Formel 1   02/09/12

Button stikker af fra dramaet
Ulykke i første sving på Spa
Jenson Button havde et udramatisk løb på Spa-Francorchamps. Han smuttede afsted da starten gik og var aldrig truet. Resten af feltet havde et meget mere interessant løb, med gode dueller og akrobatiske øvelser. En salto er fin i en gymnastik opvisning, men med racerbiler er det altid lidt bekymrende. Tilgengæld åbnede det VM kampen ret meget op.

Der var fire kørere, der ikke ret meget videre en første sving. Men dramaeet startede allerede før løbet gik i gang. På gridden holdt Kobayashis Sauber og røg eller dampede og så ganske farlig ud. Men åbenbart var det ikke noget videre bekymrende. Men tilgengæld var han nu ikke særlig hurtig til at komme i gang, da starten gik. Det var Pastor Maldonado tilgengæld - han lavede en ren Lucky Luke og var hurtigere end både sin egen skygge og end lysene...

Man da starten virkelig gik og alle bilerne begyndte at køre, så kom dramaet. Det var Grosjean der opfandt det, da han blev ved med at trække mod højre - og så var der ikke rigtig mere plads til Lewis Hamilton. Og når to hjul, et forhjul fra Hamilton og et baghjul fra Grosjean, møder hinanden, så går det galt. Hamilton hoppede lidt og det virkede som om han hoppede ind under Grosjean, der så blev løftet op, hvorefter de begge mere eller mindre hoppede henover Fernando Alonso. Og så var de tre ude. Sergio Perez blev også fanget, og det var så de fire, der strøg af i hårnålen.

Med Alonso ude var der rig mulighed for en række af hans konkurrenter, for at lukke hullet til ham i den samlede stilling. Og det var der da også nogen der benyttede sig af. Først og fremmest selvfølgelig Jenson Button, der vandt i overlegen stil, men stadig er 63 point efter Alonso. Button havde valgt en et stop strategi og den var generelt den bedste lige netop i dag.


Grosjean på fransk visit hos Alonso og co.
(Foto: Ferrari Media)

Al den kaos på første omgang, gav en serie af omgange bag SC. Og en hel del smuttede i pit, dels af taktiske grunde, men også fordi en del havde samlet små kulfiber stykker op på deres dæk.

Kobayashi var også blev fanget i ulykken og røg langt ned i feltet og måtte bruge resten af eftermiddagen på at trille rundt i den kedelige ende af feltet. Han endte på en 13. plads. Pastor Maldonado der jo havde været en anelse utålmodig for at komme i gang med løbet, kunne tilgengæld holde tidligt fyraften. På den første omgang, efter SC, havde han et lille internezzo med Timo Glock, og måtte derefter udgå.

Michael Schumacher var en af dem, der i den grad profiterede af det store uheld. Han kom langt op i feltet, og lignede længe et bud på en podieplads, men i sidste ende, kunne Mercedes ikke nøjes med et enkelt stop, så med få omgange igen måtte tyskeren i pit. Hans første pitstop var også værd at bemærke, for det kom lige efter en ganske intens duel med Sebastian Vettel, hvor Schumacher endte med at skære på tværs af banen for at ramme pitindkørslen. En situation som stewardsene ville kigge på efter løbet.

Sebastian Vettel havde haft en middelmådig kvalifikation, nej, en dårlig kvalifikation, og startede som nr. 10. Men med den samme strategi som Button, et-stop, og en stor evne til faktisk at komme forbi når han skulle, endte han på en 2. plads. En stærk indsats fra den regerende mester. Kimi Raikkonen tog en 3. plads, men virkede ikke helt begejstret. Han var på en to-stopper, og det gjorde at han reelt ikke havde nogen mulighed for sejr. Da han på en af de sidste omgange blev opfordret til at køre hurtigere, faldt svaret prompte: Give me more power.

Raikkonen havde en eftermiddag, hvor han flere gange duellerede med Schumacher. Det kunne blive til flere overhalinger indenfor en omgang. Raikkonen kom forbi Schumacher ved Bus-stop, og blev overhalet igen for enden af langsiden. Til sidst kom han dog endegyldigt forbi tyskeren, da Mercedesens overdrevne forbrug af gummi begyndte at slå igennem. På vej gennem Eau Rouge smuttede Raikkonen ud på siden af Schumacher, trykkede på speederen - og kørte. Ikke normalt et sted hvor man overhaler, men Raikkonen har heller aldrig været synderligt optaget af det normale.

Nico Hülkenberg blev nr. 4 efter en fantastisk indsats, hvor han hele vejen igennem var en faktor i løbet og var ganske uimponeret af hvem det var han duellerede med. Og sammenholdt med di Resta, der startede bedre, men brugte hele løbet på at køre baglæns ned gennem feltet, var det en markant præstation.

På 5. pladsen kom Felipe Massa, der var ene om at forsvare de røde farver. Det gjorde han ganske hæderligt. I et tæt løb, skulle der ikke have været mange marginaler til at han var kommet længere frem. Webber skuffede tilgengæld på 6. pladsen. Han var flere gange involveret i dueller, som han generelt ikke vandt. Han havde en langvarig duel med Bruno Senna, og kom ikke ud af stedet, og tabte undervejs dueller til både Vettel og Massa.

Michael Schumacher fik en 7. plads, efter sit sene pitstop. Han kørte bedre en det, men det var der så mange andre der gjorde. Og en 7. plads var så ganske tydeligt det bedste Mercedes raceren kunne klare i dag.

Toro Rosso kørerne havde en god weekend og hentede 8. og 9. pladsen med Vergné som den bedste. Han er i den grad ved at overtrumfe Ricciardo som den kommende mand i Red Bull koncernen. Men nu har Webber forlænget for 2013, så det er først til 2014, der kan være tale om et sæde hos senior teamet, så duellen mellem de to kan fortsætte længe endnu.

Paul di Resta fik en lidt skuffende 10. plads. Men på en dag hvor mange andre kørte det bedste de kunne, og han ikke gjorde, så er et enkelt point nu ikke nogen katastrofte.

I VM stillingen fører Alonso fortsat, med 24 points forspring til Vettel, otte point længere tilbage har vi Webber, der nu bliver presset af Raikkonen, der stadig mangler sæsonens første sejr. 14 point efter kommer Hamilton, mens Button på en 6. plads er 16 point efter sin holdkammerat. Om en uge slutter den europæiske sæson med løbet i Monza. Der er kun grund til at glæde sig.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Spa-Francorchamps
  • 02/09/12 - Spa-Francorchamps - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto