1600 Challenge   29/09/11

Spænding til DM finalen på Padborg Park
i weekenden den 8. og 9. oktober.
Den kun 16 årige unge racerkører Frederik Mortensen, Fredensborg, er kommet stærkt igen og er med i kampen om Danmarksmesterskabet, i hans specialbyggede VW LUPO 1,6 GTI Cup racer.

Sæsonen har været svær for den unge racerkører der kommer fra gokart hvor konkurrencen er mod jævnaldrende.

I standardvognsrace er det noget anderledes, og dette både med at ens konkurrenter kunne både være ens storebror og far, idet alderen er fra 15 år og opefter. Men Frederik Mortensen har vist at han har farten og modet der skal til for at klare sig i det voksne miljø.


(Foto: Gripping Media)

Når man er i toppen af pointene som Frederik Mortensen er, er man også jaget vildt, og med kun lidt racererfaring og man ikke ved hvorledes en bil reagerer ved påkørsler mv. så slår den dobbelt så hårdt i pointjagten, dette har den unge racerkører desværre måttet erfare på den hårde måde med to afkørsler af andre konkurrenter.

Senest på Ring Djursland hvor en konkurrent påkørte Frederik Mortensen således hele bagtøjet på bilen var bukket og han måtte udgå, men takket være hans dygtige og ivrige mekanikere var dette skiftet, således han kom til start til næste løb få timer efter, incl. frokostpause.

Frederik Mortensen skulle starte i feltet som nr. 19, men kørte sig flot op gennem feltet, med flere gode overhalinger, overhalingen til 6. pladsen mente dog ikke lige Frederik Mortensen skulle forbi og ”lukkede døren” således der kom lidt nærkontakt, hvilket resulterede i at venstre forhjulsophæng blev skævt, således raceren mistede fart, men Frederik Mortensen fik den listet hjem på en velfortjent 9. plads.

Den unge Frederik Mortensen har til dato slået flere rekorder, han blev med sin sejr i Padborg i maj, den yngste standardvognsvinder herhjemme nogensinde, og i de samlede 14 tællende løb der til dato er afviklet, har han en noget overraskende statistik, idet han desværre mangler at gennemføre fire af løbene, 2 løb er han udgået grundet teknisk defekt, og 2 andre tællende løb er han desværre blevet påkørt af andre konkurrenter således han har måttet udgå.

Men af de resterende 10 løb har Frederik Mortensen været på podiet 8 gange med 3 førstepladser og 5 tredjepladser, og herudover en 4. plads og en 9. plads, sidstnævnte med defekt styretøj efter kontakt med anden konkurrent. Sene

ste rekord blev slået i weekenden den 24-25 september, på Sturup raceway, Hvor Frederik Mortensen var hurtigst i samtlige træninger, tidtagning og begge løb, hvor han i øvrigt slog den gamle banerekord med 3 tiendedele af et sekund, hvilket er meget i motorsport, hvor man til tider kører om både hundrede og tusindedele.

Så ikke nok med at han har slået banerekorden, nu har Frederik Mortensen rekorden i den yngste banerekordholder i en standardvogn samt den yngste dobbeltvinder i samme løbsweekend, hvilket er en sjældenhed, idet de første otte fra første løb bytter startrækkefølge til løb 2, hvilket gav tilskuerne mulighed for at se hvorledes han kørte sig op gennem feltet, med den ene overhaling efter den anden.

Her viste Frederik Mortensen endvidere overskud ved at da han efter halvdelen af løbet lå på første pladsen valgte at ”slappe” lidt af da han havde et forspring på lidt over 3 sekunder til anden pladsen, da dette forspring kom ned på 2 sekunder, øgede han igen farten til målstregen, hvor der således var et forspring på over 4 sekunder, og dette endda med ekstra 30 kg. succesballast i raceren.

Inden løbet på Sturup Raceway, lå Frederik Mortensen som nr. 6 i den samlede stilling, men efter hans noget overraskende pointhøst i det svenske ligger han nu nr. 2 i mesterskabet.

Så stor spænding til DM finalen som køres på Padborg Park i weekenden den 8. og 9. oktober.

At Danmarksmesterskabet er tæt, ses også tydeligt på antallet af vindere i de tællende DM løb, ud af de 14 kørte afdelinger, er her hele 8 forskellige vindere, heraf har Frederik Mortensen de 3 af sejrene, kun overgået af Jan Lausten med 4 sejre, resterende sejre er fordelt på 6 andre kører, den førende Dennis Bannergård fra Græsted har endnu en sejr til gode.

Optimering af raceren til DM finalen er allerede i gang, raceren skal tjekkes igennem, og der skal desuden 100 kg, ekstra point og succesballast i raceren, hvilket er max ballast.

Selvfølgelig bliver det en udfordring at køre med 100 kg. ekstra ballast, men det er trods alt ”kun” 70 kg. mere end der var i sidste racerweekend hvor ingen andre kunne følge med.

Så spændingen er stor og teamet håber på en podieplads, og hvem ved, måske Danmarks yngste Danmarksmester i en standardvogn.

Lars Mortensen


Læs mere om:
  • Frederik Mortensen
  • Padborg Park
  • 09/10/11 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport