207 Spider Cup DK   22/05/12

Tæt kamp på Ring Djursland
207 Spider CupSæsonens første løb er altid spændende. Hvor meget har de andre forbedret sig, og hvordan er de nye køreres standard?
Til årets første løb på Ring Djursland bestod feltet af lige dele garvede veteraner og unge ambitiøse kørere. De gamle satte præg på løbet, men blev i andet heat alligevel vist Winthervejen

Ring Djursland præsenterede sig ikke fra sin flotteste side, da Peugeot Spiderne lørdag Formiddag rullede ud til træning. Morgenens regnbyger var endnu ikke overstået, og den våde bane satte sit præg på omgangstiderne. Vejrudsigten lovede bedre vejr til tidtagningen om eftermiddagen og endnu bedre vejr til søndagens to løb, så de fleste tog træningen som det den var og undlod at eksperimentere alt for meget med opsætningen. Top tre kørte omgangstider indenfor en hundrededel af et sekund og hele feltet var indenfor fire tiendedele af et sekund i bedste omgangstider. Det gav forhåbninger om tæt og spændende løb.

Til tidtagningen var vejret markant bedre med god tør bane, hvilket kappede fire sekunder af omgangstiderne. Det var stadig meget tæt med de seks første kørere inden for halvandet sekund. Klassens absolut nyeste skud på stammen, Michael Markussen, var kun med for at få erfaring med banen inden Formel Ford gæster banen om to uger, så han forsøgte ikke at slå nogen rekorder. Top tre var et skarpt opgør mellem veteranerne Lasse ’Bulemand’ Jakobsen, Henrik Jansen og sidste års mester, som kvalificerede sig i denne rækkefølge meget tæt fulgt af Rasmus Wendelboe. Frederik Vodder og Elliot Winther var meget jævnbyrdige med Vodder en frontspoiler foran.


Lasse Bulemand tog sejren i første heat
(Foto: Gripping Media)

På en flot solbeskinnet søndag morgen blev feltet af Spidere linet op til start. Klassen skulle dele banen med Syver Cup og Renault Clio Cup, men da de skulle starte længere tilbage på gridden, ville det ikke få indflydelse på starten. Da lamperne blev slukket, skød Henrik Jansen frem og snuppede teten fulgt af Bulemanden og Allan Olsen. På ydersiden lå Rasmus Wendelboe og på vej ind i svinget var der berøring mellem hans og Allans biler. Det sendte Rasmus ned på sidste pladsen og han måtte resten af løbet døje med en styring, som ikke mere var optimal. Dommerne takserede hændelsen til en strafbane for Allan, Men han var travlt optaget af kampen med Jansen og så ikke flagsignalet. Desværre var mekanikerne også mere optaget af dysten på asfalten, så de fik ikke varskoet Allan, inden dommerne gav sort flag og dermed udelukkelse fra heatet.

I spidsen kæmpede Henrik Jansen for at holde sin placering under et konstant pres fra Bulemanden. De havde valgt hver sin strategi for løbet, og allerede på ottende omgang var der gevinst for Bulemanden. ”Jeg havde satset på at dækkene skulle holde grebet så længe som muligt, og det lykkedes. Og så overraskede jeg ham ved at overhale på ydersiden for enden af langsiden”. Jansen forklarede efter løbet, at hans sigte havde været lidt anderledes: ”Jeg gik ud med et dæktryk på 1,9 for at få greb til starten, og det virkede perfekt. Så havde jeg også satset på at få et forspring, som jeg kunne køre den hejm på, men dækkene blev alt for varme da trykket kom op på 2,6. Og ærlig talt, så blev jeg ret overrasket, da jeg pludselig så Lasse komme farende i venstre spejl. Men det var et supergodt løb”.


Elliot Winthers første sejr i Peugeot Spider
(Foto: Gripping Media)

Frederik Vodder var også kommet på hårdt arbejde. Bagfra var Rasmus Wendelboe kommet tilbage i rytmen og knoklede på for at komme frem i feltet. Med duften af pokaler i tankerne lå det ikke lige for Frederik at opgive placeringen, så han kørte defensivt og holdt sin linje gennem svingene. Det var flot og fair kørsel fra begge sider, hvor Rasmus så let som ingenting kunne have ’hjulpet’ Frederik med at komme rundt i svingene, men respekterede ham. Elliot kunne i sit første løb ikke få raceren til at gøre som han ville, men kørte et udramatisk løb, hvor han samlede erfaring med banen.

Dagens andet løb bød igen på en startduel mellem Lasse Jakobsen og Henrik Jansen. Denne gang kom Bulemanden hurtigst fra stregen, men måtte efter tre omgange afgive fronten til Jansen, der begyndte at lægge afstand til feltet. Frederik Vodder holdt sin velfortjente tredjeplads, mens Elliot Winter snuppede fjerdepladsen fra Rasmus Wendelboe. De to satte jagten ind på Vodder, som måtte give sig på femte omgang og lukke dem begge forbi. Elliot havde fundet rytmen og havde fået Lasse i sigte. Over fire omgange blev han kørt ind, og der blev byttet pladser. Elliot fortsatte jagten på Jansen, mens Lasse holdt sig lidt tilbage og sparede på dækkene. Da Elliot havde hentet Jansen, der led under en langsom punktering, blev der blæst til angreb. Debuttanten skulle nu både angribe Jansen og forsvare sig mod Bulemanden. Jansen valgte dog hurtigt at lade de to angribere passere for at gå efter en tredjeplads. Mod slutningen af løbet blev presset på den førende bil forøget, men Elliot holdt fast og scorede sin første sejr i klassen.


Der køres rigtig tæt uden buler
(Foto: Gripping Media)

Frederik Vodder var blevet slået ud af rytmen, da Elliot og Rasmus overhalede, og han fik ikke det rigtige glid i bilen for resten af løbet. Allan Olsen havde heller ikke fået smurt dækkene rigtigt, så han måtte bare erkende, at der var ikke mere at hente den dag og femtepladsen var et passende udbytte.

Michael Markussen fik vist, at han uden at kende bilen kunne sætte sig bag rattet og følge feltet på en teknisk svær bane. Med lidt mere træning ville feltet have endnu en hurtig kører. Indtrykket efter weekendens løb var meget positivt. Et tæt felt, som kørte pænt og disciplineret og leverede masser af gode dueller til glæde for kørerne og tilskuerne.


Se flere billeder på Peugeot Spider Cup's fotoalbum

Jan


Læs mere om:
  • Allan Olsen
  • Frederik Vodder
  • Henrik Jansen
  • Jens Elliot Winther
  • Lasse Jakobsen
  • Michael Holm Markussen
  • Rasmus Wendelboe
  • Ring Djursland
  • 20/05/12 - Ring Djursland - 207 Spider Cup DK - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk