Special Saloon   13/09/11

Sensommerløbet på Ring Djursland
For en gangs skyld fik vi en racerweekend med flot vejr, og det smittede af på kørernes præstationer
Ved Grand Prix Danmark markerede Special Saloon Car sig meget positivt med et stort felt og leverede samtidig godt race. Spændingen var derfor stor efterhånden som tilmeldingsfristen til Sensommerløbet på Ring Djursland nærmede sig – kunne man igen komme med et flot felt?

Til alles store glæde kunne man denne gang mønstre 21 biler på startlisten. Desværre var ingen af de norske kørere tilmeldt, men vanevinderen fra Hässleholm, Andreas Boström, var mødt frem for at forsvare sin førsteplads i klasse 3.


Andreas Boström og Michael Carlsen
(Foto: Gripping Media)

Hans-Henrik Pedersen havde fået sin nye bil klar, og det kunne godt blive et spændende bekendtskab. Rørramme, stor og muskelsvulmende V8’er med en buldrede bas, så bakkerne dirrede – det kunne blive en passende udfordrer til Claus Christensens dominans i Aquila.

Der var også en ny kører til start, idet Kurt Christensen - en af Hans-Henriks mekanikere - havde fået hænderne fulde af en veltrimmet Corvette fra stalden. Det var måske ikke den nemmeste bil at vælge til sin debut, men dejligt at der stadig er folk med modet til at tage udfordringer op. Det var også debut på Ring Djursland for klassens amerikanske gæstekører, Kevin Rocket Allen, som igen stillede til start i Corvetten med nummer 455 på siden.

I pitten kunne man se Vagn Holbæk arbejde med den ene hånd i gips. Under aflæsning af bilerne, var en finger kommet i klemme mellem fælg og bremseskive, hvilket havde affødt en del grimme ord meget hurtigt efter hinanden. Efter en tur på sygehuset var Vagn igen klar i pitten lørdag morgen. Alle håber, at han slipper fra oplevelsen uden varige men.


De evige rivaler Christian Vejby og Jacob Borum
(Foto: Gripping Media)

Træningen forløb næsten i vanlig stil. Claus Christensen viste igen storform med tider, der var næsten to sekunder hurtigere end Jørgen Hansen, som havde fået motoren i Porschen til at spinde igen. Derefter kom en meget tæt gruppe på tretten biler, der hver især kun var adskilt med få tiendedele.

Efter et par timers pause var det tid til kvalifikationen. Banen var tørret helt op, og langt de fleste kunne forbedre tiderne med omkring to sekunder. Dennis Holbæk og Jørgen Hansen havde den tætteste kamp, idet kun tre tusindedeles forspring gav Dennis plads ved siden af Claus i første startrække. Klas Høj havde fået problemer med motoren, og måtte indkassere en suveræn sidsteplads.


Hans-Henrik Pedersens flotte Corvette
(Foto: Gripping Media)

Natten til søndag regnede det en del, og det betød drilske forhold. Asfalten på Ring Djursland er ikke nem at læse, da der står en del vand nede mellem stenene. Det betyder, at banen kan se tør ud, men bilerne trækker alligevel en sky af vand op bag sig, så asfalten bliver våd for de næste biler. Der var derfor også lidt forskel på kørernes dækvalg til dagens første heat. Aquila’erne i front stillede begge op på regnvejrsdæk, Jørgen Hansen satsede på, at banen ville tørre lidt op, så hans intermediate ville komme til deres ret, mens resten af feltet stillede op på regnvejrsdæk.

Allerede i første sving blev Dennis Holbæk sat ud af spillet, da han havde en mindre kontrovers med Jørgen Hansen. Jørgen kom hurtigt af sted, mens Aquil’en var stallet og ikke ville vågne til dåd igen. Johannes Graversen og Andreas Boström var smuttet forbi og leverede rigtig flot race over hele løbet, og først på sidste omgang lykkedes det den hurtige svensker at passere den røde Fiat. Michael Carlsen kom ind foran Jørgen og var igen hurtigste mand i klasse to. Andreas Kjærgaard holdt Hans-Henriks Corvette bag sig og sikrede sig andenpladsen i klassen. Klas Høj havde fået liv i motoren og må med ti overhalinger stå for dagens opkørsel gennem feltet. Kevin Rocket Allen tog tingene stille og roligt og fandt sig til rette på banen uden at sætte noget over styr.


Claus Christensen tager sejren og mesterskabet
(Foto: Gripping Media)

Næste heat blev kørt midt på dagen, og nu var der ikke mere gætteværk omkring dækvalget. Det gav ikke de store ændringer i top tre, men det var helt tydeligt, at Hans-Henriks Corvette havde det bedst på slicks. Bare fire tiendedele efter Jørgen Hansen og med et pænt stykke ned til Andreas Boström vidner om, at bilen kan køre stærkt. Den bliver spændende at se på Padborg Park til finaleløbet. Overraskelsen må nok være den amerikanske raket, der placerede sin bil på sjettepladsen. Det er absolut ingen dårlig præstation på den bane. Michael Carlsen fik en teknisk defekt og måtte udgå, mens Kurt Christensen fik en velfortjent tolvteplads.

Det flotte vejr holdt ved og dagens absolut sidste løb var imødeset med spænding. Hans-Henrik tog dog hurtigt noget af spændingen væk ved at forbremse sig for enden af langsiden og parkere i sandkassen. Claus Christensen scorede hattrick, mens Kevin Rocket endnu engang overraskede ved at besætte tredjepladsen foran Johannes Graversen. Jacob Borum var begyndt at få lidt fart i Honda’en, men han kunne ikke følge Michael Carlsen til dørs. Thomas Mortensen placerede sin Aquila midt i feltet.

Nu mangler kun finaleløbet på Padborg Park den 8. oktober, og så skal der regnes point sammen. I klasse to er Michael Carlsen med 236 point milevidt foran Kim Morgan med 119. Han er til gengæld under et alvorligt pres fra Jacob Borum med 118 point. På en meget dårlig dag kunne Kim miste pladsen til Christian Vejby, som med det yderste af neglene vil kunne skrabe 119 point sammen. I klasse tre er Andreas Boström også sikker på sin plads, mens Klas Høj kan vippes af pinden af Chris Poulsen, der til gengæld kan tippes af Henrik Moeskjær.

Claus Christensen sidder urokkeligt på tronen i klasse S-P, mens der er lidt mere spil om andenpladsen. Frederik Holm er med 49 point outsideren, som teoretisk kan hente point nok til at overhale Andreas Kjærgaard på andenpladsen med 89 point. Mellem de to befinder Dennis Holbæk og Kevin Rocket Allen sig, og alt andet lige er deres chancer en anelse bedre end Frederiks. I klasse S-GT er de to forreste pladser til fordeling mellem Jørgen Hansen og Johannes Graversen. Jørgen fører med 31 point ned til Johannes, men det er trods alt ingen uoverstigelig afstand. Trediepladsen vil skulle findes mellem Gisle Kverneland og Jesper

Special Saloon Car
Gripping Media


Læs mere om:
  • Andreas Kjærgaard
  • Chris Poulsen
  • Christian Vejby
  • Claus Christensen
  • Dennis Holbæk Pedersen
  • Hans-Henrik Pedersen
  • Jakob Borum
  • Johannes Graversen
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Klas Høj
  • Thomas Mortensen
  • Ring Djursland
  • 11/09/11 - Ring Djursland - Special Saloon - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk