Special Saloon   16/09/11

SSC 403: Its never too late with V8!
”Man må sige at sensommerløbet på Djursland, på flere måder, har været en succes for SSC med nummer 403 på siden. Dels var vejret, bortset fra et enkelt heat, knastørt, dels virkede mekanikken til UG, og ikke mindst blev alle 3 heat gennemført med henholdsvis en 2., 3. og 4. plads i den ”hårde” klasse, hvilket må betegnes som særdeles tilfredsstillende i et felt som dette. Porschen er jo snart ved at runde de 25 år! Og med lidt hovedregning, kunne jeg da også konstatere at jeg faktisk ligger nummer 2 i SP4, kun slået af malermesteren, som jo er lidt uden for kategori i år! Meget skal gå galt i Padborg, hvis denne placering ikke skal holde. Men vi må se, for i motorsport kan alt jo ske.

Træningen og tidtagningen gik fint, og jeg kunne nu få afprøvet mine nye bagdæk, som jeg denne gang havde valgt i en lidt hårdere compound, da jeg tidligere har bøvlet med at de bliver for varme. Da tidtagningen var overstået, kunne jeg da også se, at jeg havde kørt den hurtigste omgang nogensinde. Faktisk næsten 1 sekund hurtigere, end sidste år, og har for første gang kommet ned i 52-tider på denne bane. Jeg kunne næsten ikke få armene ned.


Der er godt bid i sådan en Porsche
(Foto: Gripping Media)

Heat 1, skulle køres ret tidligt søndag morgen, og banen var endnu ikke tørret op efter nattens kraftige regnvejr. Der skulle køre 2 klasser før os, og der var høj solskin og masser af blæsevejr, så jeg valgte at gå ud på slicks. Dette skulle vise sig at være det forkerte valg, da banen faktisk slet ikke var tørret op nogen steder, og var meget glat. Heldigvis, for mig, var jeg ikke den eneste, der havde taget denne beslutning, så fik faktisk en 2. plads i klassen i dette heat, og formåede at holde en hurtig kører som Hans Henrik Pedersen bag mig. Man har jo lov at være heldig en gang imellem.

Da vi skulle køre søndagens 2. heat, var banen helt tørret op, og solen skinnede fra en klar himmel. Det var stående start, så selvom jeg skulle starte lidt nede i feltet, var jeg fortrøstningsfuld, da Porschen jo starter som lyn og torden. Jeg kom da også hurtigt ret langt frem i feltet, men måtte desværre se mig slået af 2 hurtige Corvetter fra Hans Henriks team, samt selvfølgelig Claus. Altså en 4. plads i klassen. Fik i øvrigt tillagt 20 strafsekunder for en overhaling i gul flagzone. Har efterfølgende tjekket det på mit onboard kamera, og ja den var måske lige til kanten……


Alt for mange højresving ved en sivepunktering på venstre baghjul
(Foto: Gripping Media)

I heat 3. skulle jeg starte som nr. 9, og det var en rullende start. Da jeg nåede ned for enden af langsiden, var der temmelig dårlig sigtbarhed. Lignede brænderpladsen ved DHB tidligere på året! Men det var det ikke! Det var såmænd Hans Henrik, der havde forbremset sig i hans kæmpestore Corvette, så heatet startede ud med 3 omgange efter Safetycar. Da løbet endelig blev frigivet, gik det over stok og sten. Jeg lå og byttede plads et par gange med Michael Carlsen og Thomas Mortensen. Men synes at Carlsen kom lige vel tæt på en gang imellem, så lod ham passere. Det meste af løbet kunne jeg uden problemer følge med de to herrer, og min plan var at lade dem kæmpe i et par omgange, og så sætte ind på langsiden. (Tænker jeg har næsten lige så mange heste som de to har tilsammen). Men sådan skulle det desværre ikke gå. Da der var omkring 6 omgange tilbage, kunne jeg ikke holde tempoet mere. Den blev ved med at skride ud med bagenden i alle højre sving (Det er ikke en fordel på Ring Djursland!). Og på de sidste 2 omgange var jeg ikke i tvivl. Jeg var punkteret på venstre baghjul, men kunne heldigvis liste mig over målstregen, og måtte til stor ærgrelse lukke min ”nabo”, Jacob Borum, forbi!

Vi skal i teamet have lappet et bagdæk, og fyldt noget benzin på bilen, så er vi klar til næste løb.”

Andreas Kjærgaard
SSC 403


Læs mere om:
  • Andreas Kjærgaard
  • Ring Djursland
  • 11/09/11 - Ring Djursland - Special Saloon - DM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport