Oresund Rally   22/07/11

Tre norske tophold til Øresund
Den klassiske del af Oresund Rally får stjernebesætning
Når startflaget lørdag den 10. september løftes for Øresundsregionens nye event, Oresund Rally for fortidens, nutidens og fremtidens biler, bliver det med et forrygende startfelt. Det står klart, efter at de første anmeldelser er kommet ind.
Ikke mindre end tre af Norges topmandskaber i historisk rally er blandt de første anmeldte.
Vinderne af Rallye Monte-Carlo Historique 2009, Svein Lund og Tore Fredriksen, kommer til start i deres flotte Datsun 240 Z fra 1971. Den er magen til den bil, der vandt Safari Rally det år. Svein Lund gælder som en meget erfaren og dygtig kører, og hans navigatør Tore Fredriksen, er også blandt de bedste i faget.

De får hård konkurrence fra et andet norsk tophold, Henning Jørstad og Tine Hallre, der møder med en Alpine Renault A110 fra 1973. De blev nr. 2 i Monte-Carlo i 2009 efter en løbslang dyst med netop Lund og Fredriksen. Først på den sidste etape, De lange knives nat, i bjergene nord for Monte-Carlo, måtte Jørstad og Hallre bøje sig. Holdet har tidligere valgt København som startby i Monte-Carloløbet tre gange og kommer nu til byen fjerde gang til Oresund Rally.


Børsmægler og internetdesigner – og dygtige rallykørere. Henning Jørstad og Tine Hallre er endnu et norsk bud på en topplacering i Oresund Rally til september
(Foto: Michael Eisenberg)

Det tredje norske tophold, der kommer til Øresundsregionen til september, er Åsmund Kleve og Oddvar Moland, der stiller op med en en Volvo PV 544 Sport. Forleden blev Moland nr. 2 i Sveriges største historiske pålidelighedsrally, Midnattssolsrallyt - Regularity, som codriver for svenskeren Per du Hane i en Porsche, og Åsmund Kleve blev nr. 3 som kører i sin Volvo med Jan Egil Jensen som codriver.

De tre dygtige norske mandskaber stiller op i Oresund Classic Rally, hvor de blandt andet møder danskeren Lars Bækkelund i Fiat 128. Han blev nr. 10, 6 og 12 i Monte-Carlo de tre sidste år og har Erik Rasmussen med i codriversædet.


Super cool under hårdt pres – Svein Lund (til højre) og Tore Fredriksen er blandt favoritterne i Oresund Classic Rally. Svein Lund og Tore Fredriksen vandt det historiske Monte-Carlorally i 2009 med denne Datsun 240 Z fra 1971.
(Foto: Michael Eisenberg)

Så selv om det endnu kun er de første anmeldelser, der er kommet ind i Oresund Rally, kan man konstatere, at løbets historiske del får deltagelse af nogle af Europas bedste mandskaber, der hvert år er gode for placeringer blandt de tyve bedste i Rallye Monte-Carlo Historique, der gælder som verdens største historiske rally med 340 deltagere.

De tre andre løb under Oresund Rally-paraplyen er Oresund Electric Car Rally for elbiler, hvor Peugeot er klar til at tilmelde to iOn elbiler, Oresund Energy Rally for hybrid- og brændstofoptimerede biler, hvor Opel kommer med den endnu ikke lancerede Ampera, samt Oresund Tourist Rally, som er et turistrally med et ret let konkurrence-element for elbiler og for biler før 1986.


Hans Kongelige Højhed prins Joachim sender Henning Jørstad og Tine Hallre af sted fra Tivoli under starten til Rallye Monte-Carlo 2010
(Foto: Michael Eisenberg)

Oresund Rally

Oresund Rally er en ny event rundt om Øresundsregionen. Rallyet skal være med til at sætte Øresundsregionen på verdenskortet og hjælpe elbilerne på fremdrift i Øresundsregionen.

Oresund Rally er for fortidens, nutidens og fremtidens biler og afvikles lørdag den 10. september i Nordsjælland og søndag den 11. september i det vestlige Skåne.

Løbet afvikles med støtte fra Region Skåne og Wonderful Copenhagen i samarbejde med Svenska Bilsportförbundet og Dansk Automobil Sports Union. Bella Center er partner for Oresund Rally.

Oresund Rally består af fire pålidelighedsrallyer af typen regularity rally:

1. Oresund Electric Car Rally: Et pålidelighedsrally for elbiler. Løbet skal gøre fremtidens biler synlige og vise deres mobilitet i Øresundsregionen.
2. Oresund Energy Rally: Et pålidelighedsrally for hybrid- og brændstofoptimerede biler. Løbet skal vise dagens avancerede stadie for biler baseret på konventionel teknik eller i kombination med batteridrift.
3. Oresund Classic Rally: Et historisk pålidelighedsrally for biler før 1986. Løbet skal levendegøre bilismens kulturarv.
4. Oresund Tourist Rally: Et turistrally med et ret let konkurrence-element for elbiler og for biler før 1986. Løbet skal anspore elbilejere til at vise, hvad deres biler kan og give ejere af klassiske biler mulighed for at deltage i motorsport på et sportsligt niveau, hvor alle kan være med.

Alle fire løb køres i de mest naturskønne egne i Nordsjælland i Danmark og i det vestlige Skåne i Sverige. Der er start lørdag den 10. september om morgenen fra Bella Center i København, og ruten går nu rundt i Nordsjælland. Overnatningspause i Bella Center på Bella Sky Hotel. Søndag den 11. september starter den svenske etape. Ruten går over Øresundsbron og rundt i Skåne. Der er mål, middag samt præmieoverrækkelse søndag aften i Bella Center i København. Elbilerne har dog til dels deres egen rute.

Undervejs passerer ruten en række af de smukkeste danske slotte i Nordsjælland. På den svenske rute i Skåne oplever deltagerne blandt andet Malmöhus i Malmö. Desuden er der i Oresund Electric Car Rally, Oresund Energy Rally og Oresund Classic Rallye indlagt en række knaldhårde sekundetaper, som vil give deltagerne sved på panden.


Oddvar Moland er en af Norges mest drevne codrivere med flere deltagelser i Rallye Monte-Carlo Historique. Her fanget under en ikke planlagt lynreparation på en mørk alpevej
(Foto: Michael Eisenberg)

Forskellen på hastighedsrally og pålidelighedsrally (regularity rally):

I et hastighedsrally gælder det om på en række afspærrede veje (hastighedsprøver) at køre hurtigst. Bilerne starter med et minut mellem hver, og ruten er afspærret for almindelig trafik.

I et pålidelighedsrally som Oresund Rally gælder det om mest præcist på de såkaldte sekundetaper at kunne holde en bestemt gennemsnitsfart, for eksempel 47,3 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol en tiendedel sekund for tidligt eller for sent, får man 1 strafpoint. Hele ruten er åben for almindelig trafik, færdselslovens bestemmelser er gældende.

Fælles for de to typer rally er transportetaperne, som uden væsentligt konkurrencemoment bringer deltagerne frem til hastighedsprøverne/sekundetaperne.

Yderligere info:

Mere om Oresund Rally: www.oresundrally.org
Mere om pålidelighedsrally: www.dasuclassic.dk


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • 11/09/11 - Oresund Rally

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport