DTC   11/10/11

Danish Thundersport Championship en realitet
DTC - Danish Thundersport ChampionshipArbejdet med at skabe en ny kongeklasse på de danske baner er i fuld gang
Igennem tolv år var forkortelsen DTC synonym med topmotorsport med landets bedste navne på de danske racerbaner, og sådan kommer det også til at blive igen.
Danish Thundersport Championship bliver en realitet fra 2012, og den skal være den nye topklasse i dansk banesport takket være bl.a. et teknisk reglement, der kan levere et godt show til overkommelige penge.

”Vi får bygget racerbiler i USA specielt til denne klasse, hvor de på overfladen ligner en Chevrolet Camaro, men underneden gemmer der sig en rørramme, en stor motor med høj effekt og simple komponenter, der kan holde omkostningerne nede,” siger Peter Elgaard fra DTC Motorsport A/S.

”Fukamuni Racing har kørt med to biler i den svenske Camaro Cup og vil være med i DTC-serien, hvor der nu er bestilt den første portion på seks biler. Tidligere på måneden har vi haft 14 kørere ude for at teste i bilerne, og ud fra den interesse og opbakning forventer vi, at vi kan nå mellem 12 og 14 biler til det første løb.”


Danish Thundersport Championship buldrer ind på de danske baner i 2012

En af de kørere, som vil blive at finde i Danish Thundersport Championship, er Jan Magnussen, England, som allerede har kørt en række løb i bilen.
”Jeg er med næste år, og jeg håber også, at Casper Elgaard og John Nielsen kommer ud at køre i klassen, for så får vi en fantastisk kamp mellem os gamle og alle de nye kørere, som vil slå os,” siger den tidligere DTC-mester om løbsserien, der skal køre på de danske racerbaner.

”Ring Djursland er altid fed at køre på, men det bliver rigtig fedt i denne her type bil.”
”Man har fundet et koncept, der har succes allerede. Det er meget mere spektakulært og meget mere dør om dør-race end med de gamle biler, fordi bilerne her er billigere, og så er de også hurtigere. Jeg håber, at der er nogle kørere, som kan se mulighederne i at køre i denne her klasse.”

Flere af de kørere, som normalt er aktive udenfor landets grænser, ser meget positivt på planerne for den nye Danish Thundersport Championship.
”Mit mål er stadig at køre WTCC, og hvis det kan flettes ind, så jeg kan køre det ved siden af, så vil jeg gerne deltage,” siger VM-køreren Michel Nykjær, Næstved.

”Får man godt fjernsyn og får man nogle navne hjem, så kan man sagtens bygge noget op. Prismæssigt er klassen i den rigtige ende, så alt kan flaske sig, og hvis dommerne også giver lov til, at der må køres lidt skærm mod skærm, kan der leveres et godt show.”

Også Michel Nykjærs rival fra verdensmesterskabet, Kristian Poulsen, Padborg, er interesseret.
”Det kunne være skægt, og det vil give mig en klar fordel i forhold til mit WTCC-program, hvor jeg bruger meget tid på at rejse. Det ville være et interessant mesterskab og bestemt noget, jeg overvejer,” siger køreren, der aktuelt fører privatkørernes uofficielle verdensmesterskab.

”Der er ingen tvivl om, at dette her er vejen frem for dansk motorsport, for vi mangler en kongeklasse,” slår Michael Carlsen, Vissenbjerg, fast.
”DTC viste jo, at der skulle en kongeklasse til, hvor vi har nogle løbsweekender med fuld knald på.”

I forhold til de såkaldte Super 2000-biler, der blev brugt i DTC, kører de nye biler i Danish Thundersport Championship op til et sekund hurtigere på en bane som FDM Jyllandsringen.

DTC Motorsport A/S


 

Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport