20 sekunder var udslagsgivende efter 410 km race på FDM Jyllandsringen Fjerde afdeling af Danish Endurance Championship blev lørdag eftermiddag kørt på FDM Jyllandsringen, og selv om løbet strakte sig over 410 kilometer, blev det på mange måder et tæt opgør. De to bedste hold sluttede på omgangshøjde, blot adskilt af 20 sekunder, mens kampen om at komme på podiet endda blev så intens i en af divisionerne, at to podiekandidater kolliderede i næstsidste sving på allersidste omgang…
Triumfatorerne i langdistanceløbet på FDM Jyllandsringen blev Michael Nissen, Middelfart, og Nicolas Kiesa, København. For Michael Nissen blev det hans tredje sejr i sine tre starter i årets Danish Endurance Championship, mens den tidligere Formel 1-kører kunne vinde sin første sejr på banen siden 2004, hvor han i øvrigt også sad bag rattet af en Porsche.
Nicolas Kiesa lagde hårdt fra land, hvor han fra start førte foran Michael Klostermann, Gørløse, og Michael Jakobsen, Aabenraa. Det lykkedes ham gentagne gange at opbygge et forspring, men det forsvandt som dug fra solen, da der indenfor den første time blev indsat safety car tre gange. Efter den første runde af tankstops havde Nicolas Kiesa og Michael Jakobsen overgivet deres biler til henholdsvis Michael Nissen og Ole Christophersen, Haderslev, men nu var det med sønderjyden i front. Det lykkedes dog Michael Nissen at køre sig ind på Porsche-rivalen, og da løbet havde nået sit midtvejspunkt var Nissen Racings orange bil i front.
De to hurtigste biler i feltet. Michael Outzen i BMW satte hurtigste omgangstid i løbet, men udgik, mens Nicolas Kiesa og Michael Nissen vandt i deres Porsche (Foto: Morten Alstrup)
Efter den sidste tankstoprunde sad Nicolas Kiesa og Thomas Vestergaard, Vejle, i de to biler, men selv om Nicolas Kiesa igen var hurtigere, forblev de på omgangshøjde. Med en lille halv time igen var forspringet på et minut, men så begyndte det drastisk at falde. Thomas Vestergaard kørte hurtigere og hurtigere, mens Nicolas Kiesas bil begyndte at opføre sig mærkeligt. Højre fordæk var så slidt, at metaltråde stak ud af dækket, men selv om meget af forspringet blev ædt op, lykkedes det ham at holde førstepladsen til mål.
Selv om Michael Nissen og Nicolas Kiesa vandt, var sidstnævnte dog ikke hurtigste mand på banen. Efter at Michael Klostermann og Kim Holmgaard, Aalborg, var blevet sat tilbage af uheld, blev Team Carambas BMW M3 overtaget af Michael Outzen, Odense. Bilen var på det tidspunkt mange omgange bagud, men Michael Outzen ville indhente det tabte og kørte derfor på hurtigste omgangstid, indtil en knækket trækaksel stoppede ham.
Flemming D. Olsen/Jens-Erik Hansen/Jens-Henrik Hansen, Roskilde/Havdrup/Havdrup, tog atter engang sejren i divisionen for biler op til 1600 cm3, hvor de tillige formåede at komme i mål på en generel tredjeplads i det, der var deres 25. afdeling i Danish Endurance Championship!
I divisionen for biler mellem 1601 og 2000 cm3 faldt nogle af de hurtigste biler fra indenfor de første 90 minutter, og divisionen blev derfor domineret af hold fra den såkaldte Clio-division. Her førte Lars Møller/Mads Nielsen/Benny Simonsen, Middelfart/Fredericia/Odense, længe, men blev til sidst indhentet af divisionsvinderne Jan Seerup/Thomas Wulff/Johnny Andersen, Greve/Dragør/Horsens.
Dette tætteste opgør stod dog om divisionens tredjeplads, der faktisk først blev afgjort, efter at det ternede flag var faldet. I kampens hede ramlede teamkammeraterne Karsten Kjærulff, Odense, og Niels Nyboe, Ringe, nemlig sammen i næstsidste sving på allersidste omgang. Karsten Kjærulff krydsede målstregen syv tiendedele før teamkammeraten, men en efterfølgende straf på 20 sekunder byttede rundt på placeringerne!
I næstsidste sving på sidste omgang kolliderede de to biler fra AD Racing i kampen om tredjepladsen (Foto: Morten Alstrup)
Resultatet af fjerde afdeling af Danish Endurance Championship:
|
Pos |
Kørere |
Hjemby |
Bil |
Omgange |
|
1. |
Michael Nissen |
Middelfart |
Porsche 997 GT3 Cup |
182 omg. |
|
Nicolas Kiesa |
København |
|
|
|
2. |
Michael Jakobsen |
Aabenraa |
Porsche 997 GT3 Cup |
182 omg. |
|
Ole Christophersen |
Aabenraa |
Nummer 2 i division 3 |
|
|
Thomas Vestergaard |
Vejle |
|
|
|
|
Jens Henrik Hansen |
Havdrup |
Nummer 1 i division 1 |
|
|
Flemming D. Olsen |
Roskilde |
|
|
|
4. |
Jan Seerup |
Greve |
Renault Clio III |
176 omg. |
|
Thomas Wulff |
Valby |
Nummer 1 i division 2 |
|
|
Johnni Andersen |
Horsens |
|
|
|
5. |
Lars Møller |
Middelfart |
Renault Clio III |
175 omg. |
|
Mads Nielsen |
Fredericia |
Nummer 2 i division 2 |
|
|
Benny Simonsen |
Odense |
|
|
|
6. |
Ole Klitgård |
Rudkøbing |
Renault Clio III |
174 omg. |
|
Niels Nyboe |
Ringe |
Nummer 3 i division 2 |
|
|
Morten Buus |
Kolding |
|
|
|
7. |
Niels Thorborg |
Odense |
Renault Clio III |
174 omg. |
|
Karsten Kjærulff |
Odense |
Nummer 4 i division 2 |
|
|
Mads Pedersen |
Odense |
|
|
|
8. |
Poul Isaksen |
Thisted |
Renault Clio III |
171 omg. |
|
Jan B. Sørensen |
Thisted |
Nummer 5 i division 2 |
|
|
Johan Blach Petersen |
Århus |
|
|
|
9. |
René Hagedorn |
Gadstrup |
Renault Clio II |
171 omg. |
|
René Lund |
Haderslev |
Nummer 6 i division 2 |
|
|
10. |
Heino Frederiksen |
Hesselager |
Renault Clio II |
161 omg. |
|
Anders Petersen |
Sverige |
Nummer 7 i division 2 |
|
|
Peter Madsen |
København |
|
|
|
Morten Alstrup Læs mere om: Nicolas KiesaJyllandsringen |