Langt løb med udfordringer CS Racing har i år skiftet fra Renault Clio Cup til Special Saloon Car og udvalgte langdistanceløb. Lørdag fik teamet og den nye BMW E92 M3 GT2 præmiere i Danish Endurance Championship på Padborg Park.
CS Racing fik sin langdistancedebut i weekenden. (Foto: Gripping Media)
Aarhusianske Christian Siepmann har haft en travl vinter. Teamets nye BMW har fået den helt store tur i samarbejde med motorsportstroldmanden Peter Rasmussen, og samtidig har Christian måttet arbejde for at finde kollegaer til langdistanceløbene.
"Det har været en hård vinter", siger Christian Siepmann. "En satsning som den her kræver mere end bare at tjekke olien og dreje nøglen, og alle detaljer har været vigtige at få med. Heldigvis har Peter Rasmussen og VHA Trim gjort et eminent stykke arbejde, så jeg har kunnet fokusere på alle de andre forberedelser."
Teamet bag leverede varen (Foto: Gripping Media)
Weekendens seks timer lange løb på Padborg Park var derfor ment som en vigtig test af både mekanikken og de fire kørere. Og det er erfarne herrer, der sidder i den fragtmandsblå BMW i år:
"Tom Pedersen har tidligere været med i toppen af DTC-mesterskabet og har ligeledes vundet flere mesterskaber i Danish Endurance Championship", fortæller Christian. "Per Poulsen har også været topkører i blandt andet DTC og Clio Cup. Roy Edland er fra Norge og har stor langdistanceerfaring fra danske løb, hvor han har kørt i Porsche. Og Thomas Vestergaard har før kørt langdistanceløb i både Porsche og Ferrari - så man må nok sige, at det ikke er helt grønne kørere, der sidder bag rattet."
Begyndelsen viste sig da også lovende, da det lykkedes Tom Pedersen at sætte bilen på pole position i det omskiftelige vejr, der prægede banen dagen igennem.
Da starten gik, sad Thomas Vestergaard i bilen, og han blev i første sving ramt af en mindre defekt på bilen:
"ABS-bremserne fungerede ikke på det venstre forhjul, så vi deaktiverede systemet helt. Det betød at jeg overbremsede på vej mod første sving, og så var vi altså nede på fjerdepladsen", fortæller Thomas Vestergaard. "Det var træls, men så var det jo bare fremad igen."
Det lykkedes Thomas at sætte teamets hurtigste omgangstid i sin jagt på de forankørende biler, og da han overlod bilen til Roy Edland, var bilen stadigvæk godt med. For nordmanden var det en god oplevelse at komme tilbage til Danmark:
"Hvis jeg skulle køre race i år, skulle det være i en vinderbil. Det må man sige at BMW'en er, og den kører fantastisk. For mig har dagen i dag budt på en stejl indlæringskurve, men jeg synes at det er gået rigtigt godt. Jeg er meget imponeret af det niveau, teamet kører på, for de ved virkelig hvad de laver."
Den nye BMW E92 M3 GT2 fik sin ilddåb mod både Porsche og Ferrari (Foto: Gripping Media)
Næste mand i bilen var fynske Per Poulsen, der fik sin debut i en baghjulstrukket racerbil:
"Jeg har været lidt spændt på hvordan jeg skulle klare den udfordring, men jeg kan mærke at det var det rigtige valg for at udvikle mig som racerkører. Forventningerne har været helt i top, og jeg synes at de er blevet indfriet. Hele teamet har gjort som de skulle, og der er virkelig potentiale i bilen - det er bestemt en vinderbil!"
I løbet af de seks timer nåede de fire kørere at køre omkring halvanden time hver i den hurtige BMW. Tom Pedersen var sidste mand bag rattet, og havde det ikke været for et ekstra tankstop få omgange før mål, kunne han have kørt bilen over målstregen på en generel tredjeplads.
"Jeg føler mig godt tilpas i bilen", siger Tom Pedersen. "Vi havde nogle småproblemer, som jo er helt normalt når man kører løb med en bil for første gang. Når vi får rettet fejlene, bliver bilen endnu hurtigere og mere stabil - så den vil helt sikkert være med fremme."
Tom Pedersen var glad for sit comeback til baghjulstrukne racerbiler (Foto: Gripping Media)
Chief Engineer, Peter Rasmussen, var ligeledes godt tilfreds med dagens indsats:
"Det er gået godt. Vi har ikke kørt mere end omkring fem omgange ad gangen før vi kom herned, så det er helt tilfredsstillende at den holdt i alle seks timer", siger Peter Rasmussen. "Kørerne er glade for bilen, og både bil såvel som team har fungeret godt. Jeg har fået fyldt dataloggeren med vigtige informationer, så nu kan vi få bilen helt klar til kamp."
Christian Siepmann, som i denne weekend ikke selv sad bag rattet, er klar til at køre bilen på FDM Jyllandsringen, når Special Saloon Car-feltet har sæsonpremiere om to uger.