I weekenden den 24. og 25. august blev der kørt GP Danmark på FDM Jyllandsringen. Det er traditionen tro et ret velbesøgt arrangement, både hvad angår kørere men også publikum. Og denne weekend var ingen undtagelse. Publikum strømmede til og de fik da også en masse seværdig race for pengene. Til denne weekend, var der et par nye ansigter at spotte i feltet. Morten Jespersen (27), som havde overtaget bilen efter lillebror Mikkel, som tidligere i sæsonen har kørt i klassen. Morten har slået sine folder i rallycross, så det skulle blive spændende at følge ham på ren asfalt bane. Også Boris Dekic (18) var ny i klassen, han havde lånt en bil af Steffen Larsen. Boris som normalt mest køre langdistance, skulle nu prøve kræfter med den noget kortere distance.
(Foto: Dennis Risager)
Yokohama 1600 Challenge lagde ud med en træning der skulle køres på våd bane. Dette skete fredag eftermiddag. Det var ikke alle der var lige glade for kombinationen af race og små regn, så flere af kørerne tog det stille og roligt rundt på banen. Efter de 20 min havde Tommy Nygaard (24) kørt hurtigste omgang med Frederik Mortensen (5) og Dennis Bannergård (59) lige bag sig. Morten Jespersen sluttede som nr. 10 og Boris Dekic var uheldig og kørte i sandet, så han sluttede sidst.
(Foto: Dennis Risager)
Tidtagningen skulle køres lørdag formiddag. Her var det klaret op i forhold til fredagen. Som så ofte før var der tæt race mellem kørerne. Tommy Nygaard (24) kom, som den eneste, under 1:20 så han indtog første pladsen. De efterfølgende placeringer blev der kæmpet mere om. Her var det mere tæt og placeringerne 2 til 6 lå indenfor 5 tiendedele. Dennis Bannergård (59) kørte hurtigst af de 5 og tog 2. pladsen mens Steffen Petersen (123) snuppede 3. pladsen. Endnu engang var der lagt op til super race i heat 1.
Heat 1 skulle køres lørdag eftermiddag og her var skyerne endnu engang trukket sammen over Jyllandsringen og sendte regn ned over banen. Tommy Nygaard (24) kørte fra spids, da starten gik og han trak hurtigt fra. Michael Scharstein (58) fik også en rigtig god start. Han kørte fra en startplacering som nummer 6 hurtigt op bag sin teamkollega Dennis Bannergård (59) så de to indtog 2. og 3. pladsen.
Tue Nielsen (7) havde også fået en rigtig god start, så han byttede sin startplacering som nr. 10 til en 5. plads. Der var generelt rigtig mange gode kampe ned gennem feltet. Martin Andersen (17) var kommet godt frem og var helt oppe bag Michael Scharstein. De to lå og kæmpede godt og Martin kom forbi. Længere nede i feltet havde Henrik Sørensen (140), Rudi Larsen (66) og Benny Rasmussen (125) deres kampe i et rent Suzuki Swift opgør.
De tre forreste i feltet, Tommy, Dennis og Martin havde lagt god afstand til de resterende og det så da også ud til at heatet skulle afgøres blandt de tre. Det spændende var så i hvilken rækkefølge. Frederik Mortensen (5) lå på en 5. plads og kom ikke rigtig længere frem. Det blev også hans slutplacering da heatet blev flaget af.
Morten Jespersen (27) lå stabilt i midten af feltet, men pludselig spandt bilen i hesteskoen og det kostede en placering. Morten kom dog godt igen og sluttede på en flot 9. plads. Boris Dekic (18), den anden debutant i klassen, sluttede 1. heat på en 15. plads.
På sjette omgang mistede feltet desværre en køre. Tue Nielsen (7) kolliderede med Jesper Bendsen (67). Jesper kunne forsætte fra sammenstødet, med en noget skadet bil, men desværre for Tue, så stoppede hans heat der. Hans bil havde da også fået kraftige skader i venstre side, så hans weekend var nok slut der. Meget ærgerligt. Jesper sluttede på en 10. plads men denne plads blev senere byttet til en udelukkelse for påkørselen på Tue.
Længere nede i feltet fandt man endnu en uheldig køre. Brian Jakobsen, som ellers kørte et rigtig fint løb på den våde bane, satsede for meget i et forsøg på at hente en konkurrent. Dette resulterede i at Brian endte i sandet og slut var hans heat. Hans bil ville dog være klar igen til næste heat.
Oppe front skulle det nu afgøres i hvilken rækkefølge de tre kompetente ville krydse målstregen. Martin Andersen (17) var kommet forbi Dennis Bannergård (59) og indtog derfor 2. pladsen. Han havde nu sat jagten ind på Tommy Nygaard (24) i front. Han halede da også godt ind på Tommy, men desværre for Martin, var Tommys forspring blevet for stort.
Da det ternede flag blev svunget var det med Tommy på 1. pladsen stærkt efterfulgt af Martin på 2. pladsen med Dennis på 3. pladsen. På den ret populære 8. plads kom Carsten Rasmussen (8) ind. Dette betød at Carsten skulle starte i Pole Position når 2. heat skulle køres søndag.
(Foto: Dennis Risager)
Sent søndag eftermiddag skulle vi have afgjort 2. heat. Den uheldige Tue Nielsen (7) fra 1. heat, havde arbejdet på sin bil til sen aften om lørdagen og var blevet klar. Godt gået af Tue og hans mekanikker, det viser i den grad fighter vilje. Så alle mand var klar til start.
I front fandt man som sagt Carsten Rasmussen (8), med Michael Scharstein (58) i anden startposition. Da starten gik kom alle godt med. Tommy Nygaard (24), som startede fra en 8. plads, fik en god start og er hurtigt oppe på en 2. plads.
(Foto: Dennis Risager)
For enden af publikumslangsiden går det galt. En bil står på tværs og flere biler må ind over græsset i deres forsøg på at undvige. Det koster placeringer for flere kører. Bland dem Dennis Bannergård (59), som ellers havde fået en rigtig god start. Han kommer banen igen, men et godt stykke nede i feltet. Det er dog ikke alle der slipper godt fra denne episode. 4 biler udgår: Benny Rasmussen (125), som holdt med næsen den forkerte vej, må skubbes fra banen. Fronten på hans Suzuki Swift bærer tydeligt præg af kollision. Efterfølgende må både Niklas Dall Knudsen (44), Steffen Petersen (123) og Jesper Bendsen (67) forlade banen grundet dette uheld. De forreste kørere har dog undgået dette tumult så Michael Scharstein indtager 1. pladsen skarpt forfulgt af Tommy Nygaard med Carsten Rasmussen på 3. pladsen.
I forbindelse med oprydningen sender man en Safety Car på banen og der bliver samtidig flaget med gult over hele banen. Altså overhaling forbudt. Da løbet bliver givet frit smutter Tommy op på 1. pladsen, men han er startet sin overhaling mens der stadig var gult flag og det må man ikke. Dette straffes med en Stop & Go igennem pit. Så manden der føre heatet må en tur gennem pit. Dette koster naturligvis en del placeringer. Tommy er ikke den eneste, der har været for ivrig med overhalingerne i gul flagzone. Også Rudi Larsen (66) har forbrudt sig mod reglerne og må en tur igennem pit til en Stop & Go.
Martin Andersen (17), der startede på en 7. plads er kommet op til Carsten på 3. pladsen. De kæmper godt, men Carsten må dog se Martin komme forbi. Så er det Frederik Mortensens (5) tur til at kæmpe med Carsten, de ligger tæt og Frederik kommer forbi.
Martin har nu den førende Micahel Scharstein på kornet. Han henter ham og kommer også forbi. Martin har nu lagt sig på 1. pladsen i løbet. Frederik gør ham kunsten efter og de to unge kørere kæmper nu godt mod hinanden. Det bliver tæt på de sidste omgange, men Martin holder til mål og kan køre over målstregen som vinder af 2. heat, med Frederik på 2. pladsen og Michael på en flot 3. plads.
Tommy Nygaard sluttede på en 6. plads efter hans tur gennem pit. Dennis Bannergård fik sig kæmpet tilbage på en 7. plads efter sin tur over græsset i forbindelse med uheldet i starten af løbet. Morten Jespersen (27) sluttede på en solid 8. plads, så en godkendt weekend af ham. Mon ikke han har fået blod på tanden til mere. Boris Dekic var dog mere uheldig. Han havde benyttet sig af ikke registrerede dæk og blev derfor udelukket. En lidt skidt weekend for ham, men vi håber da at se ham i klassen igen.
Weekendens store vinder må være Martin Andersen. En 1. og en 2. plads kan man vidst ikke klage over. Godt kørt af Martin og stort tillykke til ham og de andre vindere.
(Foto: Dennis Risager)
K. Bøje
Køreforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge Læs mere om: Jyllandsringen26/08/12 - Jyllandsringen - 1600 Challenge - DM |