En tur til bakkerne på Ring Djursland er altid en oplevelse uanset om vejret er godt eller skidt, men fornøjelsen er størst, når vejret er godt og tingene flasker sig. Vejret var slet ikke så dårligt, da Anders Christensen og teamet ankom til banen og gjorde klar til Sensommerløbet. Da feltet lørdag formiddag kørte op til træning var banen god og tør, så der kunne køres uden begrænsninger. Bilen kørte perfekt, og tiderne viste, at der kunne blive godt og tæt race senere på weekenden med de fem første biler indenfor et sekund. Trediepladsen i træningen blev taget som et godt tegn for udkommet af weekenden.
De gode forhold fortsatte, men det må konkurrenterne have luret, for de havde fået justeret bilerne inden tidtagningen. Anders kørte tre tiendedele langsommere end i træningen, men det rykkede ham ned på sjettepladsen i startopstillingen til første heat. Afstanden til hurtigste mand var vokset til halvandet sekund, så det var tydeligt, at alle var helt oppe på mærkerne.
Morgenstund giver sol i øjnene på Ring Djursland (Foto: Gripping Media)
Hen over natten regnede det ganske kraftigt fra morgenstunden var dækvalget det store spørgsmål. Banen så pæn ud og fristede til slicks, men de gamle rotter vidste, at udseendet snød. Modsat belægningen på andre baner, ligger der på Ring Djursland en del vand mellem stenene, så overfladen ser ud til at være tør, men vandet bliver suget op af bilerne og gør overfladen våd og glat. Anders monterede regnvejrsdækkene og rullede frem til start. Det var det rigtige valg. Når bilerne strøg forbi, hang en tæt sky af vand i luften, og asfalten fik hurtigt den mørke, våde farvetone. Steffen Larsen og Lasse Rolighed kæmpede om førstepladsen og de øvrige konkurrenter kunne ikke få fart nok til at indhente Anders på tredjepladsen, som han uden problemer bevarede indtil målstregen.
Mens resten af Danmark satte sig til frokostbordet, satte Anders og konkurrenterne sig igen bag rattet for at køre andet og sidste heat. Denne gang var der ingen tvivl om, at banen var tør, så nu havde alle lige vilkår. De to førende biler i mesterskabskampen skulle starte bag Anders, der holdt i anden række. Steffen kom forbi uden problemer, mens Lasse måtte have lidt tilløb. Anders hængte på og tredje omgang blev både Michael Markussen og Søren Marquard overhalet, så tredjepladsen igen blev indtaget. Heller ikke denne gang voldte det problemer at holde placeringen hele vejen hjem, så det blev en god weekend uden buler, point på kontoen og pokaler til hylden.
Endelig på podiet igen (Foto: Gripping Media)
I pointregnskabet er der lidt spænding. Der er desværre ikke chance for at hente guld, da man maksimalt kan hente 43 point per løb. Der mangler nu to løb på kalenderen, så der kan i fire helt fantastiske heat, hvor Lasse Rolighed udgår hentes 86 point og en sølvmedalje, men det er nok ikke sandsynligt. Afstanden på 51 point til Michael Markussen er mere overkommelig, så der er stadig noget at køre efter. Næste løb er om to uger på den kringlede Sturup Raceway ved Malmø. Det er et par år siden, klassen sidst kørte derovre, så for nogle vil det være første gang, mens det for andre kan blive et gensyn.
Gripping Media ApS Læs mere om: Anders ChristensenRing Djursland11/09/11 - Ring Djursland - Yokohama 2000 - DM |