Christian Siepmann tog pokaler med hjem til CS Racing's garage, da han i sin BMW E92 M3 GT2 fik både en generel anden- og tredjeplads ved Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen, mens det blev til en enkelt sejr i S-GT-klassen. CS Racing havde held med dækstrategien ved Grand Prix Danmark (Foto: Gripping Media)
Den aarhusianske racerkører havde op til årets største racerløb på dansk jord sat næsen op efter gode resultater, men den svingende vejrudsigt blandet med et stærkt Special Saloon Car-felt gjorde det til en krævende opgave.
Udgangspunktet for de gode resultater var en generel femteplads i tidtagningen, som blev kørt i tørvejr lørdag formiddag. Endnu en gang havde Chief Engineer Peter Rasmussen og hans mekanikerteam sørget for en god og hurtig opsætning til den hurtige BMW.
Første af weekendens tre heat blev kørt allerede i starten af lørdag eftermiddag på grund af det travle program for Grand Prix Danmark. Her satte regnen til gengæld sit markante præg på løbet, og især for Christian:
"Det regnede ret kraftigt, især i den første halvdel af løbet, og der er ikke ret stor sigtbarhed når man kører bag de andre biler. Og da jeg samtidig var meget fokuseret på at skulle overhale køreren foran, overså jeg fuldstændig at der var gult flag."
Christian Siepmann sikrede flere flotte resultater i weekenden. (Foto: Gripping Media)
Det kostede en Stop & Go-straf og vigtige sekunder i kampen om topplaceringerne, så der var for alvor noget at arbejde med i de to heat, der blev kørt søndag.
Endnu et løb på våd bane ventede Special Saloon Car-feltet søndag formiddag. En større regnbyge havde sørget for at banen var godt våd, og der blev pludselig tænkt i dækstrategier.
"Normalt har vi kun brugt slickdæk til tørvejr og regndæk til regnvejr", fortæller Christian. "Men denne gang havde vi et sæt intermediate-dæk med, som er en slags mellemting der er perfekt når banen tørrer op. Og det virkede!"
Fra start måtte aarhusianeren se sig overhalet af to konkurrenter, men halvvejs inde i løbet gav dækvalget bonus. Den fragtmandsblå BMW strøg fra femtepladsen op til en generel andenplads på få omgange, og Christian kunne betræde præmiepodiet for første gang i weekenden.
"Det var en dejlig fornemmelse at være mellem de tre bedste generelt. Havde der været flere omgange, kunne jeg måske have fanget Jørgen Hansen, men jeg er godt tilfreds med andenpladsen!"
Efter at have taget sig godt af teamets gæster i CS Racing-teltet, hvor der var rigeligt af både mad, drikke og god stemning, kunne Christian gøre sig klar til weekendens sidste løb. Startende fra andenpladsen var der rig mulighed for endnu en topplacering.
Den fragtmandsblå BMW E92 M3 GT2 kører som en drøm (Foto: Gripping Media)
Selvom den blå BMW er lynende hurtig, er der altså et par biler i Special Saloon Car-feltet, som er hurtigere. Derfor måtte Christian se sig hensat til en generel tredjeplads bag to af feltets hurtigere biler. Til gengæld var klassekonkurrenten Jørgen Hansen ramt af en punktering og måtte udgå af løbet. Det gav klassesejren til Christian i tredje heat, mens han kunne køre en generel tredjeplads hjem.
"Det er altid ærgerligt at en konkurrent må udgå", siger Christian. "Jeg ville gerne have kæmpet med Jørgen om pladsen, især fordi både bilen og jeg selv er ved at have samme fart som han har i sin Porsche.
Sensommerløbet på Ring Djursland danner rammen om årets sidste løbsweekend i Special Saloon Car-mesterskabet, og Christian glæder sig til et gensyn med den kuperede, østjyske racerbane:
"Det er en teknisk svær bane, og jeg håber at vi kan slutte sæsonen af med flere topresultater - og måske en sejr", griner Christian. "Det bliver nok ikke uden kamp, men så får vi et godt race ud af det!"
CS Racing Gripping Media Læs mere om: Christian SiepmannJyllandsringen26/08/12 - Jyllandsringen - Special Saloon |