- under skyfri himmel ved Randers Klubrally er en mindre kendt måde, hvorpå man kan dyrke sin passion for motorsport i Danmark, hvilket er synd! For sporten er både ligefrem, rimelig tilskuervenlig og folkelig i sin natur. Klubrally er overordnet en sammensætning af hastighedsprøver og transportetaper og foregår typisk på lukkede områder som fx industriområder eller P-pladser. Denne afdeling af JFM (jyske/fynsk mesterskab) startede som altid med en lang række rallybiler, der var gjort klar til race på hvert sit niveau foran DASUs tekniske kontrol.
Anden afdeling af JFM havde startsted i Sønderbæk den 18. marts, lidt uden for Randers, hvor der var et flot fremmøde i langt de fleste klasser.
Da dette er den første egentlige artikel om klubrally på motorsporten.dk er det på sin plads at beskrive, hvordan en afdeling afvikles og lidt om arbejdsfordelingen i kabinen. 1. køreren er den person der styrer bilen og har dermed det overordnede ansvar for at prøven gennemføres hurtigt, korrekt og sikkert. 2. køreren, eller co-driveren, skal dirigere 1. køreren rundt på hastighedsprøven. Samtidig er det den person, der sidder med rutebogen mellem prøverne, og sørger for at man kommer rigtigt rundt imellem dem - transportetaperne køres på offentlig vej.
Selve hastighedsprøven forløber som følger.
Startfelt: I startfeltet afleveres kontrolkortet, hvor tiderne noteres. Når holdet er klar, tæller starter ned fra 5. På ”kør” hæves startflaget (Dannebrog) og tiden startes - hastighedsprøven er nu i gang.
Kegler, veje og bygninger danner prøven. Disse skal passeres som vist på en prøveskitse i den udleverede rutebog. Hver kegle der berøres udløser 5 strafsekunder.
Derudover gælder følgende:
Tyvstart | 10 sekunder |
Berørt kegle (ikke nødvendigvis væltet) | 5 sekunder pr. stk. |
Fejl i målfelt | 10 sekunder |
Fejlbane | Max. tid (angivet specifikt for hver prøve) |
Fejlvending efter afmærkning | Max. tid (angivet specifikt for hver prøve) |
Målfelt: Målfeltet består af 4 kegler. Det første keglesæt angiver målstregen, hvor tiden bliver stoppet. Bilen skal være stoppet inden man passerer det næste keglesæt. Overskrides disse giver det 10 strafsekunder.
Der findes alt i alt 7 klasser indenfor klubrally, hvis man skal være helt firkantet. I denne artikelserie starter vi fra en ende af og bevæger os op igennem klasserne. Denne artikel vil derfor primært fokusere på klasse 1 og dermed også kun denne klasses resultater fra anden afdeling af JFM.
DASU har opdelt klubrally i følgende klasser.
Klasse 1 Gadebil – deltagelse to år som begynder - frie dæk
Klasse 2 Standard bil – bestemte dæk
Klasse 3 Standard bil – frie dæk
Klasse 4 Rallybil 0 – 1600 ccm på bestemte dæk
Klasse 5 Rallybil 0 – 1600 ccm på frie dæk
Klasse 6 Rallybil over 1600 ccm på bestemte dæk
Klasse 7 Rallybil over 1600 ccm på frie dæk
I klasse 1 kan man altså i princippet komme med sin hverdagsbil direkte fra gaden og teste sine grænser under ordnede forhold – hvis man tør, men kun i 2 år derefter er der tvangsoprykning. Der er dog nogle tekniske formaliteter, der skal være overholdt, som dog ikke vil forhindre dig i at bruge den som normal gadebil i hverdagen. Disse krav er som følger.
• Nødhjælpskasse
• Advarselstrekant
• Godkendt (maksimalt 2 år gammel) 2 kilogram ildslukker
• Godkendte styrthjelme
• Bilen skal have brugbare standardmonterede 3-punkts sikkerhedsseler
• Selekniv skal kunne nås fra begge sæder (kan f.eks. ligge i bilens handskerum)
• Bilens originale registreringsattest skal kunne fremvises
• Vognbog (købes hos DASU)
• Tingene skal være fastgjort i bilen på forsvarlig vis, så de i tilfælde af uheld ikke kan gøre yderligere skade
Spredningen er ofte ret stor i klasse 1, da der dels er vidt forskelligt ambitionsniveau og rådighedsbeløb at bygge bil for. Klassen er dog rigtig spændende at følge, da intet er afgjort, før den sidste kegle er passeret. Denne afdeling af JFM havde dog et stort og kompetent fremøde i klasse 1, der gav spænding til det sidste.
|
Nr. |
Navn |
Klub |
Bil |
Prøvetid total |
|
10 |
Christian Pausgaard Henry Andsbjerg |
010 |
Peugeot 106 GTI |
22:59 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Søren Lorentsen Herluf Bjerg |
306 |
Peugeot 205 Rallye |
23:30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Kasper Hansen Jesper Holst |
010 |
Peugeot 106 Rallye |
24:06 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
Jens Mariegaard Kasper Thomsen |
098 |
Ford Escort |
24:29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Simon Andersen Steffen Hansen |
054 |
Toyota Corolla |
24:34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Mads Kudsk David Kudsk |
306 |
Renualt 5 |
24:39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Jesper Hedevang Anders Clausen |
305 |
Peugeot 106 |
25:00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
Johann Villadsen Jens-Chr. Frandsen |
022 |
Opel Astra |
25:49 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Heidi K. Poul Olesen |
027 |
Peugeot 206 S16 |
26:58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Lasse Burstynowitz Jesper S. Rasmussen |
054 |
Citroën Ax GTI |
27:29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Lars Harlev Jakob Poulsen |
071 |
BMW 2.5E |
29:27 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Johnny Nygaard Michael Nygaard |
089 |
Opel Kadett GSI |
Udgået |
|
Der var ved denne afdeling tæt kamp om de første syv pladser, og efter første gennemkørsel af de fem forskellige prøver var hele fire forskellige bilmærker repræsenteret blandt den bedre halvdel og alle næsten indenfor 1 minut. Dog blev det bil nummer 10, der trak sig sejrigt ud efter et fuldstændigt fejlfrit løb tæt efterfulgt af bil nummer 11, der fik en enkelt keglestraf på prøve 7. Den helt store dramatik fandt vi kampen om tredjepladsen, hvor bil nummer 5 og 6 lå med kun få sekunders mellemrum efter første gennemkørsel. Desværre endte bil nummer 5 langt fra podiet, da den aldrende Kadett måtte udgå, fordi bagbroen blev revet af på den tredje sidste prøve, hvilket formentlig skyldes et træthedsbrud – der var ingen personskade af nogen art. Det var ærgerlig Johnny Nygaard, der måtte se sin Kadett blive kørt væk og tilføjede: ”Det bliver nok aldrig til en rallybil igen”.
Opel Kadett GSI med letter forskubbet baghjul. (Foto: Michael Nygaard Pedersen)
Hvis vi lige skal snuse lidt længere op i klasserne så øges budgettet gradvist, hvilket også er at se på deltagernes biler, der tit fremstår som nærmest nye, præcis som når du ser DM rally i fjernsynet – og lyden er mindst lige så sprød. Men mere om det i den næste artikel.
En virkelig flot Peugeot 306 med matchende sprød lyd. (Foto: Michael Nygaard Pedersen)
Michael Nygaard Pedersen
|