Special Saloon   29/08/11

De fik både vådt og tørt i SSC
Skiftende vejr og mange biler gav spændende løb
Vejrudsigten til Grand Prix Danmark var en pose blandede bolcher, og det skulle desværre vise sig, at metrologerne havde ramt rigtigt. Det gjorde dog ikke spændingen mindre, da 30 biler fredag eftermiddag rullede ud til den første træning på FDM Jyllandsringen.

Med årets største felt til start måtte der være nye kreationer til skue. Entusiast Racing med Michael Sode stillede til start i en Westfield Seight med en frontspoiler på størrelse med en velvoksen læssegrab. Det har muligvis været for stor en fristelse med al det nye sand i sandfanget for enden af langsiden, og Michael måtte afbryde træningen efter blot et par omgange.

Fra Norge var Christian Nilsen kommet med sin stærkt modificerede og velkørende Volvo 850 med et V8 kraftværk fra Chevrolet. Klas Høj manglede lidt kosmetiske detaljer som skærmforøgere og bagkofanger, men havde fået malet sin bil, der nu fremtrådte i en iøjnefaldende orange farve. Chris Poulsens SEAT havde fået et udslæt af kevlarrititis, som desværre skjulte kørelærerreklamen, men det så ikke ud til at sinke kørelæreren, der lagde op til en rigtig god weekend.


Chris Poulsen viser vejen
(Foto: Gripping Media)

Claus Christensen var igen uhyggeligt hurtig i sin Aquila og distancerede alt og alle. Hans Henrik Pedersen gjorde et godt forsøg på at følge med, og han blev fulgt til dørs af Michael Carlsen og Dennis Holbæk. Fra USA var der deltagelse af Kevin ’Rocket’ Allen, som for første gang skulle køre et løb på europæisk grund.

Til tidtagningen lørdag formiddag var der gensyn med Thomas Mortensen i den hvide Aquila, som vi har savnet hele året. Han havde ikke glemt, hvor gaspedalen gemmer sig og kørte ind på en tiendeplads. Christer Gislerud kunne ikke rigtig få fart i sin Stealth og måtte se sig passeret af både Michael Carlsen, Martin Kiil og Jacob Borum fra Gruppe 2. Peter Olsen fra Havdrup, som ellers er mest kendt fra Yokohama 2000 stillede op med sin reservebil. Bilen er stadig ren gruppe N, så han var godt tilfreds med en attendeplads. Det har måske ligefrem fristet ham til at stille op næste år med en modificeret bil.


Kevin Rocket Allen stillede for første gang op i Europa
(Foto: Gripping Media)

Generelt hører man altid racerkørere ønske sig flere hestekræfter. Derfor er det måske lige værd at hæfte sig ved Claus Christensens udtalelse efter første heat: ”I dag havde jeg nok lige rigeligt med heste under højrefoden”. Med brede slicks i regnvejr kan det nok kræve en vis portion fintfølelse at tumle en 5-600 stykker af slagsen, så kommentaren vil blive arkiveret under følelsesladede udtryk.

Men regne i første heat det gjorde det – men det begyndte først da alle biler var monteret med slicks og havde kørt de første par omgange. De motorstærke baghjulstrækkere begyndte hurtigt at tabe fart og glide baglæns gennem feltet. Forhjulstrækkerne anført af Michael Carlsen kom til gengæld hurtigt op gennem feltet, men de kunne alligevel ikke følge Andreas Boström. Slicks eller ej – han havde perfekt balance i bilen og brugte alle sine fordele til at opbygge en god føring. De mange timer Chris Poulsen har brugt på køretekniske anlæg bar frugt, og han kørte sin SEAT frem til en tiendeplads generelt og en fjerdeplads i klassen lige bag Martin Kiil.


En voldsom Volvo med V8-motor
(Foto: Gripping Media)

I sidste del af heatet var regnen hørt op og banen begyndte at tørre op. Det betød til gengæld, at de stærke biler igen begyndte at røre på sig. Claus Christensen gjorde et ihærdigt forsøg på at generobre førstepladsen, men han måtte tage til takke med tredjepladsen efter Boström og Carlsen. Hans Henrik måtte også sande, at mange hestekræfter er svære at styre, så han betragtede det meste af løbet fra sidelinien.

Alle havde taget ved lære da der blev gjort klar til andet heat søndag eftermiddag. Vejrprognoserne var blevet studeret nøje, og alle var klar til at skifte til regnvejrsdæk i sidste øjeblik. De første regndråber faldt mens man ventede på udkørsel fra pitten og nogle valgte at skifte. Andre satsede på, at det ikke ville blive til noget og fortsatte på slicks. Det blev vådt efter seks omgange – nogle steder mere end andre. Omkring sving et og to kunne man stadig nyde et solstrejf mellem dråberne, mens det styrtede ned på det nye banestykke.

Denne gang havde Claus Christensen fundet regnvejrsdækkene frem og kunne derfor holde fast i sin førsteplads. Johannes Graversen havde også sat et sæt brugte regnvejrsdæk på, men de var desværre så hårde som træ, så det var ikke nogen fordel. Igen så man forhjulstrækkerne komme frem gennem feltet anført af Michael Carlsen, som er ved at få rigtig fart i sin Peugeot 407. Christer Gislerud valgte at blive i pitten og skifte dæk selv om han så måtte starte fra pitten. Det kunne se ud som en god beslutning, da det lykkedes ham at køre sig op på en fjerdeplads.

Ved præmieoverrækkelsen fremhævede Johannes Graversen, at det trods de skiftende vejrforhold og mange biler på banen var lykkedes at få godt motorløb uden større uheld. Der var også en stor tak til kørerne fra Sverige og Norge, som havde taget den lange vej til Danmark for at bidrage til godt motorløb. Dennis Holbæk havde i sin begrundelse for at give fighterpokalen til Andreas Boström netop fremhævet, at han trods en lang rejse trofast møder til alle løb og gør en flot indsats.

Om to uger lægger hjemmebanen for Special Saloon Car, Ring Djursland, asfalt til næste afdeling af mesterskabet. Heldigvis skal kørerne ikke hjem og udbedre store skader, så der er håb om, at der også til den tid vil være et stort felt til start.

Special Saloon Car
Gripping Media


Læs mere om:
  • Chris Poulsen
  • Claus Christensen
  • Dennis Holbæk Pedersen
  • Jakob Borum
  • Kim M. Jensen
  • Michael Carlsen
  • Mikael Sode
  • Jyllandsringen
  • 28/08/11 - Jyllandsringen - Special Saloon - DM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk