- Ved det tredje kvalifikationsheat i England lå jeg på en femteplads, fortsætter Christian Sørensen. – Her sagde motoren pludselig stop, idet stemplet satte sig fast. Heldigvis nåede jeg alligevel gennem nåleøjet i EM-kvalifikationen. Ved finalen i Northern European Trophy startede jeg i den bagerste halvdel af feltet, men fik mig kørt frem til en fornuftig 8. plads over målstregen.


Som optakt til EM-finalen deltager Christian Sørensen i 2. afdeling af det tyske karting-mesterskab (DKM).
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Som en sidste træning inden det store EM-stævne (21.-25. juli) deltager Christian Sørensen i 2. afdeling af det tyske karting-mesterskab (DKM), som køres i Ampfing lidt øst for München i det sydlige Tyskland.

Kartingteam Christian Sørensen

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Christian Sørensen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport