Efter en lang vinter, som er gået med masser af fysisk træning og test på diverse racerbaner rundt om i Europa, så melder Marco nu klar til sæsonens første løb. Løbet afvikles den førte weekend af maj, og bliver ligeledes hans første løb i den kraftfulde racer med 530 hestekræfter. Marco har, som bekendt, skrevet kontrakt med Lotus World Series Team. "Jeg er stolt af at være en del af Lotus teamet, det er et godt etableret team, hvor folkene bag har flere års erfaring, og arbejder godt sammen. Vi har fået det optimale ud af testene på de forskellige baner, og har arbejdet en hel del med bilen under forskellige vejrforhold”, fortæller Marco
Marco har fulgt op på samarbejdet fra Formel 3, og medbragt både ingeniør og chefmekaniker. Et træk, som har været særdeles vigtigt for den unge nordjyde.
"Det er en stor glæde, at jeg har kunnet fortsætte samarbejdet med både min ingeniør og mekaniker fra sidste år. Under testene er vi hurtigt kommet tilbage i vores arbejdsrutine, hvilket har gjort at vi har kunnet fokusere fuldstændigt på arbejdet."
Under kyndig vejledning af teamets fysiske træner, har Marco trænet hårdt for at være i fysisk topform til sæsonstarten. Dette har bevirket, at han har smidt næsten 6 kg. Så nu er fysikken ved at være lige så toptunet som den Lotus World Series 3.5, som han skal køre i.
Bilen, som har over dobbelt så mange heste som sidste års Formel 3 racer, giver visse udfordringer til køreren da der i år køres med en 3,5 liters V8 fra Renault som yder 530 hestekræfter. 2012-ændringerne har gjort, at bilen har 34% mere downforce, hvilket bevirker større svinghastigheder, kortere nedbremsninger og næsten fire sekunders hurtigere omgangstider i forhold til sidste års model.
Udover dette har World Series adopteret DRS, som hidtil kun har været kendt indenfor Formel 1.
"Det er en fantastisk bil, der er virkelig sket store ændringer i forhold til sidste års udgave. Den større motor har givet mere moment, og sikret et jævnt træk igennem alle gearene. Den forbedrede aerodynamik gør grebet helt sublimt og med den kraftige motor når vi på nogle af banerne, op over 300km/t." Siger Marco.
Første løb køres på den spanske bane Motorland Aragon. Den 5 kilometer lange bane, som er tegnet af den kendte banedesigner, Herman Tilke, byder både på drastiske niveauforskelle og adskillige overhalingsmuligheder.
Den seneste test i Formula Renualt 3,5 World Series blev afholdt på banen, som derfor ikke helt ny for Marco.
Yderligere forsætter Marco, ”Jeg ser meget frem til sæsonåbningen på Motorland banen i Spanien. Det er en anderledes sjov bane med et godt flow og med nogle gode overhalings muligheder. På grund af at vi kører mod uret, så kan banen godt være hård fysisk. Især nakken er hårdt belastet. I teamet forventer vi at være med helt fremme, men vi ved også godt, at konkurrencen bliver tæt i det hårde felt”
Læs mere om: Marco L. Sørensen |