Det blev en udbytterig weekend på mange måder for Steffen Larsen, da han fredag og lørdag 20.-21. juli var draget sydpå til Nürburgring i den sydvestlige del af Tyskland. Løbsserien der kørte på Nürburgring den weekend var Renault Clio Cup Bohemia, som er en løbsserie som kører i Tyskland (på Hockenheim, Nürburgring og Oschersleben), Østrig (Redbullring), Slovakiet (Slovakiaring) og Tjekkiet (Most).
Efter at have deltaget i de 2 første afdelinger af Point S Silkeborg Clio Cup i Danmark på henholdsvis Ring Djursland og Jyllandsringen, havde Team Low Budget valgt at køre Clio’en op bag på Sprinter’en og drage til den legendariske bane i Eifel bjergene.
Det var dog ikke på grund af manglende resultater i det Danske, at teamet valgte at drage sydpå. For med 4 stk. andenpladser ud af 5 mulige, havde Steffen vist at han hurtigt havde fundet farten i den nye racerbil. Havde det ikke været for en meget usædvanlig punktering i løb 2 på Ring Djursland, havde der formentlig også stået endnu en pokal i skabet i Ishøj. Men sådan skulle det desværre ikke gå.
Derudover har han haft en start i det Svenske Clio Cup JTCC på Sturup, hvor det blev til 2 6. pladser og nogle gode kampe med de andre kørere.
Sidste sæsons DM toer i Yokohama 2000 Cup mesterskabet, havde købt Renault Clio 3’eren midt i 2011, hvorefter at han deltog 1 gang på Ring Djursland og 1 gang på Padborg Park.
Men i 2012 har det hele tiden været planen at det skulle være et mix af Danske og Internationale løb.
”Jeg købte bilen, for at komme ud at køre på nogle baner jeg hidtil ikke har kørt på,” udtaler Steffen.
”Efter at havde kæmpet intens med i DM toppen i Yokohama 2000 Cup de seneste 2 sæsoner, med en 3. plads og en 2. plads, tængte jeg til at prøve lidt andet.”
Inden løbet på Nürburgring havde teamet haft hele bilen skilt ad for en gennemgribende renovering, samt givet bilen en helt ny lakering, så det var en spritny bil at se på.
Kun de allersidste klistermærker manglede inden afrejsen, på den nyrenoverede og nylakerede bil
Løbsweekenden på Nürburgring startede fredag med træning, kvalifikation og løb 1.
Køreren fra Ishøj havde aldrig tidligere kørt på banen, så det var helt nye udfordringer for teamet i forhold til de korte, snævre, Danske baner. Det var dog hverken Nordschleife eller F1 banen at der skulle køres på, men derimod den version af banen, som DTM også bruger, når de kører på Nürburgring. Men det betød stadig 3,629km af ny asfalt, der skulle læres.
Træningen forløb fint og uden problemer. Det blev til en 16. plads ud af de 21 deltagende kørere.
Til kvalifikationen lavede teamet lidt forbedringer på setup’et, og det kunne hurtigt aflæses på resultattavlen, da kvalifikationen var kørt.
En 14. plads med lige lidt over 2 sekunder op til den hurtigste. Men stadig næsten 1 sekund hurtigere end feltet langsomste. Altså plads til forbedringer, men heller ikke helt kørt agterud.
Teamet var tilfreds med startplaceringen, og gik forventningsfulde løb 1 i møde.
Løb 1 blev kørt i tørvejr, og det blev til et rigtig godt løb for Steffen. Gennem de 18 omgange, var der masser af gode kampe med konkurrenter. Da den sidste omgang startede, lå han på den pole-givende 10. plads. En af de hurtigere kørere var spundet af banen tidligere i løbet, og kæmpede sig tilbage gennem feltet. På sidste omgang blev det så desværre Steffens tur til at blive overhalet af ham, så den potientielle pole blev vekslet til en 11. plads som derved også blev startpositionen i løb 2.
”Jeg var selvfølgelig skuffet over at tabe 10. pladsen på sidste omgang, men på den positive side, havde jeg trods alt havde god fart i bilen.” udtalte Steffen
Løb 2 skulle køres lørdag morgen, og der var vejret skiftet fra tørvejr om fredagen til let regn. Dog ikke mere end omgangstiderne faldt med ca 5 sekunder.
Køreren fra Team Low Budget fik en god start og kom fint med på 1. omgang. Bilen kørte rigtig godt, og var allerede avanceret nogle pladser, da bilerne krydsede målstregen for første gang.
Regnen betød selvfølgelig at der var meget mindre greb i banen end i tørvejr. Og det havde en af konkurrenterne åbenbart glemt, eller fejlvurderet.
På 2. omgang dykker den Tyske kører Pascal Eberle indenom Steffen under nedbremsningen, og ramte bagenden af Steffen’s Clio, så han gjorde så stor skade på begge biler, så ingen af dem kunne fortsætte.
”Bagbro. bagskærm og døren blev skadet i uheldet. Bagbroen var helt skæv så jeg slet ikke kunne køre videre.” opsummerer en ærgerlig Steffen og slutter
”Det var ærgeligt, for bilen kørte perfekt i regnen.”
Det ærgelige syn efter løb 2 (Foto: Team Low Budget)
Konklusionen på weekenden for teamet var, at den nyrenoverede bil kørte perfekt. Det var det positive udbytte af weekenden.
Det negative udbytte fra weekenden var en kraftig skadet bagende på bilen.
Team Low Budget har derfor mange timers arbejde hjemme på værkstedet, inden at teamet vender tilbage på de Danske baner til Grand Prix Danmark 24.-26. August på Jyllandsringen.
Teamet håber på at der kommer mange flere kørere på banen end der var ved de 2 første afdelinger, så der kan blive masser af gode kampe på banen for kørerne, og ikke mindst for tilskuerne at kigge på.
GP Danmark er trods alt det største og mest prestigefyldte løb på den Danske racer kalender, så det får forhåbentlig nogle flere af alle de Renault Clio 3’ere, som står rundt i Danmark, ud på banen.
Så vi ses på Jyllandsringen 24.-26. August – gør vi ikke?
Team Low Budget
Læs mere om: Steffen LarsenTeam Low Budget |