Johannes Graversen måtte smøge ærmerne op efter Padborg Park Da der blev kørt Historisk Festival på Padborg Park den sidste weekend i maj, fik den røde FIAT x/9 ikke mere end et par omgange, inden den måtte opgive ævred. Det var ikke første gang, at Johannes oplevede problemer, så der var en vis optimisme på turen hjem, men den forsvandt som tørre pletter på asfalten i den danske sommer. ”Da først vi fik åbnet for mekanikken, så det ikke så godt ud”, fortæller Johannes. Det viste sig, at en knækket ventiljusterskive var blevet splittet i fem stykker, som hver havde været på rundfart i motoren. Ventiler bøjet, knastaksel og knastakselhus ødelagt.
En knastaksel til den motor kunne ikke bare købes mere, og desuden var den – som alt andet ved bilen – ikke med standard specifikationer, og dermed har man en spændende opgave foran sig. Løsningen er faktisk såre simpel, når man hedder Johannes Graversen: Man køber en stang stål af den rigtige legering og fyrer op under drejebænken. Efter et passende antal timer tager man den nye knastaksel under armen og besøger hærderiet for at få friglødet materialet. Så en tur forbi MN Motorrenovering, der heldigvis ikke holdt sommerferie. De fik hurtigt og effektivt slebet knasterne efter mesterens anvisninger, og så var det retur til hærderiet, så knastakslen kunne få sin rigtige hårdhed og styrke.
Dermed var det blevet topstykkets tur med kontrol for skader og montering af nye ventiler, inden toppen kunne sættes på kransekagen: et helt nyt knastakselhus. Det lyder måske ikke af så meget, men alle øvrige dele af motoren skulle også kontrolleres, så der var sikkerhed for, at der ikke lå en lille stump og gemte sig for at komme i klemme næste gang, der var fuldt tryk på motoren.
Endelig var alt klar til at trykke på startknappen lørdag den 19. august. Med fingeren på hovedafbryderen blev motoren startet, og til alles store lettelse lød den fuldstændig som en sund motor skal lyde.
Johannes kilder hestekræfterne frem (Foto: Gripping Media)
Med en helt frisk motor ser teamet nu frem til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen næste weekend, hvor træning og tidtagning også skal bruges til at få lidt fart i kroppen.
”Vores lille team har ikke ressourcer til at have en ekstra motor stående klar, så når man løber ind i sådan en skade, giver det en ufrivillig pause, hvor man bliver lidt rusten”, slutter Johannes. Special Saloon Car Gripping Media Læs mere om: Johannes GraversenJyllandsringen28/08/11 - Jyllandsringen - Special Saloon - DM |